• Anonym (pappatillmindotter)

    Mamman vägrar skriva på gemensam vårdnad.

    Hjälp mig!

    BAKGRUND:
    ---------------
    1% av föräldrar som bor med sina barn blir nekade vårdnad om sitt eget barn 


    ...och detta har sorgligt nog hänt mig och min dotter. Alltså 99% av alla som bor med sitt barn har även vårdnad om sitt barn. Och är man gifta innan man får barn så får även pappan automatiskt vårdnad om barnet. Jag och mamman planerade tillsammans att få barn, men vi är inte gifta.


    "För att en pappa ska få vårdnad om det nyfödda barnet krävs att mamman skriftligen godkänner detta till Socialnämnden. Kvinnor har alltså vetorätt på om pappan ska få vara en likvärdig förälder till sina egna barn."

    Det är för mig chockerande att lagen set ut så år 2014 men så är verkligheten.
    ----------------

    Så till saken:

    Jag är en pappa som bor med min 2-åriga dotter som jag älskar över allt annat. Jag har bott med min dotter och hennes mamma från födseln med vissa undantag, jag har kämpat från dag ett för att få vara en del av min dotters liv.

    Undantagen är när min dotter var 2 månader gammal så tog mamman henne och flyttade hem till sina föräldrar så att jag knappt fick träffa henne under 3 månaders tid (jag kommer till förklaring till varför hon flyttade). De gånger jag fick träffa henne var då möten på pendeltågsstation en halvtimme eller i köpcentrum... och gå med vagnen.... . Detta har även hänt flera gånger efter det, men under kortare perioder på ett par veckor...

    Anledningen till detta är att jag kontaktade socialtjänsten vid den tiden.

    Mamman började under graviditeten att skada sig själv, slog sig i huvudet och kroppen med knytnävarna, bankade huvudet i golvet, i snitt varannan dag, alltså hundratals gånger! Skriker hur värdelös hon är osv massa fruktansvärda saker. Hugg med pennor i benen osv den nivån. Hon gick konstant med blåmärken... hon ville inte träffa några vänner eller gå ut... Hot om att hon ska ta livet av sig och springer ut utan skor mitt i natten på kalla hösten flertalet gånger osv. Jag försökte allt jag kunde och tillslut ringde psykakuten, socialjouren, och till och med polisen då jag har varit så orolig för henne och att hon skada sig själv. Två gånger kom polisen hem till oss efter att hon varit ute utan ytterkläder vid nollgradigt långt gången i graviditeten. Socialjouren kom hem till oss och pratade med henne, men det finns inget dem kan göra om hon själv inte vill ha hjälp. 

    Vi gick till parterapi då det var det hon gick med på (om hon skulle gå så ska jag också göra det tyckte hon... ) . Vi gick 3 gånger, så slutade det med att hon inte ville gå dit något mer för att terapeuten sa/försökte med ungefär samma saker som jag hade gjort innan.... hon kände inte att någon förstod henne.

    Så när min dotter var 2 månader gammal så kontaktade jag socialtjänsten för att situationen var ohållbar! Jag ville att vi skulle få hjälp. Veckan innan jag gjorde det så kontaktade jag mammans föräldrar och berättade om situationen, de hade fram tills dess varit helt ovetande då mamman ABSOLUT inte ville att jag skulle berätta för dem. Men det hade gått så långt så jag gjorde det ändå.

    Iallafall, vi blev kallade till möte hos socialtjänsten och det slutade med att de trodde att jag satt och hittade på allt, jag berättade om hur dåligt hon mådde osv och skada sig själv. Mamman satt då bara tyst och hennes pappa var med och förde hennes talan, vilket jag kan se i efterhand var väldigt synd att han var med. Han sa då att hon inte gjorde några av dessa grejer osv och att om det är någon det är "fel på" så är det jag (pappan). Ska förtydliga att det handlade inte om att det är "fel på" någon över huvud taget, det var en fruktansvärd obehaglig situation hemma och jag kände att jag var tvungen att göra någon åtgärd.

    På mötet hos socialtjänsten så råkade jag tyvärr ut för en "manshatare". Resultatet blev att i protokollet står efter mötet att mamman blir utsatt för fysiskt och psykiskt våld i hemmet och att pappan inte ska få träffa dottern.... detta dessutom utan att mamman själv ens hade sagt något av detta själv. Det är vad "manshataren" själv skrev, det var även hen som blev upprörd  på mötet till den grad att hen skrek mig i ansiktet hur vidrig jag är osv. Och den andra representanten som var med från socialtjänsten bad "manshataren" att ta sig samman osv.

    Mötet var en MARDRÖM minst sagt. Det slutade som sagt med att jag inte fick vara med min dotter under 3 månaders tid utefter deras "beslut". Jag var helt knäckt!

