• TrottPappa

Ettåring - lära sig somna själv.

Hej,

Vår ettåring som har sovit ammandes med oss i sängen sedan födsel ska vi nu få att somna i egen säng i sitt egna rum.

I en vecka har vi försökt, suttit med honom i rummet men han gallskriker i 1 timme tills han somnar av ren utmattning.

5 minuters metoden är inget alternativ.

Hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta innan barnet lär sig? Det är extremt jobbigt och vi överväger att ge upp.

Tips sökes! (förutom saker som senare kan bli jobbigt att vara utan, t.ex att somna med TV på, knäpptyst utanför rummet etc.)

Daniel Gustafsson
  • Svar på tråden Ettåring - lära sig somna själv.
  • Dvsbdnd
    TrottPappa skrev 2017-04-28 20:54:03 följande:

Hej,

Vår ettåring som har sovit ammandes med oss i sängen sedan födsel ska vi nu få att somna i egen säng i sitt egna rum.

I en vecka har vi försökt, suttit med honom i rummet men han gallskriker i 1 timme tills han somnar av ren utmattning.

Hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta innan barnet lär sig? Det är extremt jobbigt och vi överväger att ge upp.

Tips sökes! (förutom saker som senare kan bli jobbigt att vara utan, t.ex att somna med TV på, knäpptyst utanför rummet etc.)

Själv anser jag att det är förstora krav på ett för litet barn!! Ni kommer förmodligen bara att göra barnet osäkert!

Håll barnet vaket lite längre å det är ordentligt trött, och när ni ska lägga barnet läs lite ut en bok och släck ner belysningen och sitt kvar en stund. Låt det ta tid att vänja barnet att sova själv! Tvång och utmattning låter väldigt ohälsosamt och opedagogiskt nästan gränsfall till grymt med ett så litet barn!!

Skynda långsamt, det vinner ni på i längden.
  • Dvsbdnd

Kan tillägga att vi gjorde som tidigare nämnt med dottern, sen sa vi godnatt efter en stund och gick ir rummet. Om hon började gråta efter oss gick vi in igen och gjorde samma procedur igen, bäddade ner, satt kvar en stund och sedan sa god natt och gick ut. Om och om igen så hon skulle förstå att vi var nära och kommer om det är någonting MEN att det var dags att sova.

Första dagarna hade vi en stol utanför dörren, man fick gå några vändor. Men det gick fort för henne att fatta galoppen att somna och sova själv. Dock tror jag att 1 åringar är lite försmå!! Men det är bara min åsikt.

• Christi38
    TrottPappa skrev 2017-04-28 20:54:03 följande:

Hej,

Daniel Gustafsson
    Kanske kan ta det i små steg i stället. Både somna själv och egen säng är stort för en som inte vant sig och är så liten.

Låt barnet somna i er famn och efter det lägger ni barnet i sin säng. Efter ett tag kan ni ligga bredvid varandra, men ändå med lite utrymme, så barnet somnar själv men med er...

Läser ni eller sjunger ni vid sovdags? Det gillade mina. Man får testa sig fram, alla barn är olika.

Lycka till :)
  • Ellie

Vad är anledningen till att ni vill ändra på detta?
    Om det är så att det inte fungerar för er att samsova längre så skulle jag ligga bredvid barnet i sin säng tills det somnat. Kanske det behövs att man kommer in flera gånger på natten, och ev sover på madrass i barnets rum.

• Athena86

Håller med ovanstående, känns som för många förändringar på en och samma gång .. Från att ha somnat ammandes, i er säng till att helt plötsligt få eget rum med en egen säng utan att ammas till sömns ..

Ta det i mindre steg så skall det nog gå bättre ..

• Frontline

Somna i famnen i soffan framför tv:n sen efter nån vecka var det inga bekymmer att lägga barnen i sängen för att sova själv..
    Har 3 barn..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • En glad tjej

Lite off topic men min dotter, nio år gammal somnar fortfarande inte själv. Varför försöka få en ettåring till att somna själv?

• Trippelmamma76

Varför ställa så höga krav på ett så litet barn? Det är ju inte naturligt för barnet. Inget av mina barn behöver somna själva. Vi ligger bredvid tills de somnat.

• Wolfie13

Varför vill man tvinga sitt barn att sova själv om det uppenbarligen inte mår bra av det? Min son är tre, han somnar ibland i sin säng, oftast vill han somna i vår..
    När han väl sover i sin egen säng så kommer han alltid till oss på nätterna, skulle aldrig neka honom det förstås.

Så, vad har ni för "krav" på er ettåring, och är de viktigare än hans behov av trygghet? Om han skriker i en timme mår han ju inte bra av detta.
    Alla barn är olika, men när det gäller närhet mm bör de verkligen lyssnas på.

• Fru Ve

Vi började natta mellansonen i vår säng då han var ca 1 år. Låg bredvid tills han somnade. Sen när barnet somnat in ordentligt kanske man kan testa att lyfta över till egen säng. Jag tycker också ni går väldigt fort fram med flera förändringar. 

Svar på tråden Ettåring - lära sig somna själv.