• Ewa79

KUB-test på privatklinik

Hej!
    Jag är gravid i vecka 9 och vi har blivit erbjudna KUB-test av landstinget. Vad jag förstår så tittar dom efter 3 kromosomavvikelser men det finns väl många fler att titta efter?
    Vi har blivit rekommenderade att göra det på privatklinik istället då dom tydligen gör det mer utförligt eller vad man nu ska säga.
    Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni för klinik? 

• Svar på tråden KUB-test på privatklinik
  • Ewa79

Är det verkligen ingen som har gjort och kan rekommendera något?

• JA77

Ja, det finns fler avvikelser, men inom KUB gäller trisomi 13, 18 och 21, oavsett klinik. 

• Carambolan

Du tänker inte på NIPT då? Det kan ge både säkrare och utförligare svar än KUB och är något man måste köpa privat om det inte finns särskilda medicinska skäl.

• Nykär15
    Ewa79 skrev 2017-05-08 15:00:24 följande:

Hej!
    Jag är gravid i vecka 9 och vi har blivit erbjudna KUB-test av landstinget. Vad jag förstår så tittar dom efter 3 kromosomavvikelser men det finns väl många fler att titta efter?
    Vi har blivit rekommenderade att göra det på privatklinik istället då dom tydligen gör det mer utförligt eller vad man nu ska säga.
    Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni för klinik? 

KUB visar samma oavsett om du gör det privat eller via landstinget. Vi valde att göra NIPT istället, det bekostar man privat. Finns två varianter, ett som ser på trisomierna och könskromosomerna och ett utökat som ser på microdeletionspanel. 

Du kan läsa mer här: www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/N/B--NIPT-Panorama-utokad/

Svar på tråden KUB-test på privatklinik