Avgå som Suppleant?
Hej!
Har ett stort bekymmer. Är nämligen medlem i styrelsen till min pojkväns aktiebolag. Gick först och främst med för att han helt enkelt bara frågade om jag ville ställa upp. Hade då ingen aning vad som gällde att vara med i en styrelse och jag sitter dessutom som suppleant (noll koll på vad det är). Nu är jag sjukt orolig över min egna situation då hans firma inte verkar gå runt. Jag har aldrig deltagit i några möten eller gjort något "jobb" inom styrelsen. Jag jobbar heller inte på hans firma och har då aldrig tagit ut någon lön.
Mina frågor är då om jag kan avgå helt från styrelsen på omedelbar verkan? Om han inte skulle klara av att betala firmans räkningar, måste jag då som suppleant gå in som borgenär? Vad har jag för rättigheter/skyldigheter?
Är väldigt orolig och ledsen över detta, då jag i själva verket inte vill vara delaktig alls i hans firma. Just nu känns det bara hopplöst för min del och jag är livrädd för att hans ska dra med mig i "skiten". Snälla, finns det någon som vet något om detta, så skriv gärna! Behöver all råd och information jag kan få!