• Control ant

Jävigt förslag om lottning till populära skolor?

Jävigt förslag om lottning till populära skolor?

Regeringens skolkommission öppnar för lottning av elever till populära skolor.
    www.svd.se/kallor-lottning-kan-inforas-till-populara-skolor/om/svenska-skolan
    Regeringens skolkommission öppnar för lottning av elever till populära skolor.
    www.svd.se/lottning-i-skolan-dynamit--vill-kortsluta-odet&utm_medium=email&utm_campaign=2017-04-20

Man ska satsa 500 miljoner igen på svaga områdens skolor. Men de som har ställt sig i kö till bättre skolor ska kunna lottas bort "för att minska segregeringen", dvs man får in oönskade barn igen. Frídolin är tveksam.

En i utredningen till detta förslag heter Lina Axelsson Kihlblom, som varit man och gjort om sig till kvinna: "Jag har adopterat 2 barn och de har inte samma chans som de som stått i kö sedan födseln".
    Då är man väl jävig, talar i egen sak?

• Svar på tråden Jävigt förslag om lottning till populära skolor?
  • Monchichier

Ja jag vet, det är hemskt att man inte ska kunna köpa sig en plats till barnen längre. Jäkla kommunistsvin!

• Control ant
    Monchichier skrev 2017-04-20 23:45:34 följande:
    Ja jag vet, det är hemskt att man inte ska kunna köpa sig en plats till barnen längre. Jäkla kommunistsvin!
    Köpa?
    Så om man ställer barnet i kö till dagis och bostad köper man?

Vad som händer är att man ska få in de i skolorna som man flyttat ifrån.
  • Monchichier
    Control ant skrev 2017-04-21 00:37:31 följande:

Köpa?

Så om man ställer barnet i kö till dagis och bostad köper man?

Vad som händer är att man ska få in de i skolorna som man flyttat ifrån.

Nä alltså till de riktigt populära skolor får föräldrarna lägga ett "frivilligt" bidrag, med en "frivillig" summa. Det råkar bara vara så att de föräldrar som ger högst bidrag är de vars barn snabbast får plats och inte alls behöver flytta, stå i kö innan de får personnummer etc.

Det kallar i alla fall jag att köpa sig en plats.
  • Habblahebbla
    Monchichier skrev 2017-04-21 09:00:11 följande:

Nä alltså till de riktigt populära skolor får föräldrarna lägga ett "frivilligt" bidrag, med en "frivillig" summa. Det råkar bara vara så att de föräldrar som ger högst bidrag är de vars barn snabbast får plats och inte alls behöver flytta, stå i kö innan de får personnummer etc.

Det kallar i alla fall jag att köpa sig en plats.

I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?

Totalt skitsnack är det. Har barnen i en skola med lång kötid. Ställde dem som nyfödda. Aldrig betalat en spänn, det har verkligen ingen av mina vänner med barn vare sig där eller någon annanstans (i populära skolor) gjort heller.
  • Habblahebbla

Nu är ju det här en dubbeltråd - i kopian länkade någon till vad journalisten Rebecka Weimo Uvell har att säga om saken.

Hon har fullständigt rätt i varenda ord förstås. Det här förslaget är vansinnigt på så många plan att man inte tror att det är sant (ens för Sverige..).

• Monchichier
    Habblahebbla skrev 2017-04-21 09:51:34 följande:

I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?

Totalt skitsnack är det. Har barnen i en skola med lång kötid. Ställde dem som nyfödda. Aldrig betalat en spänn, det har verkligen ingen av mina vänner med barn vare sig där eller någon annanstans (i populära skolor) gjort heller.

Bara för att du och dina vänner inte betalat en spänn innebär inte det att man kan. Ger man skolan bidrag så behöver man inte ställa dem i kö redan vid födseln. Och det är mycket därför man måste vara så stört tidig, för att många inte ens kommer på tanken att skriva en check.
  • Habblahebbla
    Monchichier skrev 2017-04-21 09:56:10 följande:

Bara för att du och dina vänner inte betalat en spänn innebär inte det att man kan. Ger man skolan bidrag så behöver man inte ställa dem i kö redan vid födseln. Och det är mycket därför man måste vara så stört tidig, för att många inte ens kommer på tanken att skriva en check.

Då upprepar jag frågan. I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?
  • Monchichier
    Habblahebbla skrev 2017-04-21 10:00:34 följande:

Då upprepar jag frågan. I vilka skolor kan man köpa sig förbi kön?

Skolor som drivs av ideella föreningar. Vilket i princip alla de megapopulära skolorna gör. Jag tänker inte nämna några namn av respekt.
  • Habblahebbla
    Monchichier skrev 2017-04-21 10:10:36 följande:

Skolor som drivs av ideella föreningar. Vilket i princip alla de megapopulära skolorna gör. Jag tänker inte nämna några namn av respekt.

Haha. "Ok".

Jag har barnen i en sådan skola och goda vänner med barn i två andra. Som sagt. Skitsnack.
  • Monchichier
    Habblahebbla skrev 2017-04-21 11:02:04 följande:

Haha. "Ok".

Jag har barnen i en sådan skola och goda vänner med barn i två andra. Som sagt. Skitsnack.

Jag ska försöka hålla mig ifrån "jag känner fler än dig som kan vittna om annat", pga bryr mig inte vad du tror.

Skitsnack är det i alla fall inte.
Svar på tråden Jävigt förslag om lottning till populära skolor?