• gurra

Barn 2~3 år, inga vänner?

Har ett barn på ca 2,5 år som senaste tid har sagt att hen inte har några vänner. På förskolan tycks hen vara uppskattad enligt fröknar men ser ofta att hen leker själv vid hämtning. Vi saknar bekanta med barn så de barn hen träffar är de i förskolan och parken (men där är det ju ej så kontinuerligt med samma ansikten). Vid vilken ålder behöver man börja bjuda hem andra barn? Jag tänkte att det räckte med umgänget på förskolan men börjar ju tvivla. Vill ju hjälpa hen så gott det går med relationer och det sociala.

• Svar på tråden Barn 2~3 år, inga vänner?
  • Linnis92

Att de leker själva i den åldern är inte ovanligt, var på utvecklingssamtal på f.skolan för vår son nu i veckan, han är 3 år, och de har precis börjat leka aktivt med varandra. Det är kring 3 år som de slutar leka själva och börjar leka med barn, så avvakta ett tag till med den biten.

Vi har aldrig bjudit hem någon kompis från förskolan, utan de umgänget som han har hemma består av sina kusiner som vi träffar ibland och några barn till i vårt umgänge men det är sällan han leker med andra barn på fritiden om man säger så. Han mår inte dåligt av det.

• Carambolan

Det är först i 4-5-årsåldern som mina barn börjat vilja bjuda hem eller gå hem till andra som de lärt känna på förskolan.

• Amanda84

Vi har samma problem som du. Vi har också ett barn som börjar närma sig tre år som själv säger att han inte har några vänner. På förskolan söker han ingen kontakt med andra barn alls. Vi går nu regelbundet till en mindre lekplats i ett bostadsområde och genom det har han börjat träffa samma barn (även om han från början inte lekte aktivt med dem) Vi tog med oss massor med sandleksaker så att det räckte till flera barn och satt med och grävde och bjöd in andra barn i leken. Genom det fick vi till slut kontakt med en pojke som vårt barn nu ser som sin kompis. I ärlighetens namn är föräldern inte mycket att hänga i julgranen, eftersom denne aldrig har sagt mer än någon enstaka mening till oss, men barnen har roligt i alla fall och det är ju huvudsaken.

• elyse

Om barnet inte leker med andra på förskolan så kan det ju bli lite ensamt. Nu när det börjar bli varmt är det klart fler i lekparkerna. Det kanske inte gör så mycket att det inte är samma barn där varje gång?

Vi gör som Amanda84, har alltid med oss sandlådesaker och alltid får man kontakt med någon på det sättet.

• gurra

Tack för tips! Jag får mest så dåligt samvete att hen ej får fördjupa vänskapen genom att vi inte har den relationen till föräldrarna på förskolan och verkligen ingen i vår närhet har barn...

• gurra

Barn i lekparken tycks ej vilja stanna kvar i leken med hen heller utan det blir ofta bara något litet meningsutbyte, ibland på ett trevligt sätt och ibland mest tjafs. Jag vet ju ej Hur mycket de behöver i den åldern

• lövet2

Mina barn har inte haft några speciella vänner i den åldern. De har inte gått på dagis, utan de har träffat barn hos mina vänner och på öppen förskola. Nya barn och i olika åldrar hela tiden, och det har inte varit några problem alls med det. Vid 4-5 år har de börjat ha riktiga vänner, och då har vi föräldrar fått se till att de har kunnat träffas då och då.

Svar på tråden Barn 2~3 år, inga vänner?