4år och vill ha hjälp med allt
Min 4-åring kräver plötsligt hjälp med ALLT, dvs allt från påklädning (hon fixar egentligen även dragkedja/knappar själv men nu sätter hon inte ens på sig strumpor) till att jag ska sitta jämte henne och vänta medan hon går på toaletten. Hon begär "hjälp" med att starta surfplattan som står framför henne fast hon kan själv och vill att jag hämtar saker inom räckhåll för henne.
Tänker att det handlar om avundsjuka i grunden då hon även får utbrott om hon inte kan sitta i knät samtidigt som lillasyster (pga att hon då tränger bort lilla med flit) eller om jag inte BÄR henne just i samma ögonblick som lillasyster börjar gråta för att hon ramlat ex. Får hon inte sin vilja igenom så har vi garanterat ett 20min okontrollerat utbrott framför oss vilket är så sjukt frustrerande när jag vet hur liite det krävs för att egentligen avstyra det hela. Och skriker hon så skriker ju även minsta som såklart blir rädd och ledsen.
HUR uppmuntrar jag henne bäst till att bli självständig igen? Jag hjälper henne ju gärna, men accepterar såklart inte att hon kräver att jag "passar upp" på henne.. tips någon?