    Efter tre månader så flyttade mamman tillbaka "hem till mig" efter att jag hade bönat och bett såklart hela tiden om det och att jag vill va med min dotter osv. Hon hade då börjat att slå sig i huvudet hemma hos sina föräldrar också, vilket hon då hade nekat till att hon gjorde (men både min mamma och pappa och syster vet om det och har sett det själva). och hon "stack därifrån" kl 4 på natten med vår dotter och flyttade hem igen. Hennes föräldrar har hela tiden haft inställningen att "om hon slår sig själv så är det för att du inte tar hand om henne tillräckligt bra" och har då varit motståndare mot mig som pappa från början, för dom anser att "det inte är något fel på deras dotter och hon är helt normal". Dom har skyllt över allt på mig helt enkelt. 

    Sedan dess har vi levt i ett helvete där hon vägrar att ta psykologisk hjälp. Även 2 gånger har det kommit in orosanmälan till socialtjänsten mot mamman (inte från mig), men båda gångerna har hon fått träffa "manshataren" på möte som tydligen bara har viftat bort dessa och hon har fått gå hem utan någon påföljd då mamman där sagt att "hon vet inte vad dom menar och att det inte alls stämmer, allt är bra osv".

    Jag kämpar hårt och fick förra sommaren tillslut vara föräldraledig med min dotter i ett halvår efter MASSOR av hjälp och påtryckningar från mina föräldrar, alltså min dotters farmor och farfar om att jag måste få vara föräldraledig. En enorm vinst för mig och min dotter och en chans till anknytning som alla föräldrar enligt mig bör få (innan hon började på förskolan). Under föräldraledigheten förde mamman över 1 månads föräldraledighet i taget till mig i hot om att ta den ifrån mig när som helst.

    Nu är min dotter 2 år gammal och jag mår dåligt varje dag över det faktum att jag inte har vårdnad om henne och att jag bara "får vara med" på nåder. Hon använder dagligen vårdnaden och min dotter som vapen och hot för att få som hon vill gällande allt. Jag blir behandlad som skräp och min dotter ser på. Mamman får flera utbrott i veckan och vår dotter börjar gråta. Dottern (2år) pratar om hur mamma är arg osv och att hon vill att vi ska hålla handen osv. Mamman är helt ovillig till att ens vara minsta vänlig mot mig.

    Vårdnaden används ideligen som hot och mamman gör det klart att jag inte är en likvärdig förälder och visar på mitt lägre människovärde inför min dotter. Jag har fått höra hundratals gånger att min dotter ska tas ifrån mig, varje gång brister mitt hjärta!

    Vi har inget samliv och hon vägrar att göra någonting bara vi två tillsammans och hon klagar dagligen på hur trött hon är och hur hemskt hennes liv är. Hur värdelös jag är, dålig lägenhet som vi bor i, hur dåligt med pengar vi har osv osv.

    Kanske säger ni, separera! Men hon har enligt mig gått in i väggen eller fått någon typ av depression, psykos. Hennes personlighet har förändrats väldigt mycket före och efter vår dotter kom. Hon klarar inte att laga middag hemma och är jag inte hemma en kväll så ringer hon och beklagar sig över hur trött hon är osv och att hon inte ens orkar laga mat... hon vet att det skulle inte fungera om jag flyttade, därför vill hon inte det.

    Jag vågar inte flytta p.g.a. hennes nästan dagliga hot om att jag aldrig mer ska få träffa min dotter och "manshataren" på socialtjänsten som styr mitt och min dotters öde när det gäller umgänge.

    Allt bottnar i att jag inte har någon vårdnad och hon vet det. Hon kan göra vad hon vill och ljuga ihop vad som helst hos socialen.

    Hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska ta mig till?
  • Svar på tråden Mamman vägrar skriva på gemensam vårdnad.
  • Hi5

    Har du kontaktat en advokat?


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Kjell2

    Om du inte kan tänka dig spearerar och stämma på vårdnad och umgänge, ta proffshjälp i så fall, så får du gilla läget.

  • HotPink

    Vad säger dom på familjerätten?

    Det är ju tragiskt när samhället sviker en.. Inte bara dig el din dotter, utan mamman.

    Dokumentera när hon gör sig illa. Spela in allt.

    Jag hoppas verkligen att ni får hjälp! <3

  • Anonym (qq)

    Spela in när hon gör konstiga saker och säger konstiga saker. Spara om hon skrivit konstiga mess osv.

    Kontakta en jurist och får reda på vad som är möjligt att göra kortsiktigt och långsiktigt.

    Du kan kontakta soc igen men be om en annan handläggare, det har han man rätt att säga. Om handläggaren är en "manshatare" som du uttrycker det så vet nog kollegor om och det kan tom ha kommit in klagomål från andra som träffat henne. Så ge inte upp! Spela även in om du ringer till soc så att du har sparat samtalen om det nu skulle bli några konstigheter den vägen. Tex om du ringer och er gamla handläggare svarar och denne då skulle bli otrevlig, så har du det kvar som bevis till senare och ber om en annan handläggare nästa gång. 
    Handläggare har en chef du kan ringa till också. Du verkar mest ha stagnerat i att "manshataren" förstört ditt liv men du verkar inte ha uttömt alla dina möjligheter. 

