• MrEyeQ

inneboende i villa

Hej, jag flyttat till ett kollektiv i en villa där 4 personer hyr var sitt rum, det finns inget lås till ngt rum. Jag sa till hyresvärden att jag tänker skaffa lås, då sa han att han skulle ha reserv nycklen så han kan komma in i rummet. 

Men om jag uppfattat det rätt så har han inte tillstånd att gå in i mitt rum utan min tillåtelse samt låset jag kommer skaffa, ska hyresvärden eller jag stå för det?

Det står inget i kontraket att han ska ha tillträde till rummet.

tacksam för svar
  • Svar på tråden inneboende i villa
  • viseversa

Varför tycker han att han ska ha tillgång till ditt rum? Nej du ska såklart ha ditt rum ifred. Han har inget där att göra. Behövs det göras något arbete i rummet tex med fönstret så får han komma in då. Men ha extranyckel förstår jag inte varför han ska ha?

• Brunhildedenfemteielftetvå
    viseversa skrev 2017-05-14 03:28:37 följande:

Varför tycker han att han ska ha tillgång till ditt rum? Nej du ska såklart ha ditt rum ifred. Han har inget där att göra. Behövs det göras något arbete i rummet tex med fönstret så får han komma in då. Men ha extranyckel förstår jag inte varför han ska ha?

Fast att ha nycklar till alla låsta utrymmen ska väl en hyresvärd ha? Jag bor i en lägenhet som jag hyr av det kommunala bostadsföretaget . Självfallet har dom en huvudnyckel och kan gå in.Nu har dom aldrig gjort de utan enbart gjort några smårepationer men aldrig att dom bara har klampad in,dom hör av sig innan i god förväg om dom vill ha tillträde

Har ingen anning om vad lagen säger eller vad exakt som gäller, men att hyresvärde har en extra nyckel eller huvudnyckel är väl standard? 
  • Brunhildedenfemteielftetvå
    MrEyeQ skrev 2017-05-14 01:47:56 följande:
    Hej, jag flyttat till ett kollektiv i en villa där 4 personer hyr var sitt rum, det finns inget lås till ngt rum. Jag sa till hyresvärden att jag tänker skaffa lås, då sa han att han skulle ha reserv nycklen så han kan komma in i rummet. 

Men om jag uppfattat det rätt så har han inte tillstånd att gå in i mitt rum utan min tillåtelse samt låset jag kommer skaffa, ska hyresvärden eller jag stå för det?

Det står inget i kontraket att han ska ha tillträde till rummet.

tacksam för svar
    Om du är medlem i hyrsgästförening ring och fråga dom. Är osäker, men har för mig att en hyresvärd måste ha alla nycklar till alla utrymmen ifall det skulle hända nåt
  • Femhenist

Fastighetsägaren har naturligtvis rätt att beredas tillträde till alla delar av fastigheten, men det innebär ju inte samtidigt att han ska kunna gå in i ditt "hem" hur som helst utan att underrätta eller fråga dig. Har du något i ditt rum som påverkas av eller styr fastighetsgemensamma funktioner (vatten, el, värme, fläktsystem) så är det ju ganska självklart att fastighetsägaren ska ha tillgång till dessa, men annars... 

• Anonym (963)

Nyckel ska han ha. Däremot får han inte gå in hur som helst.

• Noname00
    Brunhildedenfemteielftetvå skrev 2017-05-14 03:49:35 följande:
    Fast att ha nycklar till alla låsta utrymmen ska väl en hyresvärd ha? Jag bor i en lägenhet som jag hyr av det kommunala bostadsföretaget . Självfallet har dom en huvudnyckel och kan gå in.Nu har dom aldrig gjort de utan enbart gjort några smårepationer men aldrig att dom bara har klampad in,dom hör av sig innan i god förväg om dom vill ha tillträde

Har ingen anning om vad lagen säger eller vad exakt som gäller, men att hyresvärde har en extra nyckel eller huvudnyckel är väl standard? 
    Nej varför ska dom ha det till en bostad?
    Att tillhandahålla nycklar är deras ansvar, men sen är det upp till hyregästen att ge dom tillträde vid behov för tex besiktning och reparationer, men det måste aviseras innan.
  • Anonym (963)
    Noname00 skrev 2017-05-14 12:07:07 följande:
    Nej varför ska dom ha det till en bostad?
    Att tillhandahålla nycklar är deras ansvar, men sen är det upp till hyregästen att ge dom tillträde vid behov för tex besiktning och reparationer, men det måste aviseras innan.
    Sant att de måste avisera innan. Men vid en nödsituation då? Som vid brand eller vid akut vattenläcka? Det är inte hyresgästens egendom.

