• Anonym (Arg)

Föräldrar fryser ut oss

Vi har en son på 5 år och har nyligen flyttat. Vi fick 2 st grannar som bor bredvid oss med pojkar i samma ålder. i början lekte vår med den ena och vi ställde upp och passade honom i bland samt åkte iväg med dem till lekplatser osv. den andra familjen som också bor bredvid har en pojke på 5 år också. denna pojke var hemma hos oss en gång. den andra mamman frågade om han varit här och jag sa ja. efter det vände mamman till pojken som bara varit här en gång oss ryggen. mamman hälsar inte. vi fick sms efter att pojken varit här där hon skrev att hon tyckte det var kul att de lekte så fint. sen bara vänder hon!!!!!! den andra familjen skulle passa vår son för några veckor sedan och då tog de även in den andra pojken. när vi hämtade vår son så hade de börjat ta fram maten. när vi gick så satte sig familjen och den andra pojken och åt, vilket vår son såg genom deras fönster. han blev så ledsen. dagen efter kommer jag till förskolan med sonen och pojken säger: igår fick August middag när du gått och sen fick han glass. Mamman i familjen har vid 2 tillfällen bestämt med oss ( barnen skulle leka) sen låtsar hon som ingenting och så set vi att hennes son leker med den andra pojken där ute. vår son mår så dåligt. på förskolan retar pojken vår son och går efter honom hela tiden och förskolan stoppar huvudet i sanden. dessa 2 barn ska egentligen börja i samma klass till hösten men vi har bytt skola nu. Vad tycker ni om det hela? Behövde skriva av mig och få lite respons. Kanske jag överreagerar.

• Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss
  • Anonym (Majken)

Blev du sur på den andra familjen för att dom inte gav din son mat? Visste inte dom att du skulle hämta den tiden och det var därför som dom inte räknat med att din son skulle ha mat? Har den andra familjen sagt att era barn inte får leka? Varför har er son bytt skola? Jag hänger inte riktigt med.

• Anonym (Arg)

Vår son frågade dem om han fick äta mat där och vad de svarat vet jag inte. jag hade ALDRIG bjudit drt andra barnet på mat utan att fråga den sndra familjen om deras barn också ville ha. Den pojken har ätit här flera ggr men aldrig har vår fått äta där. Mamman och jag bestämmer att de ska leka framför barnen när vi träffades ute och de skulle höra av sig efter lunch. Istället leker deras son med den sndra pojken där ute och vår son ser alltihop. Vi byter skola för att föräldrarna beter sig som de gör,.de bor bredvid och det kan bli för mycket för vår son att handskas med.

• Anonym (Förbryllad)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 07:37:59 följande:

Vår son frågade dem om han fick äta mat där och vad de svarat vet jag inte. jag hade ALDRIG bjudit drt andra barnet på mat utan att fråga den sndra familjen om deras barn också ville ha. Den pojken har ätit här flera ggr men aldrig har vår fått äta där. Mamman och jag bestämmer att de ska leka framför barnen när vi träffades ute och de skulle höra av sig efter lunch. Istället leker deras son med den sndra pojken där ute och vår son ser alltihop. Vi byter skola för att föräldrarna beter sig som de gör,.de bor bredvid och det kan bli för mycket för vår son att handskas med.

Det känns nog som att du överreagerar lite faktiskt, det känns rätt drastiskt att byta skola som första åtgärd. Har du ens pratat med de andra föräldrarna om din känsla? Det kanske bara är missförstånd!
  • Anonym (Hmmm)

De pojkarna tycker väl mer om varandra och funkar inte så bra med din son?!

Sånt händer och det kan du varken klandra föräldrarna eller barnen för.

Brukar din son ha svårt med kompisar? Annars kanske han får nån kompis i nya skolan sen?!

• Anonym (Fattar inte)

Om deras udda beteende är den enda anledningen till att ni byter skola tycker jag faktiskt att ni ska gå och prata med någon, ni gör er son en rejäl otjänst genom att låta er extrema lättkränkthet gå ut över honom
    Vad som händer på förskolan behöver ni ta upp med föräldrarna, det är inte enbart förskolans ansvar.

Alla gillar inte alla, och om föräldrarna inte vill umgås med er så behöver det inte gå ut över barnen. Jag har en granne vars barn och mina är bästa kompisar och leker jättebra. Mina är hemma hos henne och hennes är hemma hos mig. Jag skulle gärna hänga på som vuxen, men mamman är avståndstagande. Jag vet inte varför men jag ser det inte som ett problem. Hon har kanske tillräckligt många vänner och behöver få vara ifred när hon är hemma? Eller är blyg? Det är inte viktigt.
    Vi har en annan granne som aldrig hälsar. Jag tar inte det heller personligt utan ignorerar det. Jag hälsar på henne, för sån är jag.

• Anonym (Saywhat)

Tycker din text var väldigt förvirrande med pojke hit och pojke dit. Blev väldigt luddigt.

Sen av det jag förstod så låter det som att du är en rätt lättkränkt person, kanske ska jobba på det....

Man kan inte ta förgivet att dessa pojkar ska bli bästa kompisar bara för att dom är lika gamla och bor grannar..... är lite för naivt att tro det xD

• sextiotalist

Att det inte alltid klickar mellan föräldrarna eller barnen, det får man köpa. Men att man vänder ryggen till folk, det är dålig stil.

• Långbenopluto

Ska n i alltså byta skola pga det som du har skrivit om??

Shit, hur lär du då ditt barn hur man hanterar motgångar?

• John22

Orka överanalysera skitsaker. Den andra pojken fick mat eftersom hans föräldrar inte hämtat honom än vid matdags - jag ser inte problemet. Och varför behöver ni hålla på och bestämma när er son ska leka med en annan pojke? Är han inte förmögen att själv ta kontakt med vänner och fråga om de vill leka?

Snacka om helikoptermorsa.

• No Logo

Gällande maten så tror jag du och din son lägger för mycket värde i det. Om de passade er son så hade ni väl avtalat en tid när han skullle hämtas? Det kan det mycket väl varit så att när din son frågade om han fick äta där så har mamman svarat nåt i stil med "inte idag för din mamma ville hämta dig kl xx".

Samma sak med lekdejterna, de kanske inte brukar avtala så noga utan låta barnen sköta sånt själv. Har kompisen kommit över innan er avtalade tid och frågat om hennes son vill leka har hon väl vara skickat ut dem för att leka i väntan på att du ska höra av dig eller att din son ska komma över. Kanske tycker hon att de kan leka alla tre? Hörde du av dig till henne och frågade om hennes son skulle komma och leka/följa med till xx eller vad du nu planerat för barnen?

Att pojken retas på förskolan är däremot något som förskolan inte får ignorera, ta upp det igen. Men barn som retas kommer alltid att finnas. Förskolan borde vara kapablactill att hantera sådana situationer, men även din son och du behöver lära er strategier för att hantera sådant. Jag tycker inte ni ska byta skola över detta, iallafall inte om det betyder att ni får längre till skolan/klasskompisarna bor längre bort. Det är bättre att fokusera på att få relationen mellan barnen att fungera, så att det är roligt att leka hemma på gården. De kommer ju fortsätta vara grannar.

De andra barnen och föräldrarna känner redan varandra, ni är nyinflyttade. Ge det lite tid och gör ert bästa för att lära känna dem; bjud in föräldrarna på fika, hitta på lekar med alla barnen, gör det roligt för barnen att vara hemma hos er. Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss