• janbanansfru

Utmattad

Hej!
    Jag har en 11 veckors dvärgschnauzer hane sedan 2 veckor och jag VAR verkligen inte förberedd på detta....Han är en fin hund... pigg och alert men det är bara vissa stunder. Relativ rumsren, äter bra, glad i mat. 
    MEN han har bitit mig sen dag 2 då han blev hemmastadd hos oss, biter mina händer, fötter, ben och det börjar direkt på morgonen och detta gör mig så ledsen och frustrerad. Jag har försökt avleda med leksak, godis, hålla honom och försöka lugna honom eller gå ifrån men detta hjälper inte. Det tar 2 sekunder så är han tillbaka och biter mig. Och det är mig som han gör det mot. Sen upplever jag honom orolig, han kan inte slappna av utan att han måste ligga på mina fötter vilket försvårar min vardag, jag har grejer att göra hemma samtidigt som jag är hemma med honom. Jag har pratat med uppfödaren flera gånger om detta och fått tips men inget hjälper. 
    Jag funderar starkt för mitt psyke skull och för hans skull att lämna honom tillbaka till uppfödaren och att han kan få bättre ledarskap för det verkar jag inte kunna ge honom. 
    Jag har läst flera valpböcker, om rasen och även anmält oss till valpkurs men jag vet inte om det blir bättre. Han verkar inte lyssna på mig alls, trots belöningar. Alla säger att det går över men jag är helt slut....Får lite avlastning när maken kommer hem för honom lyder han mer.

Råd från någon med dvärgschnauzer eller erfarenhet? Hjärnan säger lämna honom tillbaka men det tar emot då vi tycker om honom men som sagt jag orkar inte. 

• Svar på tråden Utmattad
  • MammaBecca

Ignorera honom när han biter dig.
    ALLA valpar bits sådär, det är INTE dig det är fel på.
    Att han ligger på dina fötter är enkelt åtgärdat. Putta bort honom. Inte hårt, men bestämt.
    Sträck på ryggen, verka säker. Fake til you make it

När du är osäker, blir hunden osäker.
    Om du inte visar vem som bestämmer, att du inte vill ha honom på fötterna, t.ex så kommer han bestämma själv.

Belöning skall han få om han gjort något bra. Annars förstärker du bara det dåliga beteendet. Samma att försöka få en stissig valp att sluta bita genom tillsägningar eller dyl. det gör dem bara mer energiska. Ignorera istället. Då blir det inte roligt och FU visar valpen att du är så hög i rang att du inte ens bryr dig om dess små tilltag.

Titta på Fredrik Steen på TV4 play eller youtube, han är jätteduktig

• Joo3221414

Min bebis är också ganska jobbig. Funderar på att trycka tillbaka henne i livmodern,r jag har ju ett hem som jag måste sköta också. För det är väl helt ok att göra sig av med familjemedlemmar som man själv valt att skaffa bara för att de kräver hela ens tid när de är små.

• Dexter dot com

Har själv ds och vet att många är bitiga och jobbiga som valpar vilket iof dom flesta valpar oavsett ras är. Säger som alla andra- ha tålamod för det går över och ledarskap och att valpen ska lyda är inget du behöver fundera över nu när valpen är så liten utan fokusera bara på att valpen ska bli trygg och få tillit för er.

En valp är ju ett heltidsjobb första månaderna så ägna dig åt valpen och det som måste göras får du ta när valpen sover eller ni är fler hemma.

En valphage byggd av 5-6 kompostgaller är toppen att stoppa ner valpen i när den varvar upp och inte kan koppla av. Jag hade en tygbur ( utan dörr naturligtvis) i hagen som mina valpar älskat att vila/sova i eller ligga och tugga på ett ben i när jag tyckte dom behövde koppla av. Du är precis bredvid och valpen ser/hör dig men får ändå lugn och ro.

Svar på tråden Utmattad