• Alexi

Hur mycket skjutsar ni tonåringar till och från aktiviteter mm?

Utifrån en diskussion jag hade nyligen. Hur mycket får svenska tonåringar ta sig till och från på egen hand, med buss, moped, cykel osv. Eller hur mycket skjutsar ni?

Jag tänker främst på ställen dit de åker regrlbundet, kompisar och framför allt aktiviteter som träningar mm.

Hur resonerar ni kring avstånd, tid på dygnet, typ av väg osv?

Och ser ni att detta förändrats på något sätt sedan ni själva var tonåringar?

• Svar på tråden Hur mycket skjutsar ni tonåringar till och från aktiviteter mm?
  • amia01

Har en 12-åring som vi skjutsar rätt mycket, men så bor vi långt ut i skogen oxå

10 km till skola och närmsta bussförbindelse, som dessutom går bara på vardagar morgon och kväll "in till stan" som ligger 30 km hemifrån.
    Till och från skolan åker hon normalt skolbuss, men när vädret är bra cyklar hon ibland. 
    Tar bussen till stan någon dag i veckan, men då måste vi hämta för att hon ska ta sig hem.
    Utöver det så skjutsar vi till kompisar eller träningar ett par gånger i veckan. Försöker samordna med inköpsresor/jobb, men det är inte alltid det går. Gissar på att vi i snitt kör 100 - 150 km/vecka för att skjutsa henne.

Längtar tills hon fyller "moppe" och kan ta sig fram lite smidigare på egen hand

• amia01

Och ang om det förändrats de senaste 30 åren... nej, inte så mycket tycker jag. Kanske att jag hade varit försiktigare att släppa iväg henne på en större väg, eftersom det oftast är mer och snabbare trafik i dag. Men på våra små vägar är det ingen större skillnad.
    Sedan gick det fler bussar förr, så det gjorde att man kunde åka mer själv.
    Sena kvällar och nätter är inte så ofta med en 12 åring , men ibland har vi hämtat henne sent hos kompisar oxå.

• Linnis92

Nu har jag inga barn i den åldern, men är "bara" 10 år sedan jag själv skjutasades runt och det var väldigt sällan. Fick åka buss och gick det ingen buss så fick jag vara hemma. Enda undantaget var egentligen träning, hade häst och vi åkte iväg för att träna så då körde såklart pappa eftersom jag bara var 14-15. Men annars fick jag åka buss.

• Noran

Vi bor i en medelstor stad stad så avståndet och vägen till aktiviteter varierar mycket. Samma träning med samma lag flyttas mycket mellan olika hallar/planer. Jag cyklar alltid med en eller ett par gånger så att han ska hitta vägen. Det är bra cykelvägar i stort sett överallt. 

I vår stadsdel har han fått cykla ensam sedan han var ca 7. Vid ca 10 år cyklade jag med honom till aktiviteter upp till ca 2 km så fick han sedan cykla hem ensam. Senare har han börjat cykla båda hållen. 

Nu är han 12 och träningen längst bort är ca 5 km. Jag har cyklat med honom dit så att han nästa gång ska kunna cykla ensam. (Det gäller sommartid när det är ljust) 

Tyvärr får han ofta cykla ensam för kompisarna blir körda eller bor på annat håll. 

• sextiotalist

När min son var i tonåren så tog han sig själv överallt. Han slutade att be om skjuts när jag var beredd på att möta upp honom ... och ta bussen.

• Venica

Har en 16-åring hemma och bor i en liten ort och har nära till buss som går hyfsat ofta. Nu är hon hemma mkt men hon får ta buss eller cykla oftast om hon ska nånstans. Går inte det så kör jag om jag kan (har en 7-åring på halvtid med, är ensamstående).

Svar på tråden Hur mycket skjutsar ni tonåringar till och från aktiviteter mm?