• christinazhou

Lära barn klockan

När tycker ni är en bra ålder för att lära sitt barn att läsa klockan? Och ni som redan har gjort detta, hur gjorde ni? Hur lär man sitt barn klockan på ett pedagogiskt sätt? Börjar man med analogt eller digitalt eller kombinerar man båda på en gång? 

Jag minns att mina lärare i förskolan eller i första klass lärde oss klockan, men utöver det hade även mina föräldrar lärt mig hemma.

klocka
  • Svar på tråden Lära barn klockan
  • Scoops

På bibblan finns jättebra böcker i ämnet Ta en tur dit!

• Anonym (Lina)

Beror väl på barnets intresse. Visar hen intresse så kan man ju passa på och lära den, annars kan det vänta till förskoleklass/ettan.

Det är bekvämt när femåringen vet på ett ungefär vad klockan är och har förstått timvisaren men ingen katastrof om den inte börjat lära sig.

• Carambolan

Runt 4-5 har mina själva blivit intresserade. De har väl inte kunnat klockan perfekt så tidigt men ändå haft ett hum om vilka tider olika saker händer och hur lång tid olika saker tar.

• Amanda84

Väv in klockan lika naturligt som allt annat i vardagen. Jag har en snart 3-åring som har börjat få grepp om heltimmarna nu och börjar fundera på halvtimmarna. Digital klocka kan och förstår han väldigt bra. Hans högsta önskan är att få ett armbandsur. Vi har sagt att han får ett när han har lärt sig klockan, vilket har sporrar ännu mer. Jag har gjort en enkel klocka av en kartongbit och visare fastsatta med jungfruben, som jag har hängt på hans nivå på väggen och visarna flyttar han själv medan han tittar på vad klockan på väggen är. När han ska gå och lägga sig, så har han på eget initiativ börjat ställa in visarna utefter vad vägguret visar.

Vi hade faktiskt inget aktivt mål att lära honom klockan, utan jag tror att vi alltid har pratat om vad klockan är. Vi har en klocka i varje rum, vilket underlättar. Väggklockan i hans eget rum är den som han fäster mest vikt vid just nu, på delad plats med köksklockan. Vi pratar omedvetet ofta om vad klockan är, genom att exempelvis säga: "Jaha, nu är klockan fem. Då börjar vi med maten", eller liknande, liksom att första frågan (från oss alla i familjen) när vi vaknar på morgonen är: "Hur mycket är klockan?" (ska vi inte till dagis så betyder klockan 6 att man leker lugnt i de vuxnas säng eller i sitt eget rum, beroende på vad man själv vill. Klockan 7 betyder att man har rätt att dra upp de trötta föräldrarna.) I sovrummet är det enda rum där vi har en digital klocka. Den förstår han bättre än dem som har visare, så ibland tittar han vad klockan är i exempelvis sitt eget rum och sedan springer han till sovrummet för att dubbelkolla om han har rätt.

Vi har letat efter en bok med klocka och flyttbara visare och har varit i två leksaksaffärer utan resultat. På BR sade de att intresset inte är så stort för den typen av böcker längre eftersom de flesta har digital klocka. Jag tycker att det är dumt. Båda delarna vore ju bra att lära sig, tycker man...

• Fru Ve

Äldsta sonen lärde sig klockan i skolan då de började med det i matten. Han var helt enkelt ointresserad innan då vi försökte visa honom.

Yngre sonen är 5 år, ska börja f-klass till hösten. Han började lära sig klockan för något år sedan med hel timme först och sen halvtimmar. Han kan nu klockan helt med t,ex, fem i och fem över. Mest har han tränat genom att han frågar oss typ 1000 ggr per dag vad klockan är och sen jämför han med visarna på klockan. Men vi har också haft en app som heter Moji klockis där man kan träna klockan. Kan tillägga att yngre sonen verkar ha mycket lätt för matematik och det är inte så många i hans grupp som kan klockan helt.

Svar på tråden Lära barn klockan