• Anonym (YV)

Om det inte blir nån familj för mig, vad finns det då?

Min enda dröm genom hela livet har varit att bilda familj. Det har varit det enda jag på riktigt viljat, känt motivation för och sett nåt syfte med. Har t.ex. aldrig haft något drömjobb eller starka intressen/hobbies. Bryr mig inte om karriär, utbildningar, fritidsaktiviteter, vänner, djur eller resor. Inget av det intresserar eller motiverar mig eller får mig att känna någon mening i tillvaron. Det enda har varit det här med familj, det har jag sett fram emot och känt så starkt för.

För ett par år sedan förlorade jag ett barn i magen och blev helt förstörd. Älskade det av hela mitt hjärta trots att det inte ens var fött än. Jag är fortfarande helt trasig och tänker på det jämt. Känner extrem sorg, depression, saknad, ilska och ångest dygnet runt, varje dag, så till den grad att jag flera gånger har försökt ta livet av mig. Har gjort allt jag kommit på för att må bättre men inget fungerar.

Nu har jag försökt bli gravid igen ett tag, utan resultat, men funderar på att sluta försöka för jag känner inte att jag kommer kunna älska ett annat barn om det inte är ett helsyskon till det första (vilket detta inte skulle bli då jag och pappan till första inte är tillsammans längre). Men vad finns det då för mig? Familj/barn har ju varit det enda jag någonsin viljat i livet. Bryr mig inte om något annat. Så om det nu inte blir nån familj för mig, vad finns det då? Ingenting... Men jag kan ju inte skaffa ett barn när jag vet redan nu att jag inte kommer älska det heller?

• Svar på tråden Om det inte blir nån familj för mig, vad finns det då?
  • Anonym (C)

Vad är = familj för dig?

• Ms H

Jag tycker att du ska ta kontakt med en kurator eller liknande för att få hjälp att hantera din sorg. Därefter kanske du känner annorlunda.

• Anonym (YV)
    Ms H skrev 2017-04-28 18:13:14 följande:

Jag tycker att du ska ta kontakt med en kurator eller liknande för att få hjälp att hantera din sorg. Därefter kanske du känner annorlunda.

Det har jag redan gjort men det hjälpte inte ett dugg.
  • Anonym (YV)
    Anonym (C) skrev 2017-04-28 18:10:58 följande:

Vad är = familj för dig?

Barn och man?
  • Anonym (?)

Har du man? Tänkte på att du varit gravid och försöker bli.

• Anonym (YV)
    Anonym (?) skrev 2017-04-28 18:23:52 följande:

Har du man? Tänkte på att du varit gravid och försöker bli.

Är inte gift så nej jag har ingen man.
  • Anonym (Hm...)

Jag tycker att det låter mer som att du fastnat i att du vill ha ditt ex.
    Ditt barn kommer att vara din familj oavsett vem pappan är, så om det känns viktigt för dig vem som är pappa så är det pappan du hängt upp dig på, inte barnet.
    Eller så tror du att ett helsyskon till din ängel kommer att bli samma barn, vilket det absolut inte blir.

Mina barn har inte samma pappa (det ena har en anonym donator) men de är galet lika varandra ändå. Innan jag fick barn trodde jag att det skulle bli obalans i familjen om bara ena föräldern var biologisk (vi pratade om äggdonation då jag hade svårt att bli gravid och få behålla) men nu när jag har två barn inser jag att kärleken inte har ett dugg med biologi att göra. Alla barn som står under mitt beskydd mer än högst tillfälligt kommer jag att älska och skydda med mitt liv om så vore.

Fast det är klart, alla är kanske inte som jag... Drömmer

Jag tror att du skulle tjäna mycket på att få träffa en annan kurator.

• en blind vän

Har du funderat på att träffa en frånskild man med barn?

Livet blir inte som man tänkt sig. Därför är det viktigt att göra det bästa av det.

Svar på tråden Om det inte blir nån familj för mig, vad finns det då?