• Xaks

Blev av med dagisplats.

Bytte dagis åt min dotter för två veckor sedan, efter tre dagar utan att någon i personalen tagit kontakt med varken mig eller dottern, och jag såg att det påverkade dottern negativt så valde jag att kontakta förskolechefen. Hon höll med mig om att detta inte var ok, och hon erbjöd sig att hjälpa mig att hitta en lösning på problemet, och hjälpa mig på alla sätt hon kynde. När jag sen inte hörde något på ett par dagar mailade jag henne eftersom tiden rann iväg och jag snart skulle igång och jobba igen, fick då till svar att hon sagt upp min dotters plats på förskolan och att jag skulle bli kontaktad om plats på förskolan dottern gått på innan. Kort därefter blev jag kontaktad av handläggare på bildningsförvaltningen som bekräftade att platsen var uppsagd och sen umdrade hon om jag fixat ny plats på gamla dagiset?!

Nu undrar jag om dom verkligen får göra så? Dom hade inga grunder till uppsägningen, mer än att jag inte tycker att det är ok för förskolepersonalen att ignorera ett barn i tre hela dagar..

• Svar på tråden Blev av med dagisplats.
  • viseversa
    Froken Lokens skrev 2017-04-24 19:45:01 följande:

Du bad dem ju att säga upp platsen!

Det gjorde hon ju inte. Hon kontaktade chefen ang ett problem som inte kändes bara för henne och dottern.

Jag har kontaktat chefen på vår förra förskola för EXAKT samma sak när vi skulle skola in vår son. Vi blev ignorerade totalt samt lämnade med hela barngruppen när personalen gjorde annat. En gång så länge som en halvtimme.

Satt alltså där med 15 barn inklusive mitt eget. Kontaktade chefen och sa att det fan inte är okej att dom inte ens sa hej när vi kom första dagen och dessutom ignorerade oss totalt samt lämnade över alla barnen på mig och gick och gjorde Gud vet vad.

Hon tog det på allvar och gjorde STORA ändringar i personalstyrkan. Tydligen var jag inte den enda som klagat men mitt mail fick henne att verkligen inse allvaret och göra något år problemet.

Och hon lät oss ha kvar platsen tills ändringarna var gjorda. Så vi kunde skola in senare när det kändes bättre.
  • Xaks

Nej jag bad aldrig om att få platsen uppsagd. Det är lite därför jag undrar om det verkligen få gå till på det sättet. Har läst lite på de sidor jag kan hitta. och barn kan mista platsen om man inte betalar avgiften eller om man inte utnyttjar platsen, men eftersom jag samma dag som uppsägningen skedde, hade lagt in tiderna som min dotter kommer att vara där efter inskolning så kan dom ju inte hävda det heller. Känns lite som att platsen blir uppsagd, för då är det inte förskolechefens problem längre.

Sen att jag hittat en handläggare på bildningsförvaltningen som nog enbart är där för att sitta av tiden gör ju inte saken bättre.

Hon kontaktade ju mig efter uppsägningen, sen någon dag senare så kom hon på att hon inte var ansvarig och att hon inte kunde fatta beslut om att flytta tillbaka min dotter till sitt gamla dagis, men vägrar samtidigt hänvisa mig vidare till den som är ansvarig och som kan hjälpa till att lösa detta..

• Dixie

Det låter helt galet - jag hade börjat ringa runt och kräva svar, för så kan det ju inte gå till!

• viseversa
    Xaks skrev 2017-04-25 06:03:13 följande:

Nej jag bad aldrig om att få platsen uppsagd. Det är lite därför jag undrar om det verkligen få gå till på det sättet. Har läst lite på de sidor jag kan hitta. och barn kan mista platsen om man inte betalar avgiften eller om man inte utnyttjar platsen, men eftersom jag samma dag som uppsägningen skedde, hade lagt in tiderna som min dotter kommer att vara där efter inskolning så kan dom ju inte hävda det heller. Känns lite som att platsen blir uppsagd, för då är det inte förskolechefens problem längre.

