• Anonym (Besviken)

Dagisavgift för bonusföräldrar där båda har barn sedan innan

Vi valde att flytta ihop för någon månad sedan och har sedan dess haft ett rent helvete ekonomiskt. Det finns verkligen inga fördelar med att bo tillsammans känns det som just nu! Alla älskar varandra och vill bo ihop så det skulle vara sååå sorgligt att flytta isär nu.

Vi har 2 barn var sedan tidigare. Om alla barnen bott heltid hos oss så skulle vi fått ca. 5000 kr i barnbidrag. Förskoleavgiften baserat på vår inkomst skulle bli 1700 kr för alla barnen.

Vi har barnbidrag för två barn (2250kr) och betalar dagis för lite över 2000 kr i månaden. Detta för att inkomsten numera beräknas på både föräldrar och respektive. Min sambos ex jobbar bara på timmar och studerar utöver det så hon har ingen hög inkomst, tänk när hon börjar jobba heltid? Hur hög kommer vår räkning att bli då? 3000kr?

Vi betalar procentuellt mer än både sambons ex och mitt ex eftersom vi har "högst" inkomst. Just nu går vi inte runt ekonomiskt.. 

Hur får andra det att gå ihop? Jag går under av alla utgifter som tillkommer med en nyfamilj.

• Svar på tråden Dagisavgift för bonusföräldrar där båda har barn sedan innan
  • Anonym (mmm)

Jag kanske inte riktigt hängde med här, men jag kan inte reglerna för hur dagisavgiften bedöms, antar det kan vara olika i olika kommuner också. Men grunden brukar ju vara att det blir billigare att flytta ihop med hyra, el, tv-abonnemang etc. Nu nämner du bara just barnbidrag kontra dagisavgifter. Hur är det med allt annat?

• Anonym (separerad)

Hos oss (vi har delad vårdnad) har vi gjort om så att skol/dagisavgift är helt baserad på mitt ex ekonomi (det går att göra så) då han tjänar mindre än mig och på så sätt blir det billigare. Nu betalar vi ca 500kr i månaden för 1 barn

• Anonym (nytt)

Kan inte ge några råd, men tackar för din tråd då jag själv inte hade koll på att det var sammanlagda inkomsten för hushållet som gällde. Har ju bott själv med mina barn varannan vecka och flyttat ihop sedan en tid tillbaka. Men har trott att inkomsten är min eftersom det är jag som är vårdnadshavare. De får ju in pengar från två föräldrar så jag trodde kostnaden skulle delas mellan de som är vårdnadshavare..men läser att så inte är fallet nej. Konstigt och nu lär det bli dyrare för oss med..men man får ju ändå vara ärlig så är en smäll jag får ta.

Men om den kostnaden på 2000 kr får er att gå på knäna så har ni ju förmodligen ett för dyrt boende för era inkomster?

• Anonym (Besviken)
    Anonym (separerad) skrev 2017-05-16 12:18:34 följande:

Hos oss (vi har delad vårdnad) har vi gjort om så att skol/dagisavgift är helt baserad på mitt ex ekonomi (det går att göra så) då han tjänar mindre än mig och på så sätt blir det billigare. Nu betalar vi ca 500kr i månaden för 1 barn

Så får inte vi göra. Hon som sköter räkningarna räknar ihop inkomsten för samtliga hushåll. För mig och mitt ex blir det en gemensam inkomst på närmare 60000kr som vi får en delad avgift för. För sambon och hans ex räknas inkomsten på ca. 28 000 kr och så bara delas det rakt av. Och eftersom vi bor tillsammans så får vi den högsta räkningen...

Ert sätt låter bättre. :( 
  • Anonym (separerad)
    Anonym (Besviken) skrev 2017-05-16 13:24:37 följande:
    Så får inte vi göra. Hon som sköter räkningarna räknar ihop inkomsten för samtliga hushåll. För mig och mitt ex blir det en gemensam inkomst på närmare 60000kr som vi får en delad avgift för. För sambon och hans ex räknas inkomsten på ca. 28 000 kr och så bara delas det rakt av. Och eftersom vi bor tillsammans så får vi den högsta räkningen...