Sen har väl många hyresvärdar en nyckeltub istället.
  • Anonym (Plurv)

Vad händer om du installerar ett lås och slarvar bort nycklarna? Och sen ska flytta därifrån? Ska hyresvärden stå där med ett lås som inte går att låsa? Jag förstår inte problemet. Så länge ni är överens om att denne inte har tillträde till ditt rum är det en bra säkerhetsgrej för er båda att denne har en extranyckel.

Dessutom, om du väljer att låsa in dig och något händer, vill du inte att någon rimligt nära ska kunna ta sig in? Du hyr, du äger inte rummet.

• Noname00
    Anonym (963) skrev 2017-05-14 13:23:08 följande:
    Sant att de måste avisera innan. Men vid en nödsituation då? Som vid brand eller vid akut vattenläcka? Det är inte hyresgästens egendom.

Sen har väl många hyresvärdar en nyckeltub istället.
    Vid en nödsituation tex brand eller vattenläcka så har de rätt att byta upp dörren.
    Brandkåren låser inte upp dörrar.

På gamla dörrar finns ibland en nyckeltub, men det bygger på att bostadsinnehavaraen har satt fast den andra nyckeln hängandes i tublåset på insidan.
    När dom aviserar att dom ska in så hänger man en nyckel där man har inte en hängandes 24/7.

På moderna dörrar /nybyggda lägenheter finns serviceläge på låset då går de in med servicenyckel.
  • Anonym (963)
    Noname00 skrev 2017-05-14 14:51:14 följande:
    Vid en nödsituation tex brand eller vattenläcka så har de rätt att byta upp dörren.

På gamla dörrar finns ibland en nyckeltub, men det bygger på att bostadsinnehavaraen har satt fast den andra nyckeln hängandes i tublåset på insidan.
    När dom aviserar att dom ska in så hänger man en nyckel där man har inte en hängandes 24/7.

På moderna dörrar /nybyggda lägenheter finns serviceläge på låset då går de in med servicenyckel.
    Och det är bättre att dom bryter upp dörren än att dom låser upp den?

Min förra lägenhet var en hyresrätt som stod nybyggd 2011. Den hade tub.

• Mikael2
    Noname00 skrev 2017-05-14 14:51:14 följande:

Jut därför ger inte Stockholmshem ut några fler nyklar
  • John22

Låter helt resonligt att han vill ha alla nycklar till ett hus han äger. Han får givetvis inte komma och gå som han vill i rummet, men möjlighet att ta sig in ifall något händer ska ha definitivt ha. Ser inte problemet, vad tror du han ska göra?

• Noname00
    John22 skrev 2017-05-14 15:08:31 följande:

Låter helt resonligt att han vill ha alla nycklar till ett hus han äger. Han får givetvis inte komma och gå som han vill i rummet, men möjlighet att ta sig in ifall något händer ska ha definitivt ha. Ser inte problemet, vad tror du han ska göra?

Huset har han förståss nycklar till, varför skulle han ha nycklar till ett rum någon hyr av honom, det finns inget där av intresse.
  • cusar
    Noname00 skrev 2017-05-14 18:45:35 följande:
    Huset har han förståss nycklar till, varför skulle han ha nycklar till ett rum någon hyr av honom, det finns inget där av intresse.
    Försäkringar brandskyddslagar osv osv osv , hyr du din bostad ska värden ha en extranyckel. Här har dom service nycklar , men det betyder ju inte att dom bara går in hur som helst
  • Mikael2
    Noname00 skrev 2017-05-14 18:45:35 följande:
    Jag hyr ut ofta och har en reservnyckel till rummet om det skulle börja brinna . men har ibland överenskommelse att få gå in när jag vill på dagarna då jag har en garderob där.
Svar på tråden inneboende i villa