Sen att jag hittat en handläggare på bildningsförvaltningen som nog enbart är där för att sitta av tiden gör ju inte saken bättre.

Hon kontaktade ju mig efter uppsägningen, sen någon dag senare så kom hon på att hon inte var ansvarig och att hon inte kunde fatta beslut om att flytta tillbaka min dotter till sitt gamla dagis, men vägrar samtidigt hänvisa mig vidare till den som är ansvarig och som kan hjälpa till att lösa detta..

Tycker du ska göra en anmälan. Hota med att gå till pressen. Varför bytte ni dagis från början? Är det nya närmare jobbet? Låter som sagt helt galet och är såklart inte okej.
  • Xaks
    Dixie skrev 2017-04-25 06:20:01 följande:

Det låter helt galet - jag hade börjat ringa runt och kräva svar, för så kan det ju inte gå till!

Jag vet!! Mina dagar just nu går ut på att hitta någon som kan hjälpa mig framåt i det här! Har från början envisats med att ha mailkontakt, eftersom jag vill ha allt svart på vitt för att på så sätt ha bevis på hur detta har hanterats. Men efter att ha mailat förvaltningschef, bitr. förvaltningschef, samt verksamhetschef utan respons så börjar det kännas rätt hopplöst..
  • Xaks
    viseversa skrev 2017-04-25 06:22:43 följande:

Tycker du ska göra en anmälan. Hota med att gå till pressen. Varför bytte ni dagis från början? Är det nya närmare jobbet? Låter som sagt helt galet och är såklart inte okej.

Ja det börjar kännas som att pressen kanske är det enda sättet att få fart på det här. Dagiset vi bytte till är ett nybyggt dagis i samma område som vi bor i, så tanken med bytet var att hon skulle komma in i samma grupp som hon kommer att fortsätta med i skolan sen.
  • Retreat

Låter helt galet. Jag jobbar med förskolefrågor så kan en del. Vilken kommun gäller det? Fristående eller kommunal förskola? Jag hade börjat med att lägga mig på nivån att det måste skett ett missförstånd. Om du vill ha kvar dottern på förskolan så boka ett möte med förskolechefen, inled med att det måste skett ett missförstånd att platsen blivit uppsagd och att du ämnar ha dottern på förskolan. Fråga hur de bemöter de synpunkter du har, har de en helt annan bild? Fråga också vad förskolechef för åtgärds planer om hen tycker att dina klagomål är adekvata. Kommuner brukar också ha någonform av central klagomålshantering dit du kan vända dig ev också jurist som arbetar mot förskola/skola.

• Xaks
    Retreat skrev 2017-04-25 13:41:20 följande:

Låter helt galet. Jag jobbar med förskolefrågor så kan en del. Vilken kommun gäller det? Fristående eller kommunal förskola? Jag hade börjat med att lägga mig på nivån att det måste skett ett missförstånd. Om du vill ha kvar dottern på förskolan så boka ett möte med förskolechefen, inled med att det måste skett ett missförstånd att platsen blivit uppsagd och att du ämnar ha dottern på förskolan. Fråga hur de bemöter de synpunkter du har, har de en helt annan bild? Fråga också vad förskolechef för åtgärds planer om hen tycker att dina klagomål är adekvata. Kommuner brukar också ha någonform av central klagomålshantering dit du kan vända dig ev också jurist som arbetar mot förskola/skola.

Jag flyttade dottern från fristående förskola till en kommunal förskola. Tror att det är det som har strulat från början för kommunen har uppfört sig som att dom inte vill ha något med den fristående förskolan att göra. Men nu verkar nått ha vänt, vet inte om det är mailen till förvaltningscheferna eller något annat. Men fick helt plötsligt en ursäkt för hur detta hade skötts och att kommunen låter min dotter komma tillbaka till sin gamla förskola. Så nu håller jag bara tummarna för att förskolechefen håller det hon sa, när hon sa att det inte var några problem för dom att min dotter kom tillbaka.
Svar på tråden Blev av med dagisplats.