• Anonym (Dottern)

Dotter till en alkoholist

Under en period av ca 4 år har min mamma utvecklat grov alkoholism.

Behöver jag skriva allt när jag skriver grov alkoholism, ni förstår väl ändå vägen dit?

Hennes tidigare liv:

Världens strängaste mamma.

Pedant

Egen företagare

Styckmästare

Ensamstående förälder

Duktig på det mesta, inte rädd för att ta i.

Aldrig tagit lån.

Haft samma partner i 20 år (ej min pappa).

Vad hände sedan...

Partner var otrogen och det var en jäkla process med rättegång osv, inget allvarligt.

Hon gick till psykolog för att klara av detta.

Sålde företaget, tog lastbilskort och släp, skaffade nytt jobb.

Åkte till Lettland och opererade magsäcken pga övervikt. Gick ner 60 kg, hade massa tabletter hemma (efter att hennes partner varit otrogen och hon gått till psykolog fick hon dessa) blandade med alkohol.

Antidepressiva, anti ångest, sömntabletter..

Började träffa grannpojken som är lika gammal som min man, född 89, hon är född 68. Han jobbar inte, sköter inte sin hälsa och röker på dagligen och spelar dataspel.

Var i processen är hon nu?

Kunder klagade på att hon luktade alkohol, blev sjukskriven. Efter ett tag fick hon sparken.

Blev av med alla körkorten.

Hon gick till beroendemottagning, började med antabus, slutade inte dricka, fick inte ta mer antabus, dåliga levervärden har hon också..Gick inte och tog mer prover.

Varit blåslagen i ansiktet, bott på samma ställe i 50 år, hittade inte hem.

Slagit sig i huvudet, blödigt massor flera ggr.

Enligt grannpojken, struntat i att gå på toa, ligger kvar på golvet och bajsar ner sig(detta vet hon inte om) tills hon en gång vaknade i sängen och bajsat ner sig.

Kom in på behandlingshem, åkte hem efter en vecka. Vill inte vara kvar.

Socialen har idag läst upp vad de har skrivit i hennes journal.

Hon är för sjuk för behandlingshem.

Enligt dom kan hon ha utvecklat alkoholdemens.

Behöver väl inte skriva om hennes förvirring och allt hon glömmer, det säger ju sig självt..

Av någon anledning så ska hon gå på öppen vård i sin kommun, och lämna urinprov dagligen. Tror läkarna att det ens kommer att hända!?

Vad krävs för tvångsvård?

Ska man behöva bli så sjuk att man inte kan bli frisk längre?

Hjälp mig, så jag kan hjälpa min mamma!

• Svar på tråden Dotter till en alkoholist
  • Anonym (All)

Hej

Det är vidrigt såg min svärmor tyna bort! Ingen kunde göra något....först när hon var så sjuk att det inte gick att göra något blev hon inlagd..

• Anonym (A)

Ta bort hennes mediciner.

• Anonym (J)

Ring och bolla med soc. Anonymt om du inte vill att din mamma ska veta att det är du som ringt.

• Anonym (Dottern)
    Anonym (J) skrev 2017-04-28 18:50:40 följande:

Ring och bolla med soc. Anonymt om du inte vill att din mamma ska veta att det är du som ringt.

Jag har bollat med soc i 1 år, därför kom hon in på behandlingshem.
  • Tavelramen

Tyvärr har du gjort allt du kan. Ta hand om ditt eget luv och låt henne leva på det sättet hon vill. Inte ens du tror väl på en väg tillbaka? (Tom vården har ju gett upp)

Fortsätter du kommer du till slut förstöra ditt eget förhållande. Hur kul tror din man tycker det här är (oavsett vad han säger)?

Du är vuxen nu, det var hennes uppgift att vara din mamma, inte din uppgift att vara hennes.

Beklagar

• Anonym (Lia)

Det är tyvärr väldigt lite man kan göra för sin missbrukande förälder. Enda du möjligtvis kan försöka påvisa för soc är att hon inte är förmögen att ta hand om sig själv längre.

Är själv dotter till två alkoholister. Stod vid sidan och såg min älskade far supa ihjäl sig. Och så ont det gör att inget kunna göra!

Min mamma håller också på, vad vi misstänker, utveckla alkoholdemens. Hon jobbar fortfarande och sköter sitt jobb men dricker kvällar och helger. Så nu ska jag tydligen behöva stå vid sidan och se henne supa ihjäl sig med. Vet inte hur man ska orka med..

Kramar i massor till dig ts! <3

• Anonym (Dottern)

Tack för era svar.

Att låta henne fortsätta som hon gör är knappt ett alternativ för mig. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om det en dag ringer någon och säger att hon är död. Jag kunde gjort liiiite till.

Min morfar var alkolist, han har hållit sig nykter i över 10 år, hans pappa var alkolist. Min pappa, dock tror jag att han blivit bättre nu.. och min farfar var alkolist, men död.

Men de var aldrig så här sjuka som hon är nu.

Mitt i all skit så fick min mormor cancer, men lyckligtvis övervann hon kampen och fick sina sista cellgifter för en månad sedan. Nog finns det hopp!

Jag tar gärna emot hjälp, vem kan man prata med mer förutom soc osv.. jag har inga syskon, hon är den enda jag har, jag kommer inte svika henne, förutom att jag flyttade 50 mil ifrån henne.

Visst klandrar jag mig själv att det blivit så här.. men innerst inne vet jag att det är inte mitt fel.

Trots att jag övertalade henne att höra en magsäcksoperation när hon var deprimerad.. eller som sagt, flyttade 50 mil bort och bara lämnade henne kvar.

Svar på tråden Dotter till en alkoholist