• Lilla Götet

Min son är utåtagerande sedan han blev storebror och jag är helt slut

Sedan vi fick vårt andra barn i juli förra året så har mkn son varit omöjlig stund tals. Han lyssnar inte och gör raka motsatsen mot det vi säger och han har börjat bli hårdhänt med dottern. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Vi har kört time-out och time-in. Han lugnar ofta ner sig snabbt men vissa dagar gör vi inget annat än att bråka. Jag önskar jag inte var så otillräcklig och kunde hantera detta bättre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-02 19:22
    Jag frågar efter goda råd och tips om det inte framgick i mitt ursprungliga inlägg. Glömde tillägga det men vi brukar försöka ha egentid någon av oss i gpng i veckan med honom. Då går vi och badar eller åker till bushuset.

• Svar på tråden Min son är utåtagerande sedan han blev storebror och jag är helt slut
  • nnnnnnnn

Prata med BVC, det brukar finnas föräldrakurser att gå på.

Är ni 2 föräldrar? Då kanske ni kan dela mer? På arbete/hemmavistelse + dela mer på barnen, ena föräldern gör något med ena barnet och den andre tar andra barnet.

Går stora barnet på fsk några timmar i veckan? Det kan avlasta en del. Samla kraft under de timmarna och ge det lilla barnet 100% då, så kan det stora barnet få lite mer när det kommer hem och det lilla barnet kanske kan stå tillbaka lite då?

När lilla barnet sover på dagen så är det full fokus på stora. Sen förbereder du stora på att när lilla vaknar så behöver hon ny blöja, mat mm. men då har han haft dej ensam länge, så då kan han pyssla/lyssna på saga/leka med lera eller något den lilla stunden det tar .

• Lilla Götet

Jo vi är två och delar på föräldrarledigheten. Alltså vi har för mycket på vårt bord. Hus och trädgård, gym, träffa vänner och två små barn. Vi måste tagga ner men tiden räcker inte till. Jag tror han får ganska mycket uppmärksamhet mellan hushållsarbetet men jag vet inte hur jag ska få han att vara mer försiktig med henne.

• Alexi
    Lilla Götet skrev 2017-05-02 19:33:47 följande:
    Jo vi är två och delar på föräldrarledigheten. Alltså vi har för mycket på vårt bord. Hus och trädgård, gym, träffa vänner och två små barn. Vi måste tagga ner men tiden räcker inte till. Jag tror han får ganska mycket uppmärksamhet mellan hushållsarbetet men jag vet inte hur jag ska få han att vara mer försiktig med henne.
    Men med två små barn så kanske gym och vänner måste prioriteras ner. Och i trädgården gör man det som krävs men inte mer. Typ klippa gräset men inte odla massa grönsaker just i år.

• Lilla Götet

Han är 4 1/2 år.

Vi har ju några projekt igång som vi vill avsluta. Vänner träffar vi ett par gånger i månade, det är min grej som jag unnar mig nån gång ibland och gymmet är det min man behöver för att må bra. Han går i och för sig några gånger i veckan. Men tränade tidigare på elitnivå så han har redan minskat rejält.

Men hur gör ni med era barn när dom inte lyssnar?

• Satelliten

Lite lästips:

"Jesper Juul: Det är helt meningslöst att straffa ett barn som är under fem år, eftersom det tar minst så många år att utveckla en förståelse för vad som är rätt och fel samt att vara i stånd att rätta sig efter det.

Katrin: I varje fall glömmer han fort det vi säger.

Jesper Juul: Ju mer man straffar, desto sämre fungerar det. Små barn är våldsamma, det handlar bland annat om att deras motorik inte är färdigutvecklad. Det är därför vi inte kan låta dem vara ensamma med kattungar. Mats behöver någon som ser och förstår hur det är att vara han."

www.viforaldrar.se/faktabanken/jesper-juul/jesper-juul-coachar

www.family-lab.se/artiklar_av_jesper_juul/bocker-av-jesper-juul/artiklar-av-jesper-juul/syskonrivalitet/

petrakrantzlindgren.se/2010/06/13/syskonbrak-varfor-brakar-barnen-egentligen/

Hoppas och tror att ni kan hitta lite tips här!

• kännerigendet

Vi fick ett syskon i september förra året och storebror fyllde 5 i oktober. Han blev också helt personlighetsförändrad då men tog ut allt på mig och inte sitt syskon. Nu går det lite i perioder och ibland är han så arg på mig och gör allt för att provocera mig, exempelvis genom att ta saker han inte får, retas med syskonet och han ser till att jag märker allt sådant som han gör genom att berätta det i syfte att provocera. Jag försöker att inte låta mig bli provocerad och svara lugnt, men en del dagar är det mycket bråk!

Kan du prata med ditt barn och hjälpa honom att uttrycka sig? Jag har försökt att hjälpa min son att sätta ord på sina känslor och det handlar många gånger om att han känner sig förbisedd och att jag inte längre har tid med honom. Sedan är han väldigt medveten om att jag inte jobbar utan är hemma med bebis och tycker att det är väldigt orättvist. Straff känner jag kommer man inte långt med utan man får försöka ha överseende och hjälpa dem att förstå sina känslor och hantera dem. Lättare sagt än gjort.. men men. Och ge honom uppmärksamhet! Vi bygger med lego eller leker så fort lilla sover, disk och städ får stå tillbaka när vi är själva.

Svar på tråden Min son är utåtagerande sedan han blev storebror och jag är helt slut