    Tyvärr detta att du använder ordet "manshatare" gör att åtminstone jag placerar dig lite i ett fack så sluta med att använda det ordet. Handläggaren verkade olämplig absolut, säkerligen utarbetad (jag har stött på en och annan sån handläggare) men säg för guds skulle inte att hon är manshatare om du ber om en annan handläggare. Tala bara om att hon varit otrevlig flera ggr och att du fått nog nu, att du vill bli bemött som en människa, precis som de bemöter barnets mamma. 

  • nevermind
    HotPink skrev 2017-05-03 14:41:48 följande:

    Vad säger dom på familjerätten?

    Det är ju tragiskt när samhället sviker en.. Inte bara dig el din dotter, utan mamman.

    Dokumentera när hon gör sig illa. Spela in allt.

    Jag hoppas verkligen att ni får hjälp! <3


    Håller med, spela in allt. Såvida det inte är olagligt?

    Hade nog varit bra om barnet bott med dig...
  • LFF

    Kontakta advokat och se till att du får iaf gemensam vårdnad om din dotter. Spela in henne när hon bråkar med dig. Så länge en av de som är med i inspelningen är medveten om att det spelas in så är det lagligt att göra detta. Kräv att få en annan kontaktperson på Soc. Ställ upp för din dotter och se till att hon slipper detta!

  • sextiotalist

    Förutom de råd som du fått, så föreslår jag att du för dagbok. Både när hon har bra och dåliga dagar.

    Det blir svårare att vifta bort problemen om du kan verifiera med tider när det inträffade.

  • Anonym (Emma)

    Vet du vad vårdnad innebär? Det har inget som helst med umgänge att göra, eller att man som vårdnadshavare är mer betrodd som förälder.

  • Anonym (pappatillmindotter)
    Hi5 skrev 2017-05-03 14:37:23 följande:

    Har du kontaktat en advokat?


    Nej. Jag har bara läst allt jag har kommit över på internet och bilden ser väldigt mörk ut. Min önskan skulle vara en fungerande relation med mamman (där vi kan samarbeta) och bo separat och komma fram till en gemensam lösning för hur vår dotter ska bo osv. Men det går inte ens att prata vad man ska äta för mat till middag innan min sambo går till personangrepp/spiralen är igång och så är sakfrågan långt borta. 

    Att kontakta advokat är kanske ett nästa steg. Men alla sådana saker jag gör slår bara tillbaka på mig själv då det är ord mot ord i slutändan, jag känner mig väldigt mycket i underläge.

    Jag är ärligt talat för rädd att dra in advokat pga följderna. Min sambo svarar när jag nämner vårdnaden att hon inte litar ett dugg på mig och att jag kommer ta vår dotter ifrån henne då. Att jag ska hänga ut henne som dålig mamma osv. Vilket jag inte skulle göra alls.

    Jag skriver kanske här på forumet också för att jag inte har någon annan att prata med om detta, mina vänner och familj vill inte blanda sig i och har nu tagit avstånd från detta. Dom vill t.ex. inte träffas om mamman till min dotter är med. Jag har såklart inte berättat för alla mina vänner, bara vissa närmaste, men det tar emot för det är så enkelt att missförstå och det finns massor av skam i att inte ha vårdnad för mig.

    Jag kontaktade vårdcentralen för att själv gå och prata hos en terapeut men fick inte (då jag inte hade några psykiska besvär utan bara hade det tufft i livet som dom uttryckte sig).

    Jag fick dock en "stödperson" via dem. Det slutade illa, då stödpersonen gjorde en orosanmälan till socialtjänsten MOT min vilja. Jag sa att det är absolut jättedåligt och ABSOLUT inte ville det och att det kommer bara slå tillbaka mot mig och jag kommer inte få träffa min dotter. Men hen gjorde det ändå! Sen fick jag sluta träffa stödpersonen då min sambo efter möte med socialen osv hotade att jag inte ska få träffa min dotter mer. Hon stack då iväg och bodde hos sina föräldrar ett par veckor o så. Sen kom hon hem och så fortsatte vardagshelvetet...

     Så har det sett ut varje gång jag har blandat in någon annan. Även mina egna föräldrar, min pappa har varit inblandad, vilket inte heller slutat väl. Bara slagit tillbaka på mig själv.
  • HotPink
    nevermind skrev 2017-05-03 14:48:26 följande:

    Håller med, spela in allt. Såvida det inte är olagligt?

    Hade nog varit bra om barnet bott med dig...


    Så länge han inte hindrar henne så är det inte olagligt att spela in/filma. Spela in röstsamtal är inte heller olagligt, bara en person behöver veta det (den som spelar in).
Svar på tråden Mamman vägrar skriva på gemensam vårdnad.