• Amanda84

Köpa bältesstol till 3-åring?

Vi står just nu inför ett stort dilemma vad gäller köp av bilbarnstol. Vår pojke som snart fyller 3 år och är 95 cm lång behöver akut en ny bilbarnstol. Vi har en liten bil och ett trångt baksäte. Framme i bilen har vi airbag, så där kan vi inte sätta en bilbarnstol. Vi frågade på en bilverkstad, när vi skulle köpa den här bilbarnstolen som vi har nu, om de kunde avinstallera airbagen men fick då svaret att det skulle bli för dyrt och krångligt, så vi satte bilbarnstolen där bak.

Efter lång tids letande hittade vi en bilbarnstol som fick plats där bak. Den senaste tiden har han suttit i nästan fosterställning, men har inte klagat så vi har låtit det vara.

Idag råkade vi ut för en total magsjukeolycka i baksätet. Vi vet inte ens om det är möjligt att sanera bilbarnstolen. Det har till och med letat sig in avföring i spännet till säkerhetsbältet, så som det ser ut nu, så är det bara att slänga bilbarnstolen.

Vi funderar på om det är möjligt att redan nu köpa en bra bältesstol. Även om det kanske inte spelar så stor roll, så åker barnet inte ofta med i bilen. Det rör sig oftast om en kortare sträcka på 5-15 minuter, en gång i veckan ungefär, ibland inte ens det. Vi skulle kunna dra ner på bilresorna ännu mer än så, men ibland måste man bara kunna köra och vi står i valet och kvalet om vi ska lägga åtskilliga tusenlappar på en likadan bilbarnstol som vi har nu (men som han kanske inte kan sitta i så länge till) eller om det är läge att köpa en bältesstol även om det är för tidigt att åka framåtvänd ytterligare en tid.

Hur hade ni andra gjort?

• Svar på tråden Köpa bältesstol till 3-åring?
  • Anonym (Tutut)

Vad jag vet så är väl den allmänna rekommendationen 4år för bältesstol.

Men sedan så säljer tex Biltema en bältesstol och där i står det från 3 år.

Hur just ni ska göra vet jag inte dock.

• cosinus

Jag hade nog gett mig f-n på att sanera den existerande och låta den leva iaf ett halvår till. Det mesta går att sanera även om det känns omöjligt i början. Det borde också vara möjligt att köpa reservdelar om t ex inte spännet går rädda.

Kan ju säga att den typen av olyckor är mycket roligare i bakåtvända stolar än bältesstolar för då har man bilens riktiga bälten som åker dit...

• pigglet

Skulle inte vända en så liten framåt. Men vi åker mycket mer bil än er iofs. Mina barn har suttit bakåtvända tills de varit 5 och 6 år. Ca 120 långa. 4 år är den allra lägsta åldern för framåtvänt, det heter väl "bakåtvänt så länge som möjligt, minst tills de är 4 år"?

Sanera stolen om det går. In i duschen med den. Skrubba, skölja, spruta med duschmunstycket in i spännet... Tyget in i tvättmaskinen.

Ni funderar inte på att byta bil till en med större baksäte? Så kan barnet sitta bakåtvänt flera år till.

• Axioria1

Kan ni inte leta efter en begagnad bilbarnstol om de ej går att sanera? Kanske en Axkid minikid som tar liten plats och ofta går att använda länge. Rekommendationerna är att inte vända förrän tidigast 4 åt. Vi har precis köpt en ny bakåtvänd bilbarnstol till vår son som snart fyller 4 år. Planen är att vända vid ca 6 år om han får plats.

• Fylleslagsmål

Vår dotter fyller sex år nu och byter i dagarna till bältesstol, så det är absolut värt att köpa en ny bakåtvänd.

Märkligt förresten av er bilmek att säga att det är för dyrt att koppla ur airbagen. Det är väl ändå upp till er att besluta hur mycket ert barns säkerhet är värd?

• Sisisisi

Jag skulle aldrig vända ett så litet barn. Det är ju livsfarligt om det händer en olycka. Köp en britax twoway, den är billig, tar liten plats barnet kan åka bakåtvänd länge i den, till ca 120 cm. Montera den med klacken infälld och ta av barnets skor så får barnet bättre benplats.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Amanda84

Tack för alla tips på bakåtvända bilstolar som tar liten plats! Finns det fler tips så tas dessa tacksamt emot. Jag ska kolla upp de förslag som hittills har kommit in.

Att byta bil, som någon föreslog, är inte ett alternativ. Vi är låginkomsttagare båda två och vi är glada att vår 11 år gamla bil håller fortfarande...

• Almina

Vilken bilstol har ni nu? Hur lång är barnet? Vikt?

