nyfikenkvinna skrev 2017-07-24 12:23:50 följande:
Tack för snälla ord. ja, det är verkligen en hemsk upplevelse för vi har börjat planera att inreda barnkammaren och allt. Jag är så skör nu att jag inte ens våga försöka bli gravid igen. man vill inte att det ska bli en missfall till.
Har börjat äta folsyra för två veckor sedan. Började sent efter jag fått reda på det av barnmorskan. Mannen älskar varma bad, men efter jag har googlat lite runt så har jag förbjudit honom att ta varma bad.
Jag beklagar missfallet. Förstår att det måste kännas hemskt. Jag och min man är gravida efter 2,5 års ofrivillig barnlöshet. När vi gjorde utredningen så sa våra läkare att är man under 35 år är det helt normalt att det tar ett år att bli gravid. 80 procent blir gravida inom ett år. 90 procent inom 2 år. Är man under 35 år kan man göra utredning efter 1 år försök. Är man över 35 år ska man söka utredning efter 6 månaders. Närmar man sig 40 bör man inte vänta med att göra utredning. Vi lyckades genom IVF tillslut och jag är över 30 år. Vi lyckades aldrig bli gravida naturligt.
Läkaren sa också att 25 procent av alla graviditeter slutar i missfall. Oavsätt om graviditeten blec naturligt eller genom IVF. Men om man en gång lyckats bli gravid är det ett så bra tecken för det visar att kroppen kan bli gravid. Har man lyckats bli gravid så ser läkarna en som ett lätt case för man har stor chans att lyckas snart igen. Upprepade missfall är ovanligt. Alltså 3 konstaterade missfall på raken. Men har man oturen får man då göra missfallsutredning.
Jag förstår verkligen känslan när mensen kommer varje månad och man blir så uppgiven. Man tänker rationellt att ett halvår inte är så lång tid egentligen men kroppen skriker efter att bli gravid och det gör ont även om man försöker vara rationell. Jag tycker du ska vara snäll mot dig själv och låt dig själv sörja. Så klart du är ledsen att det blev missfall det är hemskt att gå igenom.
Ser att du fått många tips på saker som säga vara bombsäkra för att lyckas bli gravid. Det finns egentligen inte mycket man kan göra gör att bli gravid snabbare. Gällande mycket hälsokost finns ofta inte forskning som konstaterar att det fungerar. Det är bara ett sätt för företag att lura desperata på pengar. Min läkare sa att det enda jag och min man kan göra är att inte dricka så mycket kaffe eller alkohol. Inte röka och inte vara överviktiga. Hon sa även att det är bättre att vi har sex 2 till 3 gånger per vecka än att slösa pengar på ägglossningstest. För pengatna vi sparar kan vi gå på bil eller något annat kul. Att ha sex på måste är inte kul så jag tycker mycket om att läkaren sa så. Och det gjorde att jag och min man fick mycket bättre och närmare relation under de åren vi försökte få barn. Min rekomendation är alltså att du ska vara snäll mot dig själv och din man snäll mot sig och inte ha krav på att det promt måste has sex på ägglossningen.
Om jag får tipsa tror jag ni snart kommer vara gravida igen. Om jag har fel kan jag lova dig att det finns ett fint och starkt comunity för ofrivilligt barnlösa man är inte ensam. Ungefär 1 av 5 par har någon gång i livet svårt att få barn enligt min läkare.
Sist men inte minst våga försöka igen när ni känner för det. Men vill ni ha en paus går det också bra.