• Vintermumin

Min embryodonationsresa till Olomouc, Tjeckien

Det är väldigt lugnt i embryodonationstrådarna, just gjort en i Olomouc , Tjeckien och tänkte skriva lite om mina upplevelser. Svarar gärna på frågor.

ivfclinic.cz/en/o-nas/

Embryona är redan skapade, de matchar efter önskemål. Man får en lista med längd, vikt, utbildningsnivå, hårfärg etc att kryssa i.

Har du väldigt specifika önskemål om utseende/utbildning på donatorerna kan de ta längre tid att hitta ett embryo.

Vi önskade bara blåa ögon och hade ett embryo inom några veckor.

Kvinnor upp till 46 år behandlas, alltså mycket längre spann än i Sverige.

EU-recept går att ta ut på vanliga apotek, jag skrev bara ut de inscannade recepten och lämnade in.

Man måste komma ihåg att äta Folsyra, precis som vid en vanlig graviditet.

Man behöver hjälp med ultraljudskoll av slemhinnan på hemmaplan, en del gyn är misstänksamma på embryodonationer , så du kan behöva ringa runt lite.

Det finns flera Facebookgrupper som ger tips och stöd, pm-a för hjälp.

Har haft kontakt med halvdussinet kliniker, ett problem jag upplevt är att de ibland slutar svara på mail vecko eller månadsvis (vilket var skälet till att jag fastnade för Iveta och dr Stephan som är extremt duktiga på snabba svar).

Jag ser det som en dealbreaker, vill de ha mina pengar får de ha en organisation som har fungerande rutiner .Brukade maila nån annan koordinator eller klinikchefen när jag inte fått svar på veckor. Oftast kom en blek ursäkt med "sjuk personal" ," personal slutat och ingen kollade mailen" Men om de inte ens kan ha en fungerande mailorganisation, så litar jag inte på att de har en fungerande embryohantering.

Efter mycket research och bollande i engelska forumgrupper bestämde jag mig för "ivfclinic Olomouc", Tjeckien.

De var lite dyrare än de allra billigaste (1140euro för ett embryo, 1680 för två, + 300 för testade), men det vägdes upp av att jag fick ha personlig mailkontakt med min doktor, Stephan och fick mail besvarade inom timmar även på helger och kvällar om jag skrev URGENT i ämnesraden.
    Samt att jag uppskattade deras proffsiga hantering, andra kliniker jag och vänner haft kontakt med missade saker, skickade annan patiens protokoll till ... kvaliten varierade stort mellan klinikerna ibland.

Både Stephan och koordinatorn Iveta hade bott i USA och kunde bättre engelska än jag.

Hade haft mycket funderingar över hur mycket pappersarbete och trassel en utlandsbehandling kunde innebära, men nu när jag gjort den kan jag konstatera att det var mer trassel med mina IVFs i Sverige.

Kopierade alla journaler o labbsvar, där fanns nästan allt de ville ha,embryodonation kräver mycket mindre än IVF eller äggdonation.

Werlabs kunde ta de tester som saknades (HIV, syfilis etc). Man skulle även ha cellprov gjort senaste året.

Jag kunde få gratis Skypekonsultation, men skötte allt via mail, kändes lika bra det, inga egentliga problem fanns att ta upp.

Fick recept övermailat och skrev ut dem, funkade fint att ta ut.

Embryodonation, av frysta embryon, är lätta att medicinera för. De med stadig ägglossning kan sätta in embryot på naturlig cykel med minimalt hormonstöd. Jag litade dock inte på min opålitliga kropp alls och styde först upp med p-piller..

Med p-pilleruppstyrning, så bokades flyg och boende två månader innan.

Olomouc ligger långt sydost, så det var faktiskt förmånligare att ta Ryanair till Krakow och sen hyrde vi bil, det går även långfärdsbussar.

Annars ligger Wien och Bratislawa på ett par timmars tåg/buss bort, Student Agency Bus täcker alla de länderna med sköna långfärdsbussar..

På första blödningsdagen startade jag östrogen, dag 11 gjorde jag ett ultraljud här hemma och kollade att slemhinnan växt till sig. Progesteronstart 6 dagar före planerad transfer.

Bodde i Airbnb, fungerade perfekt, fin lägenhet med bra läge för 250 kr per natt totalt.'

Kliniken låg i ett företagshus och kändes proffsig, rent och fint.Tog en sväng dit dagen före transfer, för att känna in stället och det kändes tryggt och bra.

Iveta kände jag ju bra efter allt chattande och vi fann varandra direkt.Hon var en f.d patient som nu börjat jobba som koordinator efter sin föräldraledighet.

Man kunde åka utan sin make, bara man tog med körkorts eller passkopia och ett underskrivet godkännande.

Men vi åkte ihop, så allt kunde skrivas direkt.

Dagen efter var det transfer, först ett samtal med doktor Stephan, han var lika trygg som i mailen.

Jag fick 67% graviditetschans på det embryo de reserverat åt mig.

Fick proceduren beskriven och ställde de få frågor jag hade. Efter ett antal varv i IVF-svängen var inte ett embryoinsättande något ovanligt längre.

Sen fick jag drapera mig i ett lakan på nederdelen och hoppa upp i gynstolen, embryot visades på en skärm och ett par minuter senare vilade den inuti mig.

Hade med mp3 och lyssnade på musik 10 minuter, sen fick jag gå ut med lite allmänna förhållningsorder.

Nu är det två veckors väntan..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-30 20:55
    Edit- högsta ålder var fram tills du fyller 49 :)
  • Svar på tråden Min embryodonationsresa till Olomouc, Tjeckien
  • Jag är bara jag

Vi fick en son efter 7 ED i just Tjeckien! Solig Hjärta Men du har fel om åldern. Det är tillåtet till 49 i Tjeckien. Ska göra vår sista i höst för ev. syskon. Drömmer Cellprov gjorde inte jag, bedömdes inte nödvändigt.

Ruva lugnt och lycka till nu!

• Vintermumin

Då fick jag fel information, jag uppfattade att åldern hade ändrats till 46 vid årsskiftet, men då har ju ännu fler chansen att åka!

• Jag är bara jag
    Vintermumin skrev 2017-04-30 20:53:58 följande:
    Då fick jag fel information, jag uppfattade att åldern hade ändrats till 46 vid årsskiftet, men då har ju ännu fler chansen att åka!
    Vi har haft kontakt med vår klinik efter nyår och de har sagt 49. Så för mig brinner det i knutarna, vi hade velat göra 2 försök, men då måste jag sluta amma typ nu! Vi har en blastis kvar, men det är ju inte så stor chans så vi skulle vilja göra bara FET med 2 nån annanstans. ET riskerar att bli så många kvar i frysen och vi slänger absolut inga. Vi måste snart bestämma oss, får se vad vi gör. Att få ett andra barn är ju långt ifrån lika prioriterat som att få ett första! Ett barn var ett måste, syskon bonus. Glad
Svar på tråden Min embryodonationsresa till Olomouc, Tjeckien