• LFF

Alltid denna tävling....

Alltså, jag blir knäpp ibland på mina killar, tvillingar på 3,5 år. Det ska ta mig sjutton tävlas nästan hela tiden. Det är tävling till dörren, det är tävling till badrummet efter maten, det är tävling hit och tävling dit. Och blir man omsprungen är det världens undergång. Det enda positiva i det hela är att det ibland (ofta) inte är så viktigt att komma först utan man vinner "femman" eller "åttan" eller liknande istället. 

Och sen en annan sak som kommit upp: Vid varje måltid så ställs frågan "Hur många tuggor måste jag äta?" *gaaaaah* De har inget problem att äta, de vill liksom bara kvantifiera allt hela tiden. Det är ljuvligt att de har detta intresse för siffror och enklare matte men det driver mamman till vansinne ibland Skrattande

Någon annan som känner igen detta hos sina 3,5-4 åringar?

• Svar på tråden Alltid denna tävling....
  • gruvan

Gud ja! Har en snart 4-åring och han tävlar jämt. Han vinner iofs oftast hemma eftersom lillebror inte ens är 1 år men jag kan bli galen på det ändå. Typ om man satt sig på toa och precis börjat kissa. "Mammaaaaa, jag skulle kissa först!" och så tårar på det. Men hallå, säg att det är en tävling innan jag börjat kissa i såna fall för jag tänker fan inte bryta strålen bara för det! X) Å andra sidan använder jag tävlandet för att få saker att hända också. Vem kan städa snabbast, vem kan ta på sig ytterkläderna snabbast osv. Så jag får väl skylla mig själv. Sen tänker jag att det är bra också för de får ju faktiskt träna på att förlora och det kan ju ta låååång tid att lära sig det utan att bryta ihop varje gång.

• modsey

oj vad jag känner igen. Mina killar är snart 9 år och det håller till viss del i sig än men lite mindre hetsigt kanske.
    tror det är ganska vanligt bland i synnerhet tvillingar.
    Till o med om vem som föddes först avhandlas i tävlingsanda och när de konstaterades att de var enäggs så konstaterade de att de i alla fall skapades samtidigt! 

• scanmia

Vi tävlar inte inom familjen. Det var en regel jag införde för flera år sedan på förekommen anledning för ALLT var en tävling. Från tandborstning till vem som kunde andas tystast. Vi föräldrar hade nog uppmuntrat det hela för att det fick ju fart på barnen när man ville, men nackdelarna blev för stora med denna ständiga stress som tävlingarna medförde. Det tog ett tag för barnen att komma ur tävlingstagen och vi vuxna fick hjälpa till att initiera mer ko-operativa, samarbetande lekar innan de själva tog över, men det blev mycket lugnare och vi fick en mycket trevligare stämning. 

• legomum

Jaaaa jag känner igen det på mina grabbar. Så tröttsamt. Däremot en hel del bra ändå...
    När man är ute och ska till dörren och de orkar inte gååååååå... då räcker det med "jag kommer först".. så är de igång igen.. ;D

Svar på tråden Alltid denna tävling....