• ellioz

Problem med kisseriet efter förlossning

Jag fick barn i början av december förra året. Jag blev igångsatt och förlossningen slutade med sugklocka. Jag tappades sen på urin strax innan han kom, pga att jag inte kunde känna när jag var kissnödig (hade fått EDA). Därefter så hände ingenting på ungefär 4,5 timmar då dom bad mig o gå på toaletten, det gick inte.. kände inte nånting. Dom tappade mig då igen och det var 1 liter (!) i blåsan..det resulterade i kateter i 3 dagar.. när den drogs kunde jag fortfarande inte tömma blåsan helt, utan en mängd stod kvar. Först var de hela 4 dl kvar.. sen minskade det under dagen och tillsist var det 150 ml kvar efter jag kissat.. det var tydligen en accepterad nivå? Fick sen UVI när jag kommit hem och i samband med detta kollade vårdcentralen hur mkt de var kvar i blåsan och det var då ca 60 ml, helt normalt tydligen, jaha.. !? Men nu till mitt problem, har nämligen problem än idag, jag har ibland svårt o känna när jag är kissnödig, känslan är bra mycket svagare och ibland får jag nästan "tänka" att jag e kissnödig för att det ska komma något, känns som den tappat känseln på nått sätt... nån som varit med om liknande? Känner mig sååå ensam om det här :(

• Svar på tråden Problem med kisseriet efter förlossning
  • legomum

Ring till din mvc sköterska och prata med henne. Har du varit på efterkollen än? Ta upp detta då.
    Om du redan varit där så ring och tala med den läkaren om råd.

• Annelie 76

Du behöver remiss till expert. Tror de heter urogyn. Prata med din bm om hon kan fixa remiss, annars kanske hon kan hjälpa dig vidare till nån som kan fixa remiss. Ge dig inte när de säger att allt är normalt, tydligen är nästan allt helt normalt efter en förlossning även om det känns som man haft en handgranat som exploderat där nere.

• ellioz

Ja jag har varit på efterkontroll men det är inget min barnmorska har kunskap om.. :( jag har varit hos uroterapeut som säger att det är normalt, och jag kan ju kissa så då förstår hon inte riktigt problemet.. helt sjukt. Var hos en urolog som kollade in i blåsan igår men kunde inte se några fel. Så förmodligen är det nerver som har skadats. Men såhär man ju inte ha de känner jag, men samtidigt är det inga läkare osv som fattar.. allt e ju "normalt" efter em förlossning, suck :(

• Annelie 76
    ellioz skrev 2017-04-25 12:54:17 följande:

Ja jag har varit på efterkontroll men det är inget min barnmorska har kunskap om.. :( jag har varit hos uroterapeut som säger att det är normalt, och jag kan ju kissa så då förstår hon inte riktigt problemet.. helt sjukt. Var hos en urolog som kollade in i blåsan igår men kunde inte se några fel. Så förmodligen är det nerver som har skadats. Men såhär man ju inte ha de känner jag, men samtidigt är det inga läkare osv som fattar.. allt e ju "normalt" efter em förlossning, suck :(

Då tycker jag att du går med i facebookgruppen "Förlossningsskadad" och /eller läser bloggen "baking babies" och ber om hjälp. Det finns bättre experter men de kan vara svåra att hitta.
  • ellioz

Har pratat med "Bakingbabies" och hon sa att nerverna brukar läka men att det kan ta lång tid. Ville mest höra om någon annan varit med om liknande. Tack för tips ändå :)

• Anonym (Huuhai)

Hej. Jag fick så i ca en månad efter andra barnet. Var jätteläskigt att behöva tänka att nu måste jag säkert vara kissnödig utan att känna det .. tur var släppte det av sig själv.

• Lisasmor

Jag hade så efter första barnet, gjorde KS och troligen skadades nerverna. Hade inga problem att tömma blåsan men hade ingen kissnödighetskänsla alls. Den kom sakta tillbaka efter ett par månader och jag blev helt återställd.

• ellioz
    Lisasmor skrev 2017-04-25 22:47:40 följande:

Jag hade så efter första barnet, gjorde KS och troligen skadades nerverna. Hade inga problem att tömma blåsan men hade ingen kissnödighetskänsla alls. Den kom sakta tillbaka efter ett par månader och jag blev helt återställd.

