Dotter till en alkoholist
Under en period av ca 4 år har min mamma utvecklat grov alkoholism.
Behöver jag skriva allt när jag skriver grov alkoholism, ni förstår väl ändå vägen dit?
Hennes tidigare liv:
Världens strängaste mamma.
Pedant
Egen företagare
Styckmästare
Ensamstående förälder
Duktig på det mesta, inte rädd för att ta i.
Aldrig tagit lån.
Haft samma partner i 20 år (ej min pappa).
Vad hände sedan...
Partner var otrogen och det var en jäkla process med rättegång osv, inget allvarligt.
Hon gick till psykolog för att klara av detta.
Sålde företaget, tog lastbilskort och släp, skaffade nytt jobb.
Åkte till Lettland och opererade magsäcken pga övervikt. Gick ner 60 kg, hade massa tabletter hemma (efter att hennes partner varit otrogen och hon gått till psykolog fick hon dessa) blandade med alkohol.
Antidepressiva, anti ångest, sömntabletter..
Började träffa grannpojken som är lika gammal som min man, född 89, hon är född 68. Han jobbar inte, sköter inte sin hälsa och röker på dagligen och spelar dataspel.
Var i processen är hon nu?
Kunder klagade på att hon luktade alkohol, blev sjukskriven. Efter ett tag fick hon sparken.
Blev av med alla körkorten.
Hon gick till beroendemottagning, började med antabus, slutade inte dricka, fick inte ta mer antabus, dåliga levervärden har hon också..Gick inte och tog mer prover.
Varit blåslagen i ansiktet, bott på samma ställe i 50 år, hittade inte hem.
Slagit sig i huvudet, blödigt massor flera ggr.
Enligt grannpojken, struntat i att gå på toa, ligger kvar på golvet och bajsar ner sig(detta vet hon inte om) tills hon en gång vaknade i sängen och bajsat ner sig.
Kom in på behandlingshem, åkte hem efter en vecka. Vill inte vara kvar.
Socialen har idag läst upp vad de har skrivit i hennes journal.
Hon är för sjuk för behandlingshem.
Enligt dom kan hon ha utvecklat alkoholdemens.
Behöver väl inte skriva om hennes förvirring och allt hon glömmer, det säger ju sig självt..
Av någon anledning så ska hon gå på öppen vård i sin kommun, och lämna urinprov dagligen. Tror läkarna att det ens kommer att hända!?
Vad krävs för tvångsvård?
Ska man behöva bli så sjuk att man inte kan bli frisk längre?
Hjälp mig, så jag kan hjälpa min mamma!