• MammaMiaz

Huslån

Jag och min sambo äger 50 % vardera av vår villa. Vi behöver låna på huset men vad jag undrar är om min sambo kan låna själv fast vi äger det bägge två? Jag kommer inte bli beviljad lån.
    Eller måste vi göra någon form av omfördelning av vårt ägarskap?
    De lån vi har står vi på bägge två, de är ej bundna så de går o lösa.

• Svar på tråden Huslån
  • Anonym (Husägare)

Jag förutsätter att ni står bägge två på lånen.

Det är er samlade betalningsförmåga som bedöms, men om din sambo bedöms klara höjning av huslånet själv så belastar du ju inte kreditvärdigheten. Då kan ni höja lånen. 
    Dessutom, om ni ärger huset tillsammans kan han inte ensam höja belåningen utan att du är inblandad.

• Anonym (Husägare)

Eller menar du att lånet i tar på huset ska gå till något annat än huset som bara han ska bruka?
    Vem som betalar huslånen bryr sig inte banken om. Bara de betalas. Huvuvida ägerfördelningen på huset ska ändras bestämmer ni själva.

• Anonym (Mia)

Vi äger hälften var av huset sen vi köpte det 2006, lånen vi tog då står vi på också de hälften var.

Nu 11 år behöver vi låna på huset, jag kommer inte bli beviljad lån (jag är inte kreditvärdig). Min sambo är kreditvärdig, kan han låna själv på lån till huset? Vi har amorterat av bra, har gott om utrymme om man ser på husets värdestegring + att vi har amorterat av 200'

• Anonym (Husägare)

Banken vill försäkra sig om att någon kan betala hela lånekostnaden det blir efter utökningen av lånen. Kan din sambo stå för det själv borde det inte vara några problem. Däremot måste du på något sätt godkänna det, då det som står för säkerheten på lånet (huset) också ägs av dig. Det går inte att belåna annans egendom utan den personens medgivande.
    Testa att göra en preliminär låneansökan på bankens hemsida om de har en sådan. Annars prata med banken. Har ni amorterat så bra så borde det inte vara någora problem.

• Cl4udio
    Anonym (Mia) skrev 2017-04-23 23:28:15 följande:

Vi äger hälften var av huset sen vi köpte det 2006, lånen vi tog då står vi på också de hälften var.

Nu 11 år behöver vi låna på huset, jag kommer inte bli beviljad lån (jag är inte kreditvärdig). Min sambo är kreditvärdig, kan han låna själv på lån till huset? Vi har amorterat av bra, har gott om utrymme om man ser på husets värdestegring + att vi har amorterat av 200'

varför är du inte kreditvärdig? har jag för mig att för banker kan är orsaken relevant för en bedömning
Svar på tråden Huslån