Vinter16 skrev 2017-05-19 06:16:56 följande:
Jag har varken typ 1 eller 2 diabetes, läkaren vet ej vad det är för typ.. tar en tablett metformim på morgonen och äter väldigt nyttigt nu samt tränar varje dag. Har ej blivit erbjuden kuratorsamtal med jag ska träffa diabetes sköterska nästa vecka och då kommer jag säkert kunna fråga allt jag undrar
Jag är i samma läge, dock 10 år äldre än dig. Man har hittills konstaterat att jag saknar antikroppar för typ 1, men däremot har låg produktion av insulun snarare än låg insulinkänslighet. Behandlas dock med metformin som man verkar vara tveksam till om det har så stor effekt. Till för ett par veckor sen var läkaren övertygad om att jag skulle visa mig ha typ 1, men inga antikroppar så nu har jag hamnat i limbo med en disbetessköterska som kan ta emot mig först efter semestern. Ska få lämna långtidssocker igen om ett par veckor Har inte fått utskrivet någon sockermätare men lånat en på jobbet. Ligger i regel mellan 7-9 mmol/l fastande, med högst värden direkt när jag vaknar. Har svårt att hitta något som verkar passa in på mig och känner att läkaren tappade intresse för att utreda vidare när jag inte har typ 2. Lite, ja är det inte typ 1 så är det typ 2, även om du har brist på insulin, och ska behandlas med metformin och viktnedgång. Diabetessköterskan tyckte 20 kg till nyår verkade som en bra idé per telefon, jag väger 59 kg, något hon inte verkade ha en aning om. Jag kam absolut gå ner nåt kg, men väger jag under 50 är jagi princip ett skellet.
Jag har alltid haft relativt bra matvanor, även om jag alltid uppskattat sötsaker och kakor, har ett aktivt jobb, tränar 2 ggr/v och har 2 stora hundar så den enda större förändring jag kunnat göra är att helt sluta med pasta o. dyl, inget mer socker/läsk/juice och börjat cykla till och från jobbet. Känner precis som du, är rädd och ledsen.
Men inser ju att det går att leva med när man hittar rätt behandling, jag är bara orolig för att gå länge med såpass höga sockervärden. Är mest orolig för synpåverkan då jag redan har ganska dålig syn.
Känner du att du blir tagen på allvar? Jag lades in akut för sockervärden på över 25 mmol/l 3 timmar efter sista måltiden (osötad yoghurt och en näve blåbär) då var allt så bråttom och nu ska jag tydligen bara gå och vara orolig till aug.