• Anonym (mårten)

Om ni hade denna ögonfärg...

... och var tvungen att kryssa i er ögonfärg på en enkät, vilken färg kryssar ni?

De brukar inte lista blandade färger, därav min fråga.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ni hade denna ögonfärg...
  • Anonym (anonym)

Vacker isblå iris. Som ett marmorerat konstverk. Ögon är vackra som landskap.

• Anonym (mårten)

Tack för rösterna hittills, även om resultatet inte gör saken lättare för mig!

Tack för de fina orden. Jag håller för övrigt med dig, anonym, ögon är lite som landskap.

• Anonym (mårten)

Jag undrar hur det är tänkt att man ska göra på sådana enkäter egentligen, när ögonen inte har en självklar färg. Bojkotta frågan? 

Tack återigen för svaren och rösterna, jag får nog fortsätta med att inte riktigt veta vilket svar som passar! Blå har dock flest röster, så det kanske är det man ska gå på.

• Anonym (llll)

Det får nog karakteriseras som blå. Vi är många som har ungefär den där blandningen som jag skulle vilja kalla för "normal nordisk" 

Gröna ögon kan komma sig av både den bruna eller den blå genen så det är inte lätt veta hur man ska tänka då heller (om de inte är supergröna) 

• Anonym (By)

Helt klart blå. Ljusblå. Själv har jag gröna så jag vet skillnaden :)

• Anonym (mårten)

Det känns lättare att kalla dom blå om andra med liknande ögon gör det. Flört Har alltid känt att jag ljuger om jag kallar dom något annat än grönblå eller grönblågrå, men jag ska väl sluta vara så petig.

Det finns ju många nyanser av varje färg, om jag inte hade haft det blå/blågråa i bakgrunden så hade jag nog kallat dom gröna utan dåligt samvete (även om färgen inte är speciellt intensivt grön), men nu är det ett tunt lager av grönt som är ovanpå en tydlig gråblå bas, så att det gråblå lyser igenom... Ja, jag håller nog med när jag tänker efter, jag ska nog kalla dom blå. :)

Tack för hjälpen!

• Anonym (blå)
    Anonym (mårten) skrev 2017-05-17 08:55:42 följande:

Det känns lättare att kalla dom blå om andra med liknande ögon gör det. Flört Har alltid känt att jag ljuger om jag kallar dom något annat än grönblå eller grönblågrå, men jag ska väl sluta vara så petig.

Det finns ju många nyanser av varje färg, om jag inte hade haft det blå/blågråa i bakgrunden så hade jag nog kallat dom gröna utan dåligt samvete (även om färgen inte är speciellt intensivt grön), men nu är det ett tunt lager av grönt som är ovanpå en tydlig gråblå bas, så att det gråblå lyser igenom... Ja, jag håller nog med när jag tänker efter, jag ska nog kalla dom blå. :)

Tack för hjälpen!

Jag ser att du har gröna inslag men som helhet tror jag att man uppfattar dina ögon som ganska ljusblå, men det beror lite på hur rättvisande färgåtergivningen är på bilden. Mina egna ögon uppfattas som blå men jag har också gröna fläckar. Fast det är bara jag själv som ser det, haha.
  • Anonym (mårten)
    Anonym (blå) skrev 2017-05-17 10:17:58 följande:
    Jag ser att du har gröna inslag men som helhet tror jag att man uppfattar dina ögon som ganska ljusblå, men det beror lite på hur rättvisande färgåtergivningen är på bilden. Mina egna ögon uppfattas som blå men jag har också gröna fläckar. Fast det är bara jag själv som ser det, haha.
    På avstånd och på kort ser mina ögon oftast lite dunkelt grå, kanske att det drar åt lite grågrön, det är nog mest därför jag har haft så svårt för att kalla dom blå, tror dock inte att någon skulle ifrågasätta mig ifall jag kallade dom blå.

Bilden är i princip så bra det kan bli för färgerna, nära och tydlig, på avstånd så ser du ut som jag sa ovan, en ganska dunkel färg.
Svar på tråden Om ni hade denna ögonfärg...