Ert sätt låter bättre. :( 
    Min dotter är skriven hos sin pappa men vi har varannan vecka. Vi har alltid sedan separation haft det som detta att det beräknas på hans inkomst. Ring försäkringskassan och fråga. Vi har fått veta att det går att beräkna på 3 olika sätt:
    1: Mammans + eventuell sambos inkomst
    2: Pappans + eventuell sambos inkomst
    3: Mammans & sambo + pappan & sambo inkomst

I vårt läge så är han ensam och med en inkomst på ca 19.000 innan skatt vilket gör att vår kostnad blir väldigt låg.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-16 12:14:24 följande:

Jag kanske inte riktigt hängde med här, men jag kan inte reglerna för hur dagisavgiften bedöms, antar det kan vara olika i olika kommuner också. Men grunden brukar ju vara att det blir billigare att flytta ihop med hyra, el, tv-abonnemang etc. Nu nämner du bara just barnbidrag kontra dagisavgifter. Hur är det med allt annat?

Boendet blir ju billigare per person, men det väger inte upp ändå. Vi har ett dyrt boende för att få plats med alla barnen. Med tv, internet och el beräknas boendet på ungefär 13000 kr. Vi letar billigare men det är svårt att hitta.. Sambon är väldigt sparsam i dagsläget men då han var yngre så lånade han på sig en summa på över en halv miljon. En fjärdedel av hans inkomst försvinner varje månad.

Jag hade en bra tillsvidare-anställning när vi flyttade ihop så kostnaderna var inget bekymmer från början. Efter att kontraktet på min anställning gick ut bestämde de dock att behovet inte fanns mer och jag jobbar bara på timmar. Får bara ihop någon enstaka tusenlapp i månaden men dagisavgiften reduceras ändå inte mer än med något litet.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (nytt) skrev 2017-05-16 12:24:54 följande:

Kan inte ge några råd, men tackar för din tråd då jag själv inte hade koll på att det var sammanlagda inkomsten för hushållet som gällde. Har ju bott själv med mina barn varannan vecka och flyttat ihop sedan en tid tillbaka. Men har trott att inkomsten är min eftersom det är jag som är vårdnadshavare. De får ju in pengar från två föräldrar så jag trodde kostnaden skulle delas mellan de som är vårdnadshavare..men läser att så inte är fallet nej. Konstigt och nu lär det bli dyrare för oss med..men man får ju ändå vara ärlig så är en smäll jag får ta.

Men om den kostnaden på 2000 kr får er att gå på knäna så har ni ju förmodligen ett för dyrt boende för era inkomster?

Jag ska ärligt säga att JA, vi har ett alldeles för dyrt boende som vi verkligen inte har råd med! Men det är såååå svårt att flytta. Inget blir ledigt. Blir det ledigt så finns det andra före. Eftersom vi har barn så kan vi inte heller bara flytta till en annan kommun även om där finns bättre bostadsmöjligheter... Det är väldigt tufft just nu.
  • Anonym (Abs)

Vi har via kommunen får uppdelat så vi betalar för en 50% och andra föräldern för 50% ring och kolla hur det är i eran kommun så det inte blivit en miss i räkningen.

• ojdå

Det gick rätt snabbt att ekonomin blev ett helvete om ni bara bott ihop i en månad. 

Och varför räknar du med vad ni skulle fått i BB om alla barnen bott hos er, har det ens varit så innan? Och hur stor skillnad i avgifter blir det med era barn sammanslaget jämfört med när ni var och en stod för era respektive avgifter?

Finns det inte ett tak också hur hög avgiften blir? Och delar ni sedan på den avgiften mellan familjerna?

Har ni skaffat nytt boende för att flytta ihop eller vad är det som gjort att boendet nu är dyrare än innan ni flyttade ihop? Och räknade ni inte innan på vad ni skulle ha råd att ha i boendekostnader? 

Ni tjänar omkring 60.000 i månaden men har inte råd med avgiften på 2000 kr, jag fattar nog inte riktigt...

• Anonym (---)

Det låter verkligen jättekonstigt att inkomsterna från tre olika hushåll räknas in när de beräknar avgiften.

De flesta kommuner räknar på hushållets inkomst (det hushåll där barnet är skrivet). Jag skulle kanske kunna förstå om de slog ihop mammans och pappans inkomst och beräknade avgiften, men även det är ju galet för separerade föräldrar har ingen glädje av varandras pengar längre.