Själv tänker jag inte vända sonen förrän han har växt ur den största stolen, eftersom det är så mycket säkrare att åka bakåtvänt. En olycka kan ju tyvärr hända på en enda resa :(

Minikid och Maxway brukar kunna räcka till barnet är typ 120 cm. Maxway går ibland kila in mellan sätena om man sätter den bak i mitten, och ger då lite bättre benutrymme. I Minikid kan barnet lättare sitta skräddare och kan då klara sig med mindre benutrymme. Two way räcker också länge, men är en lite enklare stol (iofs billigare också). Den bör dock endast använda som bakåtvänd, även fast det är en så kallad vändbar stol.

• Erizajo

Jag bytte till bältesstol innan min son fyllt fyra då han var så lång att han satt alldeles ihoptryckt.

• Dr Bob

Hej Amanda

De flesta bilbarnstolar ger bättre utrymmen om de monteras på mittplats bak. Prova!

Din stol kan saneras. Allt kan tvättas, även bälteslåset tål maskintvätt.

Bältesstol fungerar halvbra ur säkerhetssynpunkt. Bakåtvänt är dubbelt så bra. Men treåringar tar sig ur bälten, och då är det därför vi säger fyra år minst i bilbarnstol.

Är du i Stockholm kan du åka till Säkerhetsutbildning eller Big Baby och få hjälp med om montering.

Ge inte upp!

• asdfgh

Väger barnet ens 15kg? Bältesstol är inte lagligt innan dess.

Vi har fått in Britax Two-way i en VW UP! som definitivt inte tillhör bilarna med störst baksäte. Inget benutrymme men av med skorna och sen kan barnet sitta med benen i kors. Vår äldsta kunde sitta i den när den var monterad helt utan benutrymme fortfarande vid 5 år och knappt 120cm. Det blev lite trångt (inte alltför populärt jämfört med ordinarie Minikid monterad med benutrymme) men det funkade för kortare resor.

Two-way kan dock vara lite lurig att montera eftersom den inte har stödben. Ett annat alternativ kan då vara Max-way eller Hi-way monterade i mitten. Då kan man kila in stolen mellan framsätena så att de går omlott lite och därmed ger mer utrymme för alla i bilen. Max-way räcker till 5-6 år (ca 120cm) medan Hi-way räcker lite kortare (110-115 cm). Hi-way är dock billigare än Max-way och även om ni väljer den och vänder sen så kommer förutsättningarna vid framåtvänt åkande vara betydligt bättre.

• Sanna8301

Hårt och ärligt svar följer.

Mycket kan hända på en bilresa oavsett om den är 5 minter eller 50. Du kanske kör jättelugnt, men vem vet vad för idioter du kör tillsammansed i trafiken?!

Att riskera att knäcka nacken på en treåring bara för att man blir lite dumsnål, skulle ni aldrig förlåta er själva för om det skulle hända.

Små barn som sitter framåt, flyger fram med huvudet och bryter lätt nacken.

Helkroppsförlamning eller döden. Pest eller kolera.

Kan förstå.att det svider, men vad skulle de pengarna vara värda OM olyckan är framme?

Sanera eller köp ny är mitt råd.

/ Sanna

• Anonym (S)

För det första är det ju rätt irrelevant hur ofta och länge ni åker bil. Det förstår du nog själv.

För det andra.. Självklart bakåtvänd stol. Kolla blocket om ni inte kan sanera. Finns jättemånga fina, rätt nya stolar till bra pris.

• Anonym (K)

Klart barnet ska åka bakåtvänt så länge som möjligt oavsett hur "bekvämt" det är. Köp en okrockad stol begagnat eller en two way.

Här förlorade en treåring sitt liv på nyårsnatten några meter ifrån mitt hus. Jag vet inte om han satt bakåtvänd, om stolen satt bra, om de körde för fort eller vad som hände. Men efter det är jag extremt rädd för trafiken och helst vill jag ha barnen bakåtvända tills de blir vuxna.

• Amanda84

Vi fick låna en bältesstol av en släkting och den har vår son nu suttit i under en vi-måste-trasportera-oss-sträcka. I övrigt har vi ägnat de senaste dagarna åt att sanera den vanliga bilbarnstolen och vi har äntligen fått den ren! Själva tyget har krympt något i tvätten men gick efter milt våld att dra på, även om det inte sitter riktigt lika bra som tidigare. Jag antar att det inte är någon fara i sig? Det sitter på, men går inte helt och hållet att dra runt, utan glipar i kanterna vid sidorna. Vi får väl anta att det inte är någon fara ur säkerhetssynpunkt.

Svar på tråden Köpa bältesstol till 3-åring?