• PATETISK100

Kan detta vara det mest patetiska ni läst? (kärleksproblem+annat)

Känner att jag måste skriva av mig lite och det finns risk att det blir lite text men ska försöka hålla mig så kort och precis som möjligt.

Jag är 28 år gammal och bor fortfarande hos mina föräldrar (deras önskemål egentligen).

För tre år sedan började jag dejta en tjej (min första) som jag blev kär i och som blev kär i mig. Jag är icke-svensk och kommer från en konservativ familj (icke-troende) på det sättet att föräldrarna vill att min tjej ska komma från samma land för att underlätta familjeträffar, barn osv osv.

Jag hade ju en aning om detta men blir man kär så blir man så tänkte smyga fram det och se hur de reagerar. Hon är några år yngre än mig, färdigutbildad med universitetsexamen medan jag har två deltidsjobb...

Efter första gången jag tog hem henne så låtsades jag glömma telefonen hemma och satte på inspelningsfunktionen. Lyssnade sedan vad min familj hade sagt och det var inga smickrande ord. Redan där visste jag egentligen att det var kört och borde sagt stopp men jag hade tunnelseende (kärlek ni vet :( )  När vi dessutom är hos släktingar och farsan frågar de om de har hittat någon tjej till mig att gifta mig med gör det hela ännu mer uppenbart.

Livet fortsatte och hon började hinta om att vi ska flytta ihop och planera framtid osv osv. Jag blev mer och mer avnlägsen och tänkte redan förra året göra slut men hade inte mod till det. Även jag har tänkt plugga och sökte en utbildning som innebär att jag måste flytta till sommaren. Här tänkte jag att jag hade en ursäkt att göra slut men hon sa att hon kan flytta med men jag kom med ursäkter att det är trångt och liknande patetiskt ursäkter.

Jag hade som plan att vara så kall som möjligt att hon själv ska göra slut eller inse att jag inte är någon att satsa på. Det gick inget vidare och hon försökte hela tiden "lappa ihop" förhållandet och undrade varför jag aldrig mer sa att jag älskar henne och det.

Jag försökte bli så kall som möjligt och få bort känslorna för henne. Hon har varit ledsen/deppig nu i flera månader och ringde förra veckan och frågade om vi ska gå skilda vägar. Då nappade jag direkt och sa att vi ska göra det. Hör ni hur patetiskt det låter, en tjej som gett 3 år av sitt liv till mig och jag gör slut på telefon?? Fyfan säger jag bara. Jag har inte gråtit typ sedan mellanstadiet men jag grät i telefonen som ett litet barn. Jag insåg att jag egentligen fortfarande har stora känslor för henne och gråter i skrivande stund :(

Hon skrev efter och sa att vi ska träffas och försöka fixa det men jag nekade. Jag kom med ursäkter att vi är för olika, finns ingen framtid osv osv men jag visste att det egenligen handlade om min jävla familj som inte accepterar någon annan än från samma land...

Det har inte blivit bättre heller, tänker ofta på henne och de roliga stunderna vi hade. Jag ångrar så mycket att jag var kall mot henne när jag egentligen fortfarande älskar henne.

Vad hade jag för val egentligen i nuläget? Jag kände helt enkelt att jag gör slut för hennes bästa medan hon fortfarande är ung och inte slösar mer av hennes tid när hon kan hitta någon annan. Hade jag valt henne hade min familj fryst ut mig så det går naturligtvis inte heller. Ibland önskar man att man var svensk och slapp dessa jävla fittbekymmer.

Hör ni hur det hela låter, så jävla patetiskt att det inte är sant. Jag kastade bort den tjejen jag älskar och älskar mig för att tillredställa mina föräldrar. När jag dessutom märker hur min pappa är extra snäll mot mig och går runt och försöker skämta gör det hela ännu värre. (jag vet att han vet att vi inte är tsm längre). Så vidrigt att det inte är sant.

Hur går jag tillväga?
    Vad kan jag göra för att rätta till mitt skit?
    Era tankar?

Jag känner mig med all rätt riktigt jävla patetiskt och misslyckad och hoppas helt ärligt att jag aldrig hittar någon enbart för att slänga upp det i mina föräldrars ansikte att de nekade när jag väl hade hittat en.

• Svar på tråden Kan detta vara det mest patetiska ni läst? (kärleksproblem+annat)
  • Anonym (Ärligt)

Den största idioten är du. So what om dina päron fryser ut dig? Du är en vuxen människa som fattar egna beslut. Du sa själv att du önskar att du vore svensk så du slapp detta, ja men dåså! Låt inte dina föräldrar bestämma över ditt liv är steg nummer 1!

Min pappa "frös" ut mig när jag var tillsammans med mitt ex. "Hans problem tänkte jag" och den ända som ångrar sig är min pappa. Jag skulle ALDRIG låta mina föräldrar styra mitt liv.

• Frontline

Vad är problemet?

Vem vill du bo ihop med resten av livet din pappa eller fru och förhoppningsvis era barn?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ängel)

Vill du bo hos dina föräldrar för evigt så har du gjort helt rätt.

