• Fröken W

Låta bebis äta vanlig mat

Hej!

Min dotter är snart 8 månader och äter nästan bara mat nu.

Mycket av maten som vi äter kan ju hon också äta om man mosar/mixar den. Dock tycker jag att det brukar bli rätt kletigt...typ klistrigt och/eller torrt. Hur gör ni? Blandar ni i mjölk eller vatten eller annan vätska för att det inte ska bli som jag beskrivit ovan?

Tack för svar!

• Svar på tråden Låta bebis äta vanlig mat
  • Grus grus

Lägger till vatten och rapsolja och blandar innan jag värmer.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Litet My

Brukar lägga till smör eller rapsolja

• Carambolan

Har aldrig mosat eller mixat, utöver de första små "smaksensationerna". Det går jättebra att ge dem plockmat i bitar från start om man vill. Googla "blw" om du vill ha tips åt det hållet

• Mascaraklumpar

Lite vatten brukade jag tillsätta (olja behövs inte i vår mat då vi har ganska mycket fett i maten som det är, men annars kan man tillsätta en sked av det också). Sen försökte jag få konsistensen så att det blev lagom klibbigt för barnet att äta med händerna, dvs inte så lös som barnmatsburkarna utan bara lite mindre klibbig.

• syntharen

Kan du inte bara strunta i att mixa eller mosa? En 8 månaders klarar att äta bitar.

• kixan

Skär i lagom små bitar i stället.

A -03, F -05, V -10, S -14
  • Fröken W

Tack för era svar! Vatten och olja verkar alltså vara grejen.

Jag är kanske lite nojig förstagångsmamma, livrädd för att något ska fastna i halsen. Tycker också att det verkar vara väldigt svårt för henne att mosa maten om jag ger bitar. Vet inte om det mest är ovana eller om det är för att hon inte riktigt fått några tänder, de två nere är på väg.

Så för att hon ska få i sig tillräckligt så känns mosad mat fortfarande mest aktuell. Dock får hon små bitar när vi äter samtidigt, vid sidan om sin mat, just för att hon (och jag :P) ska vänja sig.

Svar på tråden Låta bebis äta vanlig mat