• Qofe

HCG - Hinnsäck - PCO

Testade positivt igår - söndag. Hade en pytteblödning förra torsdagen (skärtorsdag). Var hos läkare i dag för att fastställa vecka iom att jag har PCO. Han gjorde ett VUL där han trodde att jag är typ i fyra-fem. Både jag och min sambo tyckte vi såg något som picka (ett hjärta), vilket läkaren inte ville bekräfta. Fick göra ett HCG-prov som han senare ringde mig om. Testet visade 8000 vilket han tycker är mycket i förhållande till hinnsäcken? Han tror nu att det är ett tidigt missfall eller utomkvedshavendskap? Jag förstår inget? Ska ta ett nytt HCG på onsdag och VUL igen på fredag... kan man inte ha ett högt HCG? Jag började i lördags få ömmande bröst och i söndags vaknade jag med illamående. Fattar inget? Borde inte alla symptom kommit innan? Känner mig helt lost...

• Svar på tråden HCG - Hinnsäck - PCO
  • Jag är bara jag

8000 i v.4-5 är högt. Jag hade nästan 10000 4+5, men då var det tvillingar. De andra gångerna har jag haft 2000 resp. 361 samma dag. Hjärtat syns absolut inte så tidigt. Det slår inte förrän 21 dagar efter befruktningen och syns möjligen v.6, bäst är att vänta till v.8. Nytt VUL kanske ger svar om det inte fortfarande är för tidigt att se. HCG bör också tas om.

• Qofe

Men undrar varför de tror att jag har fått missfall eller utomkveds..? Har ju varken ont eller haft någon blödning. Och när han kollade med VUL kollade han äggstockar, buk osv. Och då sa han det ser ut som du haft ägglossning nyligen på den ena äggstocken... Är säkert bara för att HCG-nivån var hög jämfört med hinnsäcken. Men kan inte det skilja från fall till fall?

• Nykär15
    Qofe skrev 2017-04-25 10:43:06 följande:

Men undrar varför de tror att jag har fått missfall eller utomkveds..? Har ju varken ont eller haft någon blödning. Och när han kollade med VUL kollade han äggstockar, buk osv. Och då sa han det ser ut som du haft ägglossning nyligen på den ena äggstocken... Är säkert bara för att HCG-nivån var hög jämfört med hinnsäcken. Men kan inte det skilja från fall till fall?

Men om han såg en hinnsäck så kan man ju utesluta utomkveds, för då sitter ju iaf graviditeten på rätt ställe. Det skulle ju kunna vara tvillingar men är ju alldeles för tidigt att se foster på VUL i den veckan du tror dig vara. Så jag tror det kommer se bättre ut om ett par veckor, men gissar att det fortfarande är lite tidigt att se på fredag redan. 

Jag var på VUL v 6+2 och då sågs inget foster, bara hinnsäck när jag väntade första. Veckan efter i v 7+3 såg man ett litet foster med pickande hjärta. 

De är ju så extremt små så tidigt, så jag hade försökt slappna av om jag vore du och göra den uppföljning som läkaren rekommenderat med provtagning på HCG och VUL. Men ser de inget på fredag, så be dem kolla ytterligare en vecka framåt. 

Lycka till!

• Myysan

Jag hade för högt hcg och ska säga dig att mitt utomkvedskap såg dom inte direkt. Var på många ul innan det upptäcktes och då var det för sent för så hade det redan brustit i äggledaren. Då hade dom även sett EB fostersäcken i livmodern. Var på efterkontroll för missfall men ändå missade dom x:et. Så dom ser inte alltid något. Ts jag tycker du ska vara på dom på sjukhuset för brister äggledaren så gör det jävligt ont.

Svar på tråden HCG - Hinnsäck - PCO