• Meriall

    Vilken vaggvisa har funderat på era små?

    Jag sjunger Sov du lilla videung sådär 20 ggr/dag och börjar bli lite trött på den nu. Den har så få verser så lillan hinner inte somna innan den är slut. Vilka har varit bra för era små? :)

  • Svar på tråden Vilken vaggvisa har funderat på era små?
  • Linnis92

    Vet inte varför men jag sjunger fattig bonddräng för min dotter. Det är lite längd på den så hon varvar ner lite.

  • Lena

    Trollmors vaggvisa är stora favoriten här. Varvas med blinka lilla stjärna, bäbä vita lamm och sov du lilla videung

  • Ellie

    Vi varvar mest trollmor, videung, blåsippan, du ska inte tro det blir sommar, mors lilla olle.

  • anna0902

    Brukar i grunden växla sångerna med årstid och högtider för att inte tröttna själv. Plus lite psalmer som Tryggare kan ingen vara (många verser!), Du vet väl om att du är värdefull m.fl. och egna påhittade melodier med "Godnatt, godnatt xx (Barnets namn)" som text. Googla lite vårsånger och sedan sommarsånger så tar det ett tag innan du är tillbaka på videungen igen. Ibland verkar det också lättare att somna när jag sjunger på engelska, kan vara värt att testa:)

  • Klickerträna

    "Handens fem fingrar" är kanske nåt som kan funka? :)

    "Slumra in" sjöng min mamma för mig. Om det är titeln, jag är osäker.

  • JiPe

    Jag sjunger Fritiof och Carmencita :) Råkade bara bli så eftersom det var en av få svenska sånger jag kan med många verser. Ingen vaggvisa men en lång berättelse.

  • ostpaj

    Trollmor som binder fast i svansen och aj, aj, aj, aj buff - vad den nu heter. Hon gillar den!

  • mammalovis

    Sov du lilla videung är ju en klassiker. Här har vi även kört Trollmor, byssan lull, vem kan segla m fl. Det finns ju skivor med fina vaggvisor att låna på bibblan.

    Byssan lull har många verser, om man är ute efter det.

  • tulip79

    Mina gillade Sov du lilla videung! Jag nynnar den fortfarande när 3-åringen är orolig. Hon lugnar ner sig snabbt. Sjöng även Byssan lull. Samt en massa icke-vaggvisor såsom Indialand, Mors lilla Olle, Lille katt när de blivit lite äldre.

  • Treansresa

    Min älskade det vackraste jag vet. Kan än idag sjunga den då hon är orolig och nu är hon 10

  • linnéa001

    Min dotter älskade "Tryggare kan ingen vara". Hon låg i sängen och sa "trygga mara, trygga mara". Nu gillar hon Vargsången från Ronja Rövardotter.

  • sextiotalist

    Åh, jag körde snapsvisor, punschen kommer fungerade utmärkt, valstakt och stilla.
    Jag slutade när sonen bad mig snällt "mamma sjung inte"

    /Hon som sjunger hellre än bra

Svar på tråden Vilken vaggvisa har funderat på era små?