Varför gillar vänstern islam?
Något som alltid förbrullat mig. De avskyr ju kristendomen med anledningar som att "den är homfobisk och kvinnoförtryckande" - men det är ju islam också?
Hur tänker ni, vänster-folk?
Något som alltid förbrullat mig. De avskyr ju kristendomen med anledningar som att "den är homfobisk och kvinnoförtryckande" - men det är ju islam också?
Vi gillar inte Islam. Vi gillar religionsfrihet. Och ogillar demonisering av en hel religion och av folkgrupper.
Suck vilket missförstånd. Feminism har inget med att gilla/ogilla religioner att göra. Finns säkert feminister som gillar religion och de som inte gör det. Det feminismen motarbetar är kvinnoförtryck och det finns inom alla kulturer oavsett religion. Ingen religion i sig är mer rätt/fel än nån annan. Det är vad folket gör i religionens namn som är fel och det ogillar feminister. Att motverka islam hjälper således inte i frågan att motverka kvinnoförtryck. Det är inte samma sak. Vi anser att religionsfrihet ska råda.
Tror det kan ha med den utbredda antisemitismen inom vänstern att göra. Blir tydligt i deras vinklade tolkning av Israel-Palestina konflikten t ex. Man hatar ekonomiskt framgångsrika grupper och länder. Då blir det självklart att ställa sig på muslimernas sida som ju också oftast ogillar judar. För vänstern verkar ekonomisk framgång helt enkelt vara mer avskyvärt än kvinnoförtryck.
Ser att jag blandat ihop tråden med alla feministtrådar. Men jag antar att mitt svar nog passar ändå.
Vänstern är splittrad i frågan.
Inom den identitetspolitiska skrikvänstern gillar man inte modiga och progressiva muslimer som kämpar för att bryta ner gamla patriarkala och stockkonservativa strukturer. Dessa motarbetas och kallas för diverse okvädningsord, bland annat det rasistiska "husblatte".
Inom "normal" vänster ser man på islam på samma kritiska sätt som på kristendom.
Vi gillar inte Islam. Vi gillar religionsfrihet. Och ogillar demonisering av en hel religion och av folkgrupper.
Suck vilket missförstånd. Feminism har inget med att gilla/ogilla religioner att göra. Finns säkert feminister som gillar religion och de som inte gör det. Det feminismen motarbetar är kvinnoförtryck och det finns inom alla kulturer oavsett religion. Ingen religion i sig är mer rätt/fel än nån annan. Det är vad folket gör i religionens namn som är fel och det ogillar feminister. Att motverka islam hjälper således inte i frågan att motverka kvinnoförtryck. Det är inte samma sak. Vi anser att religionsfrihet ska råda.
Du kan väl inte ha missat att när homofobi och kvinnoförtryck kritiseras hos tex islam så är det endast wahabism/extrem islam som är under luppen. Vanlig islam/norm islam anses vara tolerant mot kvinnor och homosexuella. Medans kritiken mot kristendomen riktas mot hela kristendomen, att det skulle vara norm hos kristna och kyrkor/kristna grupper med homofobi och kvinnoförtryck. Det är för mig djupt chockerade hur vänstern och feminister inte ser att samma norm finns hos andra religioner.