• Florpan10

Distansstudier och föräldraledig? CSN?

Är gravid och är beräknad till juli och hade tänkt kombinera föräldraledigheten med att plugga på distans men tycker det är en djungel med allt de här med studiebidrag, lån, föräldrapenning osv å vad man hinner med när man är hemma med bebis. Hjälp mig gärna genom å bolla tankar! :)

Tänkte läsa en kurs på 400p som tar 20veckor om man pluggar heltid dvs 100% men det tror jag inte man orkar med en liten bebis att ta hand om, hehe! Funderar på 50% eller 25% men har svårt att bestämma mig så tänkte höra hur ni andra som redan pluggar distans och samtidigt är föräldraledig om hur ni gör. Ställer några frågor nedanför. : )

- I vilken studietakt pluggar du?

- Tar du ut föräldrapenning och studiebidrag och ev studielån? Isf hur många procent av varje. (Tex 50/50 av fp och studielån) för visst går det att kombinera så länge man inte går över taket på CSN?

Lägg gärna till tänkbara saker. : )

• Svar på tråden Distansstudier och föräldraledig? CSN?
  • Mascaraklumpar

Jag pluggade heltid på komvux när min son födddes och det var extremt jobbigt, jag fick ganska snabbt göra ett uppehåll i studierna. Men då hade min son kolik och sov i sammanlagt 8 timmar per dygn också, har man tur och får ett lugnt barn som sover 16 timmar så går det säkert bättre. När sonen var 10 månader började jag plugga 50% vilket gick bättre (men det var fortfarande inte lätt).

Jag tog ut både så mycket FP och CSN som möjligt. Eftersom jag hade många års studier framför mig så var det det bästa alternativet (50% av studielånet på gymnasienivå avskrivs när man tagit ett antal poäng på universitetsnieivå, och det är bättre att ha föräldrapengarna på ett konto med ränta än innestående hos FK om man ändå inte bryr sig om sin SGI).

• Mascaraklumpar
    Badskum skrev 2017-05-06 08:12:02 följande:

Får man verkligen ta ut csn på 25%?

Nej, det kan man inte.
  • Anonym (Abd)

Jag pluggade 100% distans när min son föddes. Det var tufft men jag klarade det på nå vänster

Jag tog ut både 100% CSN bidrag och lån samt 100% föräldrapenning. Iom att studierna låg enbart på distans fick man göra så då. Detta var 2010. Perfekt för en ensamstående att dryga ut inkomsten för att få allt att gå ihop.

Svar på tråden Distansstudier och föräldraledig? CSN?