• Anonym (4 år)

Gravid efter viktnedgång? Solkskenshistorier tack!

Jag har konstaterad PCOS och misstänkt endo (dock ingen diagnos)
    Har mens varje månad (vilket inte stämmer med PCOS) men har ingen egen ÄL. 

Vi har försökt skaffa barn i snart 4 år. Då vägde jag närmare 120 kg och pergotime fungerade inte. Eller ja, man såg ägg men inget fäste på 3 månader.

Nu har jag gått ner till 95kg och detta är tredje månaden igen som vi testar klomidbehandling. Är på ÄL+7 och är så himla hoppfull att jag snart spricker.

Är ni många som lyckats bli gravida på egen hand efter ordentlig viktminskning? Vägde ni mindre än 90-95 ? Hur mkt behövde ni gå ner för att det skulle hända?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid efter viktnedgång? Solkskenshistorier tack!
  • Anonym (Hmm)

De säger att jag har pcos också.

Min mens lyste dock med sin frånvaro när jag vägde för mycket (över 100 kilo). Kanske blödde en gång var 6-8 månad bara. Svårt att pricka in ägglossning då om det ens skedde.

Fick rådet att gå ner till 86 kilo, då det skulle ge bättre förutsättningar och var en mer passande vikt för min längd (168 cm) om fortfarande övervikt.

Runt 90 började mensen bli mer regelbunden. Blev gravid efter att ha försökt aktivt 4 månader vid rätt tid på månaden. Vägde strax över 80 vid inskrivningen. Den graviditeten slutade dock med sent missfall i vecka 20.

Mensen kom tillbaka två månader efter missfallet. Vi försökte på nytt och fick plus 6 månader efter att den kom tillbaka. Nu är jag i vecka 24, och känner rörelse dagligen så förhoppningsvis är detta min solskenshistoria och det går hela vägen.

Vi använde inte äl-test eller något utan gick på uppskattat datum för ägglossning i appen periodtracker eftersom mensen var så pass regelbunden. Så vet inte om dessa två tillfällena var de enda som ägg släppte eller om de släppt några även övriga månader men att de inte befruktades och fäste.

Lycka till och hoppas det tar sig snart.

• Anonym (4 år)

Tusen tack för svar!
    Ja, jag har ju hela tiden haft mens... men troligen ingen ÄL särskilt ofta.. varje gång de har tagit prover så har de alltid visat på för lågt värde...

Känner att jag gått ner så mkt nu och såkalrt ska jag ner mer men är ff rädd att 95 inte räcker...  :(

• Anonym (Hmm)

Förlåt glömde skriva hur mycket jag gick ned.

Som mest vägde jag nog 102-105 kg.

Mellan den första och andra graviditeten gick jag upp cirka 6 kg så på denna inskrivningen vägde jag närmare 86 kg.

Nu, i vecka 24 så närmar sig vågen 100 kg igen och det känns ju inget vidare. Speciellt som BM sagt att jag helst inte ska gå upp mer än 9 kg under hela tiden. Det skulle betyda att jag behöver gå ner 6 kg de sista fyra månaderna. Känns inte så troligt med tanke på utvecklingen hittills.

Hoppas att din viktminskning ger resultat och ni får positivt besked om någon vecka.

Svar på tråden Gravid efter viktnedgång? Solkskenshistorier tack!