• SweetBabe26

Kände ni när ägget fäste?

Nått som jag är nyfiken på är har ni känt av när ägget fäst sej i livmodern? :) har haft stickande känsla på morgonen å under dagen molande känsla å det känns som mens är påväg men ska inte ha den än :) kul å höra om fler vill hänga på i min tråd :D

• Svar på tråden Kände ni när ägget fäste?
  • MrsDoris

Jodå! Jag kände det, precis som du beskriver. Stickande och liksom tungt! Och det fattade jag när jag såg plusset. Kan tillägga att graviditeten inte var planerad, men så välkommen, så jag sökte inte efter tecken. Lyssna inte på de andra som svarat, man känner olika. Lycka till!

• Frökenolson

Visst kan man känna det, jag har känt det vid fem av mina graviditeter. Men aldrig har jag känt det så tydligt som under denna graviditet.. gjorde skitont.

Den molande och stickande känslan är för mig bara ett tecken efter jag blivit gravid. När livmodern växer typ..

• Anonym (Fia)

Kroppen känns, om man bara känner efter. Vi har egentligen alla ont hela tiden, men de sensoriska intrycken blockeras på hjärnstamsnivå, precis som känslan av mobilen i byxfickan, klockan på handen osv blockeras. Det är därför man känner av mobilen när man just lagt ned den och till och med kan tycka att den känns obekväm i fickan, för att en halvtimme senare inte känna av den alls och undra var man har lagt den. Det är också därför man kan bli illamående när någon i ens närhet blivit magsjuk eller ibland till och med få ont där någon annan har ont. Och det är därför många människor får ont i hela kroppen när de är trötta. När vi tillåter oss själva att känna efter, eller när hjärnan inte orkar motverka intrycken, så försvinner blockeringen och vi känner av kroppen.

När det gäller livmoderslemhinnan så vet du säkert att den växer med menscykeln. Den sista veckan är den som allra tjockast, ca 6-8mm mot 1-3 mm ett par veckor tidigare. Denna nya vävnad har rikligt med kärl, men nerver växer extremt långsamt och hinner inte bildas på så kort tid. Man kan således få en blödning när embryot implanterats, men att känna själva implantationen är inte möjligt. Däremot kan man förstås känna att det spänner och trycker i magen, bara man känner efter.

• Vilgot o Lillpyret

Jag tror ju att jag kände av när ägget fäste. Vet inte vad det annars kan ha varit? 4 dygn efter ägglossningen hade jag extrem kramp i hela livmodern, fick ligga ihoprullad och gå framåtlutad när jag försökte röra mig. Det gjorde så djävulskt ont! Tänkte att det måste vara någon sorts inflammation, blev rätt orolig! Tog värktabletter och gick och lade mig, i sängen klingade det av. Smärtan höll i sig i 45-60 min. Var orolig att det skulle dra igång igen, tänkte att jag kanske borde åka in. Tillslut lyckades jag i alla fall somna. Dagen efter var jag bara lite öm efter den där krampen. Tänkte att det kanske var en cysta som brast (jag har dock aldrig haft cystor). 3 dagar efter krampen började jag känna molvärk och illamående (och det har hållit i sig sedan dess). 9 dagar efter krampen tog jag ett test och det var så starkt det bara kan bli. :D

• micromat

Jag har känt 2 av 2 gånger. Stickande, lite huggande annorlunda på något vis.. Diskuterade det med gynläkare och han sa att det kommer folk som påstår det titt som tätt.

• Nykär15

Nej kände inget, men fick en nidblödning så hoppades att det kunde vara positivt. Men är först när jag plussade som jag kunde konstatera att det faktiskt var en nidblödning. 

Svar på tråden Kände ni när ägget fäste?