• mylifeisyou12

Gravid selexid v 9

Hej,

jag är gravid i v 9 . Jag har haft uvi symptom i flera veckor . Lämnade urin på VC för två veckor sen och stickan visade 0 . Idag var jag på VC igen , lämnade urin som visade negativ igen . Läkaren skrev ändå antibiotika till mig . Han menade att det ibland behövs mer än 6 timmars urin för att något ska synas .

Antibiotikan heter Selexid 200mg 5 dagar och enligt honom så är den tillåten att äta under graviditeten . Vet inte vad det gäller för sista månaden . Iaf så är jag jätteorolig att det kan vara skadligt för fostret om odlingen också visar negativ . Alltså om det visar sig att jag inte har nån uvi, kan det vara skadligt på nåt sätt att jag ätit antibiotika ?

• Svar på tråden Gravid selexid v 9
  • mylifeisyou12
    Qawserdt skrev 2017-05-15 14:23:51 följande:

www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/

Står att det är ok att ta under graviditeten ???? sen om du bör är ju upp till dig, tror du att du har uvi så kör kuren å se om de blir bättre ????

Aa jag vet det står nästan överallt att det är ok att ta under graviditeten men det som oroar mig är att jag kanske inte har uvi och att detta kan skada på nåt sätt . Jag har massa symptom men stickan visar 0 på allt , därför tänkte jag att det kanske är skadligt att ta medicin när det inte finns någon infektion och då menar jag skadligt för fostret .
  • Anonym (ssk)

Det är inte på något sätt skadligt för fostret med Selexid och du blir inte antibiotikaresistent av att äta en kur "i onödan" heller. Det enda värt att fundera över är risken med antibiotikaresistens i samhället genom att du kissar ut antibiotika som inte kan rensas bort helt till grundvattnet. Men ditt problem är ju UVI-symtom och då är det värt att testa ändå, i min mening. Kan vara uretrit också och då får du kontakta en gynekolog efter din Selexidkur (ev efter ytterligare en kur) om symtomen inte försvinner. Det är vanligt med UVI i tidig graviditet och gravida kvinnor ska prioriteras för behandling tidigt eftersom en UVI under graviditet lättare sprids upp till njurbäckenet och dessutom kan en infektion vara skadlig för fostret. Drick massor av tranbärsjuice och citronvatten också så är du säkert snart av med svedan. Nästa gång du lämnar urinprov kan du köpa ett plaströr på apoteket, kissa morgonurin i det och lämna in till vårdcentralen så får du säkrare resultat på stickan.

• mylifeisyou12
    Anonym (ssk) skrev 2017-05-15 15:07:00 följande:

Det är inte på något sätt skadligt för fostret med Selexid och du blir inte antibiotikaresistent av att äta en kur "i onödan" heller. Det enda värt att fundera över är risken med antibiotikaresistens i samhället genom att du kissar ut antibiotika som inte kan rensas bort helt till grundvattnet. Men ditt problem är ju UVI-symtom och då är det värt att testa ändå, i min mening. Kan vara uretrit också och då får du kontakta en gynekolog efter din Selexidkur (ev efter ytterligare en kur) om symtomen inte försvinner. Det är vanligt med UVI i tidig graviditet och gravida kvinnor ska prioriteras för behandling tidigt eftersom en UVI under graviditet lättare sprids upp till njurbäckenet och dessutom kan en infektion vara skadlig för fostret. Drick massor av tranbärsjuice och citronvatten också så är du säkert snart av med svedan. Nästa gång du lämnar urinprov kan du köpa ett plaströr på apoteket, kissa morgonurin i det och lämna in till vårdcentralen så får du säkrare resultat på stickan.

Tack för ditt svar ! Det var verkligen lugnande .
Svar på tråden Gravid selexid v 9