• SweetJune

Någon som vet om avgiftsfri "allmän förskola" även gäller privat förskola?

Hej!

I vår kommun finns avgiftsfri "allmän förskola" men vi lämnar på en privat förskola. Följer dock kommunens taxa, avgifter osv. Någon som vet eller lämnar på privat förskola och utnyttjar "allmän förskola"? Bör det gälla där också?

• Svar på tråden Någon som vet om avgiftsfri "allmän förskola" även gäller privat förskola?
  • Lian63

Tänk på att allmän förskola är 15 Tim/v o ledig alla lov!

• SweetJune
    Lian63 skrev 2017-04-30 15:09:11 följande:

Tänk på att allmän förskola är 15 Tim/v o ledig alla lov!

Tack! Vi lämnar idag max 20 tim o sonen brukar vara ledig hela jullov och sommarlov så blir inte så stor skillnad. När jag frågade förskolechefen om detta så verkade hon inte känna till allmän förskola.
  • Anonym (Ja eller va)

vad är din fråga? Mina barn går/har gått på privat förskola men mer än 15h/v och från tidigare än tre år. När de blev tre år gick avgiften ner eftersom de 15 timmarna man har rätt till enl lag dras av fr avgiften. Avgiften reglerades automatiskt av kommunen (betalningsmottagaren). Vi betalar ju avgiften till kommunen som i sin tur ger förskolepeng till den förskola barnen går på. Är det det du menar?

• IsDimma

Det gäller även privata förskolor.
    Gäller nästan alltid 8.30-11.30 eftersom barnet inte ska äta några måltider där. I kommunen där jag jobbar räknas barnet nämligen inte som en plats. Hos oss gäller följande att går barnet mer än 15 timmar i veckan räknas barnet som en hel plats. Föräldralediga barn som går 15 timmar i veckan (tis-tor 9-14) räknas som en halv plats och har barnet en allmän förskoleplats (8.30-11.30 varje dag) räknas barnet som ingen plats alls.
    Vi skulle i teorin kunna ha väldigt många barn men eftersom nästan ingen har den typen av placering är det inget större problem.

Svar på tråden Någon som vet om avgiftsfri "allmän förskola" även gäller privat förskola?