Om jag vore du så skulle jag faktiskt ifrågasätta detta till kommunen.

• Anonym (Besviken)
    ojdå skrev 2017-05-16 13:38:42 följande:

Det gick rätt snabbt att ekonomin blev ett helvete om ni bara bott ihop i en månad. 

Och varför räknar du med vad ni skulle fått i BB om alla barnen bott hos er, har det ens varit så innan? Och hur stor skillnad i avgifter blir det med era barn sammanslaget jämfört med när ni var och en stod för era respektive avgifter?

Finns det inte ett tak också hur hög avgiften blir? Och delar ni sedan på den avgiften mellan familjerna?

Har ni skaffat nytt boende för att flytta ihop eller vad är det som gjort att boendet nu är dyrare än innan ni flyttade ihop? Och räknade ni inte innan på vad ni skulle ha råd att ha i boendekostnader? 

Ni tjänar omkring 60.000 i månaden men har inte råd med avgiften på 2000 kr, jag fattar nog inte riktigt...

Vi har bott ihop sedan november förra året. Om du läser så hade jag en visstidsanställning i början som jag blev av med. 

Varför jag räknar så är för att jag känner mig irriterad över att avgiften är högre än om barnen bott heltid hos oss.

60 000 kr är min, min sambos, mitt ex och hans sambos gemensamma inkomst. Jag och min sambo får INTE in så mycket i månaden. Vi får en bra månad in 30 000 kr men oftast runt 23 000 kr efter skatt. Barnomsorgen räknas dock på årsinkomsten och har således inte reducerats trots den lägre inkomsten.

Ja, vi skaffade nytt boende för att flytta ihop eftersom vi inte fick plats allihop i någon av de tidigare lägenheterna.

• Brumma
    Anonym (Besviken) skrev 2017-05-16 14:24:48 följande:

Vi har bott ihop sedan november förra året. Om du läser så hade jag en visstidsanställning i början som jag blev av med. 

Varför jag räknar så är för att jag känner mig irriterad över att avgiften är högre än om barnen bott heltid hos oss.

60 000 kr är min, min sambos, mitt ex och hans sambos gemensamma inkomst. Jag och min sambo får INTE in så mycket i månaden. Vi får en bra månad in 30 000 kr men oftast runt 23 000 kr efter skatt. Barnomsorgen räknas dock på årsinkomsten och har således inte reducerats trots den lägre inkomsten.

Ja, vi skaffade nytt boende för att flytta ihop eftersom vi inte fick plats allihop i någon av de tidigare lägenheterna.

Isåfall gör hon som räknar fel. Har hon hänvisat till detta sätt att räkna på något sätt?

Er avgift (din och din sambos) ska räknas på ERT hushåll. Vad mamman och hennes partner tjänar är ointressant. DE skall betala för sina två veckor och NI betala för er. Två separata uträkningar och två separata räkningar.

"Om ni som föräldrar har gemensam vårdnad, delar ni på platsen om barnet bor minst 3 dagar av en 14-dagarsperiod hos någon av er och behöver barnomsorg under dessa dagar.

Ni får då varsin räkning som beräknas på vars och ens inkomst och schema. Er sammanlagda avgift får inte bli mer än maxtaxan för en plats.

Anmälan om delad plats görs på särskild blankett som lämnas till administratören på skolområdet tillsammans med schema och inkomstredovisning för båda vårdnadshavarna.

Om någon av er säger upp sin del av barnets plats är platsen inte längre delad och avgiften beräknas utifrån den vanliga taxan."

Just detta är saxat från Karlstads kommun men reglerna ska vara samma oavsett var i landet man bor.

karlstad.se/Utbildning-och-barnomsorg/Forskola-och-familjedaghem/Avgifter-och-regler/Avgift/
  • Anonym (ojda)
    Anonym (Besviken) skrev 2017-05-16 14:24:48 följande:

Okej, i ditt första inlägg stod det "sedan någon månad" inte ett halvår som det ju är sedan november.

Men om du har mindre inkomst och era respektive familjers inkomster är så pass låga att ni tillsammans båda familjerna bara tjänar 60.000 ja då borde er avgift vara lägre.

Kolla med kommunen om de verkligen räknat rätt!
Svar på tråden Dagisavgift för bonusföräldrar där båda har barn sedan innan