• Sodacitron

D-vitaminbrist konstaterad

idag fick jag besked på att jag har brist på vitanin D. ligger på 34 och man skulle ligga mellan 50-178. Läkaren säger att jag kan gå till apoteket och själv köpa tillskott. jag har tagit 800ie nästan dagligen och ändå har jag brist! det finns i doserna 1000ie, 2500ie, 5000ie m.m. Jag vet inte vilka doser som kan vara lämpliga. Någon här som har bättre koll? är så himla trött och vill ingenting.

• Svar på tråden D-vitaminbrist konstaterad
  • Jag är bara jag

Köp högsta dosen och ta tills värdet gått upp- för du ska väl ta om det antar jag? Eller lägre om du tillhör soldyrkarna- och det nu blir solväder nån gång!

• Desiderate

Hej,

Jag hade tagit 5000 ie. Eller två 2500 ie per dag funkar lika bra. Du har brist och behöver fylla på snabbt så du piggnar till. Solen hjälper också till så försök att sitta i solen en stund varje dag (utan solkräm).

Lycka till!

• Annelie 76

Jag har läst att du behöver 2000ie för att behålla nivåerna och mer än 4000ie för att höja. Så jag rekommenderar dig att köpa de med 5000ie till att börja med.

• Aniiee

i Canadas södrare delar (alltså i höjd med och söder och Göteborg i Sverige och alltså mer sol....) rekommenderar de 1200 iu som underhållsdos. För terapeutisk dos (alltså för att få upp värdet) rekommenderar de 2000-4000 iu i tre månader.

Så...... Se till att det är D3 och inte D2 och köp 2000 iu så länge och se om det hjälper.

Ordningen återställd
  • Sodacitron

tack snälla goa ni! jag tog en 5000ie idag men var osäker på om jag vågar fortsätta men nu vågar jag!! jag hade dem hemma

• IsDimma

Jag äter 5800 ie om dagen september till april. Och 800 ie resten av året. Det håller mina nivåer bra.

• Sodacitron
    IsDimma skrev 2017-04-26 20:28:46 följande:

Jag äter 5800 ie om dagen september till april. Och 800 ie resten av året. Det håller mina nivåer bra.

Det låter som en bra ide!
  • Sodacitron

jag har nu tagit 5000ie i några dagar och känner mig jätte konstig. hjärtklappning och högre blodtryck ( har en mätare hemma) skakig och konstig. så här blir jag alltid när jag tagit d-vitamin i några dagar, därför har jag alltid slutat. jag har tagit magnesium till. vet inte vad jag ska göra

Svar på tråden D-vitaminbrist konstaterad