• selleri

Ssri eller inte

Hej

Jag lider av utmattningssyndrom eller ME ( utredning pågår) och har gad oxå.

Jag är ofta vääldigt matt i kroppen och ofta "tom" i huvudet. Om jag gör ngn aktivitet som fikar med ngn så orkar jag någon timme för att sedan hem och vila.

Min husläkare tkr det är dags att prova ssri - escitalopram. Men hjälper det verkligen mot enormt fysisk och psykisk trötthet?

Visst jag har lite ångest men den är hanterbar. Jag kan ev vara lite deprimerad som gör mig trött.

Någon som ätit detta i liknande sits? Läser att man blir tröttare av många ssri men det är ju främst den jag vill komma åt.

Mycket tankar har jag som snurrar på, bl a ofrivilligt barnlös sedan många år. Det kan ju trötta såklart

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ssri eller inte
  • selleri

Vem har sagt att jag inte vill bli bättre?

Min fråga är om ssri hjälper när det är mest en enorm matthet som är problemet.

• selleri

Från ett bra grundfysik med tjejjlassiker så orkar jag inte ens gå en promenad på 1 km. Därav min fråga om ssri...

• Långbenopluto
    selleri skrev 2017-04-25 09:12:37 följande:
    Vem har sagt att jag inte vill bli bättre?
    Min fråga är om ssri hjälper när det är mest en enorm matthet som är problemet.
    Jo, det hjälper många, det är därför läkaren föreslår det.
  • selleri

Ok. Tack. Bara det att när jag läser "Det är ansvarslöst att vi som läkare ordinerar SSRI för någon som ?gått in i väggen? eller är utbränd. Detta är inga godkända indikationer för SSRI." så blir jag lite rädd att testa...

• Långbenopluto
    selleri skrev 2017-04-25 09:36:32 följande:
    Ok. Tack. Bara det att när jag läser "Det är ansvarslöst att vi som läkare ordinerar SSRI för någon som gått in i väggen eller är utbränd. Detta är inga godkända indikationer för SSRI." så blir jag lite rädd att testa...
    Valet är ditt... men vart har du läst det? Har du granskat källan?
  • Carro887

Hej,

SSRI hjälper din hjärna att vila, ibland behöver även hjärnan det. det SSRI gör är att den tillför det en stressad / deppig hjärna har svårt att ta upp seratonin. Men du kan inte få barn när du äter SSRI om jag förstått det hela rätt.

Valet är ditt,

MVH

Svar på tråden Ssri eller inte