• Privatajag

Misshandel vilket straff?

Hej

Alternativ 1: Om en person slagit en annan person en örfil som det blev ett märke efter som hållde i ca 3 h. Vad är det vanligaste och högsta straffet den skyldige får?

Alternativ 2: Om en person slagit en annan person en örfil och det kändes endast på personen men var ett märke i Max 5 min, vad får personen för straff?

Kan man undan komma fängelse på något sätt?

• Svar på tråden Misshandel vilket straff?
  • Tirem

Öppen hand= ringa misshandel.
    Knuten hand=misshandel

Ringa misshandel är den mildaste graden av misshandel och kan ge böter eller fängelse i högst sex månader, kap 3 5 § brottsbalken.

• Aniiee
    Tirem skrev 2017-05-09 22:21:10 följande:

Öppen hand= ringa misshandel.
    Knuten hand=misshandel

Ringa misshandel är den mildaste graden av misshandel och kan ge böter eller fängelse i högst sex månader, kap 3 5 § brottsbalken.

Det där måste vara en grov förenkling. Jag kan göra grymt mycket mer skada med öppen hand än jag kan med knuten hand. Skulle jag då i rätten komma och säga "Det spelar väl ingen roll hur mycket skada jag gjorde, jag knöt ju aldrig handen, så där är det ringa misshandel, trots att mitt offer hamnade på sjukhuset i två veckor."?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tirem
    Aniiee skrev 2017-05-09 22:52:07 följande:
    Det där måste vara en grov förenkling. Jag kan göra grymt mycket mer skada med öppen hand än jag kan med knuten hand. Skulle jag då i rätten komma och säga "Det spelar väl ingen roll hur mycket skada jag gjorde, jag knöt ju aldrig handen, så där är det ringa misshandel, trots att mitt offer hamnade på sjukhuset i två veckor."?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Till att börja med kan jag konstatera att gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden enligt praxis går mellan slag med öppen hand och slag med knuten näve. -

See more at: lawline.se/answers/9068
  • Bordevaraettmåste

Med tanke på att vi bor i brottslingarnas paradis så blir det väl lite fika armband och ursäktande i vanligt ordning .Kanske en bostadseärr också man vet aldrig 

• Anonym (Fängelse)

Inget av ovanstående ger fängelsestraff. Men ge fan i att slåss.

• Kjell2
    Privatajag skrev 2017-05-09 22:09:15 följande:

Hej

Alternativ 1: Om en person slagit en annan person en örfil som det blev ett märke efter som hållde i ca 3 h. Vad är det vanligaste och högsta straffet den skyldige får?

Alternativ 2: Om en person slagit en annan person en örfil och det kändes endast på personen men var ett märke i Max 5 min, vad får personen för straff?

Kan man undan komma fängelse på något sätt?

Ringa misshandel och då ska det mycket till för att bli fängelse; t ex upprepade tillfällen, försvarslös person, beroendeställning, kombination med något annat, återfallsbrott.

Svar på tråden Misshandel vilket straff?