Njuter du av att såra en annan människa som har älskat dig och kämpat för dig så har du gjort helt rätt.

Om du däremot har ett samvete eller tankar på en framtid så har du agerat helt fel.

Jag tror dock inte att det finns något att göra. Det som är krossat är krossat och kan aldrig bli som nytt igen.

Det enda du kan göra är att lära av misstag och förhoppningsvis agera annorlunda framöver.

• Molly57

Det är du som ska leva ditt liv och inte dina föräldrar. Kommer du tacka dem sedan när du inte är lycklig, stå upp för dig själv och hitta din egen väg. Låter hårt men de kan inte tvinga dig till någonting. Ring tjejen imorgon förklara dig och träffa henne igen! Det tycker verkligen jag. Lycka till!!

• Anonym (Man)

Ja det här var faktiskt patetiskt. 28 bor hemma, vågar inte fatta egna beslut, vågar inte vara tillsammans med den du älskar, vågar inte ens göra slut på ett schysst sätt.

Flytta ut därifrån. Var tillsammans med den du vill. Skit i vad dina föräldrar säger o gör, det är ditt liv o du lever bara en gång.

• Anonym (?)

Var lite svensk om du bor i sverige då och strunta i vad dina föräldrar säger.
    De kommer att börja grina snart när inte deras lilla bebis kommer att vara hemma mer pga detta.?

• Anonym (Du är stark)
    PATETISK100 skrev 2017-04-23 00:06:58 följande:

Känner att jag måste skriva av mig lite och det finns risk att det blir lite text men ska försöka hålla mig så kort och precis som möjligt.

Jag är 28 år gammal och bor fortfarande hos mina föräldrar (deras önskemål egentligen).

För tre år sedan började jag dejta en tjej (min första) som jag blev kär i och som blev kär i mig. Jag är icke-svensk och kommer från en konservativ familj (icke-troende) på det sättet att föräldrarna vill att min tjej ska komma från samma land för att underlätta familjeträffar, barn osv osv.

Jag hade ju en aning om detta men blir man kär så blir man så tänkte smyga fram det och se hur de reagerar. Hon är några år yngre än mig, färdigutbildad med universitetsexamen medan jag har två deltidsjobb...

Efter första gången jag tog hem henne så låtsades jag glömma telefonen hemma och satte på inspelningsfunktionen. Lyssnade sedan vad min familj hade sagt och det var inga smickrande ord. Redan där visste jag egentligen att det var kört och borde sagt stopp men jag hade tunnelseende (kärlek ni vet :( )  När vi dessutom är hos släktingar och farsan frågar de om de har hittat någon tjej till mig att gifta mig med gör det hela ännu mer uppenbart.

Livet fortsatte och hon började hinta om att vi ska flytta ihop och planera framtid osv osv. Jag blev mer och mer avnlägsen och tänkte redan förra året göra slut men hade inte mod till det. Även jag har tänkt plugga och sökte en utbildning som innebär att jag måste flytta till sommaren. Här tänkte jag att jag hade en ursäkt att göra slut men hon sa att hon kan flytta med men jag kom med ursäkter att det är trångt och liknande patetiskt ursäkter.

Jag hade som plan att vara så kall som möjligt att hon själv ska göra slut eller inse att jag inte är någon att satsa på. Det gick inget vidare och hon försökte hela tiden "lappa ihop" förhållandet och undrade varför jag aldrig mer sa att jag älskar henne och det.

Jag försökte bli så kall som möjligt och få bort känslorna för henne. Hon har varit ledsen/deppig nu i flera månader och ringde förra veckan och frågade om vi ska gå skilda vägar. Då nappade jag direkt och sa att vi ska göra det. Hör ni hur patetiskt det låter, en tjej som gett 3 år av sitt liv till mig och jag gör slut på telefon?? Fyfan säger jag bara. Jag har inte gråtit typ sedan mellanstadiet men jag grät i telefonen som ett litet barn. Jag insåg att jag egentligen fortfarande har stora känslor för henne och gråter i skrivande stund :(

Hon skrev efter och sa att vi ska träffas och försöka fixa det men jag nekade. Jag kom med ursäkter att vi är för olika, finns ingen framtid osv osv men jag visste att det egenligen handlade om min jävla familj som inte accepterar någon annan än från samma land...

Det har inte blivit bättre heller, tänker ofta på henne och de roliga stunderna vi hade. Jag ångrar så mycket att jag var kall mot henne när jag egentligen fortfarande älskar henne.

Vad hade jag för val egentligen i nuläget? Jag kände helt enkelt att jag gör slut för hennes bästa medan hon fortfarande är ung och inte slösar mer av hennes tid när hon kan hitta någon annan. Hade jag valt henne hade min familj fryst ut mig så det går naturligtvis inte heller. Ibland önskar man att man var svensk och slapp dessa jävla fittbekymmer.

Hör ni hur det hela låter, så jävla patetiskt att det inte är sant. Jag kastade bort den tjejen jag älskar och älskar mig för att tillredställa mina föräldrar. När jag dessutom märker hur min pappa är extra snäll mot mig och går runt och försöker skämta gör det hela ännu värre. (jag vet att han vet att vi inte är tsm längre). Så vidrigt att det inte är sant.

