• Anonym (Dotter)

Pappa svårt psykisk sjuk - vad göra?

Min mamma har precis lämnat pappa som haft ett svårt alkoholmissbruk samt panikångest flera år, hon har försökt att hjälpa han men på fyllan är han riktigt elak mot henne och misshandlar henne psykiskt pga blandning av sprit o starka antidepressiva Detta ångrar han djupt i nyktert tillstånd men mamma stod inte ut längre, vilket jag förstår. Men jag bryr mig om min pappa, jag har själv panikångest och vet även hur mycket han älskar mamma egentligen. Nu är han tre timmar borta från mig och är helt förstörd, han har ingen i närheten och bara gråter och dricker. Jag har en son på en månad så kan inte åka dit. Jag vet inte hans adress annars hade jag ringt psykakuten där han är och bett dom hämta han. Jag försökte få pappa att säga adressen men det vill han inte. Själv kan han ju inte köra... tips på vad jag ska ta mig till?

• Svar på tråden Pappa svårt psykisk sjuk - vad göra?
  • 8airam8

Är han folkbokförd på adressen där han bor? Jag vet inte vad du ska göra. Prova att ringa psykakuten och be om råd först. Jag gissar på att det är polisen som kommer att få hjälpa honom in om någon.

• Anonym (Mildred)

Strunta i honom! Han älskar inte din mamma gör isåfall hade han inte misshandlat henne. Att vara sjuk är ingen ursäkt för att misshandla någon varken psykiskt eller fysiskt. Läs gärna på om medberoende.

• Anonym (Empati)
    Anonym (Mildred) skrev 2017-05-05 20:52:18 följande:

Strunta i honom! Han älskar inte din mamma gör isåfall hade han inte misshandlat henne. Att vara sjuk är ingen ursäkt för att misshandla någon varken psykiskt eller fysiskt. Läs gärna på om medberoende.

Det är möjligt att han inte älskar TS mamma. Men han är fortfarande hennes pappa! Hon bryr sig om honom när han mår dåligt. Självklart vill hon hjälpa honom.

Socialtjänsten kan kanske hjälpa till.
  • Anonym (Bruden)

Vet du inte var han är? Då är det inte lätt att hjälpa honom.

• Anonym (Bruden)

Och sedsn tror jag inte att psyk tycker att han är så fasligt sjuk bara för att han gråter och dricker. Är han självmordsbenägen?

• Anonym (Mildred)
    Anonym (Empati) skrev 2017-05-05 21:11:35 följande:

Det är möjligt att han inte älskar TS mamma. Men han är fortfarande hennes pappa! Hon bryr sig om honom när han mår dåligt. Självklart vill hon hjälpa honom.

Socialtjänsten kan kanske hjälpa till.

Grejen med missbrukare är att du utnytjar sina anhöriga till bristningsgränsen. Det kommer inte bara vara den här saken utan det kommer bli mer och mer. TS hjälper heller inte sin pappa i långa loppet genom att curla honom. Ibland måste man göra det svåra och bara strunta i det, jag har blivit utnyttjad av min pappa som är alkoholist och psykiskt sjuk i många år så jag har lärt mig den hårda vägen.
  • Aniiee
    Anonym (Mildred) skrev 2017-05-05 20:52:18 följande:

Anonym (Mildred) skrev 2017-05-05 21:20:35 följande:
    Grejen med missbrukare är att du utnytjar sina anhöriga till bristningsgränsen. Det kommer inte bara vara den här saken utan det kommer bli mer och mer. TS hjälper heller inte sin pappa i långa loppet genom att curla honom. Ibland måste man göra det svåra och bara strunta i det, jag har blivit utnyttjad av min pappa som är alkoholist och psykiskt sjuk i många år så jag har lärt mig den hårda vägen.

Jag håller med. Det TS borde göra är att ställa ett ultimatum ("sluta dricka, och tills dess får du inte se vare sig mig eller ditt barnbarn") och sedan släppa och gå vidare.

Precis så krass måste man vara, annars blir det aldrig bättre.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (!)
    8airam8 skrev 2017-05-05 20:48:47 följande:

Är han folkbokförd på adressen där han bor? Jag vet inte vad du ska göra. Prova att ringa psykakuten och be om råd först. Jag gissar på att det är polisen som kommer att få hjälpa honom in om någon.

Svar på tråden Pappa svårt psykisk sjuk - vad göra?