Okej, ja jag har inga problem o tömma blåsan längre.. de var bara i början men de är som sagt känseln. Hur lång tid tog de för dig innan den var tbx? :)
  • legomum
    ellioz skrev 2017-04-26 06:03:19 följande:
    Okej, ja jag har inga problem o tömma blåsan längre.. de var bara i början men de är som sagt känseln. Hur lång tid tog de för dig innan den var tbx? :)
    Kom att tänka på en sak. När jag väntade twinsen så fanns det ju ingen direkt plats och en "satt" på urinblåsan varav jag jämt var kissnödig. Det blir ju så under graviditeten.

Efter snittet så var jag inte kissnödig på samma sätt utan kunde "samla på mig" mer kiss/behövde inte kissa lika ofta (för ingen satt och tryckte på blåsan).

Reagerade inte mer på det, har inte reflekterat över att det ska vara skadade nervändar som gör detta. Men det var bara i början som jag tänkte på det.
  • ellioz
    legomum skrev 2017-04-26 08:22:16 följande:

Kom att tänka på en sak. När jag väntade twinsen så fanns det ju ingen direkt plats och en "satt" på urinblåsan varav jag jämt var kissnödig. Det blir ju så under graviditeten.

Efter snittet så var jag inte kissnödig på samma sätt utan kunde "samla på mig" mer kiss/behövde inte kissa lika ofta (för ingen satt och tryckte på blåsan).

Reagerade inte mer på det, har inte reflekterat över att det ska vara skadade nervändar som gör detta. Men det var bara i början som jag tänkte på det.

Okej, intressant! Man kanske tänker för mycket på det så det blir en ons cirkel?:) känseln finns ju där men absolut inte på samma sätt som innan liksom.. så helt bortkopplat är de inte iaf :) hur upplever du att de är nu för dig då?
  • legomum

Nu är det över tre år sedan så det är som vanligt. Jag var mest fascinerad att jag kunde ha så mycket urin och kissa länge... hahaha.
    Eftersom jag inte tänkte på när det "blev som innan" det så har jag ingen aning.

Men ha lite koll på hur mycket vätska du petar i dig så kommer du att få lite koll ändå. Dricker du mycket så ska mycket ut igen..

• Lisasmor
    ellioz skrev 2017-04-26 06:03:19 följande:
    Kanske 4-6 månader, den kom liksom gradvis tillbaka. Efter ett tag slutade jag tänka på det och helt plötsligt slog det mig att jag kände mig "som vanligt" igen. Det tar ett tag innan nervtrådar växer ihop (om det nu är ditt problem). Jag tyckte dessutom det var ganska bekvämt att inte bli sådär mega-jätte-ont-kissnödig längre, men även det kom ju tillbaka.
  • ellioz
    legomum skrev 2017-04-26 09:35:04 följande:

Nu är det över tre år sedan så det är som vanligt. Jag var mest fascinerad att jag kunde ha så mycket urin och kissa länge... hahaha.

Eftersom jag inte tänkte på när det "blev som innan" det så har jag ingen aning.

Men ha lite koll på hur mycket vätska du petar i dig så kommer du att få lite koll ändå. Dricker du mycket så ska mycket ut igen..

Haha kan tänka mig det, men skönt att de blev normalt igen iallafall :)
  • ellioz
    Lisasmor skrev 2017-04-26 14:16:22 följande:

Kanske 4-6 månader, den kom liksom gradvis tillbaka. Efter ett tag slutade jag tänka på det och helt plötsligt slog det mig att jag kände mig "som vanligt" igen. Det tar ett tag innan nervtrådar växer ihop (om det nu är ditt problem). Jag tyckte dessutom det var ganska bekvämt att inte bli sådär mega-jätte-ont-kissnödig längre, men även det kom ju tillbaka.

Okej, antar att du fick gå på toa med jämna mellanrum då så de inte blev för mkt i den? :P mjo de är ju mycket bättre än vad de har varit.. får väl ge det lite tid antar jag, men man är ju otålig .. har ju snart gått 5 månader :)
Svar på tråden Problem med kisseriet efter förlossning