Hur går jag tillväga?

Vad kan jag göra för att rätta till mitt skit?

Era tankar?

Jag känner mig med all rätt riktigt jävla patetiskt och misslyckad och hoppas helt ärligt att jag aldrig hittar någon enbart för att slänga upp det i mina föräldrars ansikte att de nekade när jag väl hade hittat en.

Jag tycker att du gjorde rätt. En familj är en familj och föräldrarna är en del av familjen. En partner måste funka med dem. Det förövrigt inget fel att bo hemma om man är 28. Däremot bör du ha bildat egen familj innan du är 35. Du borde heller aldrig ha inlett ett förhållande med henne men strunt i det. Se framåt!

Kan dina föräldrar och släktingar hjälpa dig att hitta lämpliga partners så säg att du vill bilda familj och tar gärna emot hjälp.
  • Anonym (ww)

För det första ska du givetvis flytta hemifrån och lära dig hur man gör när man är en självständig vuxen individ! Det är inte många år tills du är 30, sen 40 osv. Ska du bo hos mamsen och pappsen hela tiden?

Du gjorde rätt som inte fortsätter med tjejen då du bara skulle ha fortsatt att såra henne igen och igen med ditt beteende. Givetvis borde du gjort slut med henne för längesen, när du började tänka på det och inte dragit ut på det och "spelat ditt dumma spel" tills hon dumpade dig. Så fegt. Det är sånt man kanske gör som omogen tonåring med du är ju snart 30! 

Inse att dina föräldrar inte kan bestämma över dig längre, men du måste flytta! Så länge man bor kvar hos föräldrar blir man aldrig helt självständig, de tänker på en som sitt barn trots att du snart är medelålders! 

Och nästa gång du träffar en tjej, var tydlig med vad vi vill, både nog henne och mot din släkt. 

• Queennr1

Ja det är patetiskt.

Fattar faktiskt inte ens varförutan väljer att bo i Sverige Om man ändå väljer att leva odemokratiskt och ojämlikt.

• Anonym (Alice)

Antingen får du ju hålla dig till tjejer som kommer från samma land som du gör, då blir ju mammsen och pappsen nöjd! Det är väl det livet går ut på, eller hur?

Eller så får du leva som du själv vill. Börja med att flytta, var tillsammans med vem du vill och lev ditt eget liv. Skulle enbart låta mina föräldrar väga in på mitt förhållande om dom tyckte att han var våldsam eller otrevlig på något sätt. Inte om han kommer från "fel" land!

Sen tycker jag att om du ska göra slut igen, så gör DU faktiskt slut. Inte agerar elak och kall tills tjejen är så less och sårad att hon lämnar. Vad för slags stil är det?

• CStoner
    Anonym (Du är stark) skrev 2017-04-23 06:35:04 följande:
    Jag tycker att du gjorde rätt. En familj är en familj och föräldrarna är en del av familjen. En partner måste funka med dem. Det förövrigt inget fel att bo hemma om man är 28. Däremot bör du ha bildat egen familj innan du är 35. Du borde heller aldrig ha inlett ett förhållande med henne men strunt i det. Se framåt!

Kan dina föräldrar och släktingar hjälpa dig att hitta lämpliga partners så säg att du vill bilda familj och tar gärna emot hjälp.
    Och du är lika patetisk som ts.
  • Meriall

Är din familj viktigare så tycker jag att du ska säga sanningen till henne dvs att du har känslor men familjen är för viktig och de accepterar bara samma ursprung så det kommer inte funka. Då förstår hon att det inte har med henne att göra, det känns bättre och hon kan gå vidare.

• Anonym (k)

Själva problemet är att du inte har bestämt dig utan velar omkring planlöst. Du får bestämma dig för om du vill ha ett liv där du gör dina föräldrar nöjda eller ett liv som du själv trivs med och sedan följ den planen. Annars kommer du fortsätta att göra andra besvikna med ditt velande.

• Anonym (JW)

Men för fan...

1. Hör av dig till tjejen och berätta precis hur det ligger till, be om ursäkt och hoppas på att hon vill gå tillbaka till dig.

2. Hitta eget boende och flytta ut.

3. Tala om för dina föräldrar att det är den tjejen som gör dig lycklig och som du kommer att vara med (om steg 1 går bra). Att du älskar dem och gärna vill fortsätta ha en nära relation med dem, men att de inte kan bestämma vem du ska spendera ditt liv med.

Du påstår att du önskar du var svensk så du slapp dessa bekymmer men grejen är att det är du själv som tillåter det. Det finns ingen som tvingar dig till någonting. Detta är Sverige, här är man tillsammans och gifter sig med den man själv vill och inte den ens föräldrar tvingar en till. Vill dina föräldrar sen inte ha med dig att göra för att de anser du skulle gift dig med nån annan så är det deras val och deras problem. Du är 28 år gammal. Du är vuxen och ska styra ditt eget liv.

Svar på tråden Kan detta vara det mest patetiska ni läst? (kärleksproblem+annat)