• cattus

Vem är ansvarig?

Har en son med Asperger och ADHD som är 27. Han har haft problem genom skola och jobb under hela livet, men vi har klarat oss själva utan myndigheternas hjälp. Nu har han fått en lägenhet och det fungerade medan han mådde bra men har nu blivit sjuk (bla depression).

Sedan i höstas har han varit sjukskriven, men försäkringskassan har inte godkänt hans sjukskrivning utan säger att han skall jobba.Vilket inte fungerar. Han har 4 läkarintyg som alla säger att han  inte kan jobba(sömnbrist, nedstämdhet, värk i kroppen). Men de nekar.
    Vi(skilda föräldrar är tvungna att betala hyran, mat och alla andra räkningar, vilket blir drygt 10tusen i månaden.

Via sköterskan som han haft kontakt och hjälp av så skulle vi testa att få socialhjälp en period medan vi överklagar försäkringskassans beslut. Men nej, han har ju en anställning, så han får prata med arbetsgivaren- men han kan ju INTE jobba- han är sjukskriven!!

Vem är det som skall hjälpa?! Får snart ett psykbryt själv så man bara kastas runt och ingen vill ta minsta ansvar.

Har sökt LSS-stöd nu, men kommer det att hjälpa?

Han vill bara bli frisk och jobba, sköterskan och läkaren säger att han inte skall jobba. Och vi föräldrar hamnar i kläm då ingen vill betala. Skall det vara så här?

• Svar på tråden Vem är ansvarig?
  • viseversa

Tyvärr är det helt sjukt detta med försäkringskassan. Dom hetsar folk med cancer att jobba eller människor som inte kan röra sig. Och kanske sitter i rullstol. Så inte konstigt att dom tycker er son ska jobba. Ni får väl säga upp lägenheten om ni inte har råd att betala. Vilket jag förstår att ni inte har.

• Ms H

Avslår socialförvaltningen försörjningsstöd?

• cattus

Ännu så länge går det men det är ju inte hållbart hur länge som helst. Sköterskan är övertygad om att så fort LSS fått hand om det hela så skall det "lösa sig" då de har mer kraft bakom då det gäller ett handikapp. Vi hoppas!
    Det är inte riktigt något alternativ att flytta hem till någon av oss föräldrar heller så då är han bostadslös istället. 
    Önskar att jag stått på mig tidigare då han var kring 18-19 och vi tog kontakt med LSS. Jag ville att vi skulle söka någon typ av hjälp och stöd via dom, men sonen ville inte ha något stöd då. 

• cattus
    cattus skrev 2017-04-30 22:34:37 följande:

Ännu så länge går det men det är ju inte hållbart hur länge som helst. Sköterskan är övertygad om att så fort LSS fått hand om det hela så skall det "lösa sig" då de har mer kraft bakom då det gäller ett handikapp. Vi hoppas!
    Det är inte riktigt något alternativ att flytta hem till någon av oss föräldrar heller så då är han bostadslös istället. 
    Önskar att jag stått på mig tidigare då han var kring 18-19 och vi tog kontakt med LSS. Jag ville att vi skulle söka någon typ av hjälp och stöd via dom, men sonen ville inte ha något stöd då. 

Ja, de tycker att han har en anställning och skall jobba istället trots att han har pågående sjukskrivningar sedan i höstas.
    Vet inte om det kan överklagas. Sköterskan ringde också till dom och försökte förklara situationen men det hjälpte inte
  • cattus

Förra inlägget skulle vara ett svar på frågan om de avslagit försörjningsstöd.

• Ms H
    cattus skrev 2017-04-30 22:36:15 följande:
    Ja, de tycker att han har en anställning och skall jobba istället trots att han har pågående sjukskrivningar sedan i höstas.
    Vet inte om det kan överklagas. Sköterskan ringde också till dom och försökte förklara situationen men det hjälpte inte
    Kan det vara så att sjukintygen inte är tillräckligt utförliga?
Svar på tråden Vem är ansvarig?