• Anonym (123)

tandimplantat, vad kostar de?

Har några frågor om nån skulle vilja svara som har erfarenhet?

* vad skulle det kosta med ca. 4 tandimplantat?

inkl. Alla undersökningar och allt?

* Hur lång tid får man räkna med att det tar tills allt är färdigt?

* Hur långt tid efter borttagen tänd måste det sättas in implantat för att det ska gå?

går hos folktandvården..

• Svar på tråden tandimplantat, vad kostar de?
  • Anonym (123)

Undrar också om man kan få någon hjälp från sin försäkring eller gäller det endast om det är skada som uppkommit pga olycka osv?

• Anonym (123)

ingen??

• Carabellis kusp

En vanlig olycksfallsförsäkring ersätter bara om man skadar sig så att tänderna förlorats.

Det är omöjligt att säga vad implantat kostar när man ska ha fyra st. Det beror på position, på grannländer och käkbenet bland annat. Kostnadsförslag görs av den tandläkare som utför behandlingen. Folktandvården är rimliga priser i jämförelse med försäkringskassans referenspriser.

Hur lång tid det tar beror på käkbenets kvalitet. Minst ett halvår från att tänderna dras ut tills dess de nya är på plats skulle jag säga.

• Anonym (Tandis)

Det finns ingen möjlighet att svara dej vad det kostar med 4 implantat utan att ha sett dej i munnen och tittat på dina röntgenbilder. Kostnaden beror på vilka tänder det är, hur tänderna som ska tas bort ser ut, om det finns tillräckligt med ben eller om det eventuellt behövs bentransplantat. Har du fått tänderna förstörda genom en olycka kan du få ersättning för hela behandlingen, förutsatt att du anmält skadan och skickat in ett kostnadsförslag som dom godkänt. Annars får du betala kalset själv.

• Anonym (123)

någon som vet vad ett implantat kostar då? inklusive allt?

• Anonym (T)

Måste du ha inplantat.. Sitter de på olika ställen? Jag har en brygga över tre tänder som fungerar jättebra.. Ser helt normalt ut. Den kostade med alla besök 12000 men då har det mitt i semester så det fanns inga tekniker så jag fick göra två olika provisoriska och det kostade ju...

min pappa satte inplantat med han gjorde hela munnen med speciellt bidrag man fick just då och det kostade 50 000 hade annars kostat ung 80 000.

Beroende på material och hur käken ser ut kan en brygga alltså EN kosta mellan 40 och 100 000.. Och En tand allt mellan 3 och 10 000 men exakt summa kan du inte få för det utgår från just DINA förutsättningar..

Min pappa blev förövrigt väldigt, väldigt sjuk av sina inplantat och de mediciner han fick förstörde käkbenet så han var tvungen att ta ut dom och fick då sälja tillbaka titanet men fick ju tillbaka en bråkdel av vad det kostat.

Har efter det hört flera som blivit sjuka när det skaffat inplantat

• Anonym (123)

okej.. ja det är på olika ställen:/ så enda är väl implantat..

vet du om de kan fixa allt sånt på en vanlig tandvårdsmottaning i en mindre ort??

var det 12000 före eller efter försäkringskassans avdrag/högkostnadsskyddet?

• Carabellis kusp
    Anonym (123) skrev 2017-05-18 21:37:11 följande:

vet du om de kan fixa allt sånt på en vanlig tandvårdsmottaning i en mindre ort??

Det går inte att säga! Det handlar om i fall försäkringskassan ersätter alls, för det gör de bara under vissa premisser. Dessutom är ersättningen kumulativ så ju mer man gör, desto större rabatt.

Vad en vanlig mottagning gör går inte heller att säga, det måste du fråga dem.

Du bör boka tid för undersökning och terapiplanering. Ställ även in dig på att alla behov av annan tandvård ska göras först.
  • Anonym (123)

puh detta verkar så krångligt:(

börjat må mycket dåligt pga att jag har förstått hur illa situationen med tänderna är och att som vanlig människa inte ha råd..

Hur har ni andra haft råd med de summorna??

Behöver man gå tandlös under tiden eller hur funkar de??

• Carabellis kusp
    Anonym (123) skrev 2017-05-18 22:47:19 följande:

puh detta verkar så krångligt:(

börjat må mycket dåligt pga att jag har förstått hur illa situationen med tänderna är och att som vanlig människa inte ha råd..

Hur har ni andra haft råd med de summorna??

Behöver man gå tandlös under tiden eller hur funkar de??

Det är krångligt och därför hänvisar jag till din tandläkare.

På kliniken jag jobbade hade vi möjlighet till delbetalning.
  • Anonym (123)

även om man har skulder? dock inga hos tandläkaren

• Carabellis kusp
    Anonym (123) skrev 2017-05-18 23:24:46 följande:

Förmodligen inte. Det beror väl på om de som sköter finansieringen anser dig vara kreditvärdig.
  • Anonym (??)
    Anonym (T) skrev 2017-05-18 21:17:14 följande:

Måste du ha inplantat.. Sitter de på olika ställen? Jag har en brygga över tre tänder som fungerar jättebra.. Ser helt normalt ut. Den kostade med alla besök 12000 men då har det mitt i semester så det fanns inga tekniker så jag fick göra två olika provisoriska och det kostade ju...

min pappa satte inplantat med han gjorde hela munnen med speciellt bidrag man fick just då och det kostade 50 000 hade annars kostat ung 80 000.

Beroende på material och hur käken ser ut kan en brygga alltså EN kosta mellan 40 och 100 000.. Och En tand allt mellan 3 och 10 000 men exakt summa kan du inte få för det utgår från just DINA förutsättningar..

Min pappa blev förövrigt väldigt, väldigt sjuk av sina inplantat och de mediciner han fick förstörde käkbenet så han var tvungen att ta ut dom och fick då sälja tillbaka titanet men fick ju tillbaka en bråkdel av vad det kostat.

Har efter det hört flera som blivit sjuka när det skaffat inplantat

Fick du betala extra för de provisoriska? Är du säker?

Låter jättekonstigt!
  • Anonym (Tandis)
    Anonym (123) skrev 2017-05-18 23:24:46 följande:

Hur tänker du egentligen ts. Du skriver att du inte har råd och har redan skulder ändå funderar du på att låna mer pengar. Du vet om att ett lån ska betalas tillbaka va?
  • Anonym (Folktandvården)

Jag drog ut en tand nyligen och fick höra att ett implantat skulle kosta 20 000.

• Anonym (T)
    Anonym (123) skrev 2017-05-18 21:37:11 följande:

Efter bidraget.... Tog 6 månader innan allt var klart
  • Anonym (T)
    Anonym (??) skrev 2017-05-19 07:48:33 följande:

Fick du betala extra för de provisoriska? Är du säker?

Låter jättekonstigt!

Fick nog inte betala extra för just alla provisoriska men för själv besöken... Blev dessutom två jourbesök av det hela.. Första när tanden gick sönder och andra när första provisoriska gick sönder... Sedan fick jag en sån här tand som satt fast i en lösgom och den fick jag betala 600 kronor för. Och dom röntgade flera gånger vilket kostar pengar.... Bet av tanden i juni och allt var inte klart föränn i december... Så segdraget.. Hade gått fortare on det inte hänt mitt i semestertider men hade ändå behövt vänta 4-6 veckor på att hålet skulle läka..
  • monkees

Bästa sättet att få prisuppgift och få veta vad som kan göras är att man går till en tandläkare för undersökning. Det kan finnas problem med tandbenet eller annat som endast en tandläkare kan bedöma

Svar på tråden tandimplantat, vad kostar de?