• lorenaa

Hjälp mig! - långvarig förstoppning..

Hej mammor & pappor. Hur har ni gjort när era små varit förstoppade? Min lilla bajsar ut typ lite större än en köttbulles storlek och HÅRT bajs.. hon får ont varje gång och gråter. Vi har testat med nästan allt, hon har speciellt fått extra vätska och katrinplommon i gröt och efter mat. Har fått ge resulax med när hon verkligen inte kan bajsa.

Vi har fått remiss till barnläkaren nu, men min fråga är nu hur har ni gjort? Har ni varit med om att era små bajsat hårda "bollar"? Help me :(:(:(

• Svar på tråden Hjälp mig! - långvarig förstoppning..
  • Alexi

Man går till barnläkaren och får relevant medicin. Är det akut köper man lavemang på apoteket.

• Diablobabe

Hur gammal är hon? Vår dotter äter plommon som efterätt och i gröten när hon har förstoppning. D-droppar med mjölksyrebakterier. Några t-skedar olja i maten. Erbjuds mycket varmt vatten. Och någon timme före kvälls gröten får hon 80ml kamomillte i flaskan. Senast efter kvällsgröten och före kvälls flaskan nan pro 3(hon dricker fortfarande lite på morgon och kväll) före sängdags kommer det ett lass. Är lasset stort får hon ennu lite fruktpure före hon lägger sig. När hon var mindre och var riktigt förstoppad hjälpte vi till med febertermometern. En klick bas salva på spetsen och sedan in i öppningen precis som när man meter feber, och pressa lite försiktigt mot sidan så att öppningen blir " lite mera öppet". Först kommer det gas, sedan ser man efter en stund hur ringmuskeln börjar arbeta(öppna och stänga sig), och tillslut kommer hårda bajs proppen ut efterföljt med en mjuk STOR fin korv. Vår läkare sa att vi fick göra så i " worse case scenario" men inte hela tiden. :) Men ja, barnläkare skulle vara mitt första tips.

• lorenaa

Tack för era svar! Ni är guld :) Jag vill helst undvika medicin, dels för att det är både bra och dåligt. Men jag ska ta åt mig av er och testa lite olika metoder, som varmt vatten. Det ska vara bra för tarmen! :)

Tusen tack återigen och om någon har mer tips eller om ni vill berätta hur ni gör med era bebisar så är ni välkomna att kommentera! :)

• reebeecccan

Vår son har problem att sköta magen han är strax över året. Nu får han levaxira varje dag för att mjuka upp och sen klyxas varannan dag om han inte sköter magen själv. Det på grund av att undvika att tänja ut tarmen som man gör vid förstoppning. Han bajsar bara på toa men vägrar sitta där oftast så det är en utmaning i sig. Men ett tips är att sätta barnet på toa efter en måltid och göra det till en vana och att försöka sitta iaf 20min även om det inte kommer något. Och mycket vätska, tänka på att inte ge droppande mat och variera kosten.

• lorenaa

Hon är 11 månader, fyller ett år den 30 maj! :) Tack för att du delar med mig av dina erfarenheter! :)

• MajaVira
    lorenaa skrev 2017-05-21 23:46:08 följande:
    Tack för era svar! Ni är guld :) Jag vill helst undvika medicin, dels för att det är både bra och dåligt. Men jag ska ta åt mig av er och testa lite olika metoder, som varmt vatten. Det ska vara bra för tarmen! :)

Tusen tack återigen och om någon har mer tips eller om ni vill berätta hur ni gör med era bebisar så är ni välkomna att kommentera! :)
    Det kan krävas medicin för att få ordning på hennes mage. Barn som är förstoppade undviker ibland att bajsa, just för att de vet att det kommer att göra ont. Det gör bara problemet värre och man hamnar i en ond cirkel. Med hjälp av t.ex. laktulos eller liknande läkemedel får barnet enklare att bajsa och det gör inte ont längre. Efter en tids användning är den onda cirkeln bruten och har man tur räcker det med bra kost efter det.
Svar på tråden Hjälp mig! - långvarig förstoppning..