• Hpe

men vad är det jag ser!?

Kollade just på TV4:as serie unga föräldrar och ser då ett par ge barnet rått kött(framgår ej om det är nöt eller fläsk) jag visste inte ens att man kunde ge detta till sina barn, trodde det skulle vara strikt genomstekt eftersom det finns bakterier som gillar att frodas i kött. Är det någon här som ger sitt barn rått kött eller är det bara jag som är allmänt kinkig?

• Svar på tråden men vad är det jag ser!?
  • Mascaraklumpar

"Sannolikheten för att konsumtion av rått kött ska medföra sjukdom bedöms som på- taglig eller stor, beroende på vilket kött det rör sig om. Små barn är speciellt utsatta, eftersom de löper större risk att insjukna än vuxna. Barn riskerar också att drabbas av allvarliga symptom, särskilt vid infektion av VTEC som kan leda till njurskador och i värsta fall dödsfall." 

sidan 224, www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/barn-1-2-ar/livsmedelsverket.-rad-om-mat-for-barn-0-5-ar.-vetenskapligt-underlag-med-risk--eller-nyttovarderingar.-livsmedelsverkets-rapport-201121.-uppsala.-2011.pdf&epslanguage=sv 

Själv genomsteker jag gris, köttfärs och kyckling till alla i familjen, och till ettåringen genomsteks även allt nötkött pga risken för VTEC (som alltså kan ge en mycket svår sjukdom med akut njursvikt hos barn under 4 år).

• Delilah2001

Nej, skulle absolut inte ge mina barn rått kött.

Förstår inte varför man skulle göra det?

• No Logo

Hur litet barn? Våra barn äter både råbiff, kebbe, carpaccio, sushi och ostron - men inte när de var pyttesmå. Från de var 4-5 år kanske.

• Hpe
    No Logo skrev 2017-04-29 16:45:12 följande:

Hur litet barn? Våra barn äter både råbiff, kebbe, carpaccio, sushi och ostron - men inte när de var pyttesmå. Från de var 4-5 år kanske.

Kanske 2-3 år gammalt, vet ej säkert.
  • Hpe
    Mascaraklumpar skrev 2017-04-29 12:07:27 följande:

"Sannolikheten för att konsumtion av rått kött ska medföra sjukdom bedöms som på- taglig eller stor, beroende på vilket kött det rör sig om. Små barn är speciellt utsatta, eftersom de löper större risk att insjukna än vuxna. Barn riskerar också att drabbas av allvarliga symptom, särskilt vid infektion av VTEC som kan leda till njurskador och i värsta fall dödsfall." 

sidan 224, www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/barn-1-2-ar/livsmedelsverket.-rad-om-mat-for-barn-0-5-ar.-vetenskapligt-underlag-med-risk--eller-nyttovarderingar.-livsmedelsverkets-rapport-201121.-uppsala.-2011.pdf&epslanguage=sv 

Själv genomsteker jag gris, köttfärs och kyckling till alla i familjen, och till ettåringen genomsteks även allt nötkött pga risken för VTEC (som alltså kan ge en mycket svår sjukdom med akut njursvikt hos barn under 4 år).

Jag genomsteker allt, här serveras inget "halvfärdigt" eller blodigt just för att undvika att någon(vuxna och barn) får någon infektion. För mig var det något nytt och helt galet att se så små barn serveras rått kött.
Svar på tråden men vad är det jag ser!?