• tulip79

Gråt vid lämning

Någon som har tips på vad man kan göra för att bryta mönstret med att en 3-åring så gott som alltid (sedan nån månad tillbaka) skriker och gråter vid lämning? Det har inte hänt något speciellt på dagis (vad vi vet). Pappan lämnar vanligtvis, de gånger han inte kan så lämnar jag (mamma) och då är det aldrig gnäll. 3-åringen verkar ha fått in en negativ rutin vid den vanliga lämningen. Fler som varit med om samma sak - och hur löste ni det? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Gråt vid lämning
  • Anonym (Normalt)

Ibland kan barnen ha en känslig period där dom inte vill lämnas osv. Min hade det förra månaden, grät vid lämning och fortsatte gråta under hela dagen. Vägrade äta eller vila. Det tog personalen 3 veckor att berätta detta för mig för de ville hitta orsaken och försöka få henne att trivas igen utan att göra mig orolig.

Denna veckan har det varit bättre hon vill dit och gråter inte vid lämning.

Kan vara någon förändring på förskolan? På dotterns håller de på Byta ut personal samt så vänjer jag henne att sova själv. . Det bidrar till att dom blir oroliga och får seperations ångest. Hon är snart 3.

• Fru Ve

Båda mina stora barn har varit svåra med lämning på fsk generellt. Dock trivts bra sen under dagen då vi gått därifrån. För oss var det svårast att lämna då barnen var ganska lite på fsk (vi har skiftjobb). Var lättare under period då de var där dagligen.

• Alexi

Lämnar ni ute eller inne? Vad sker på förskolan precis då ni lämnar, är det rörigt, många barn, de är på väg ut osv? Finns det någon favoritleksak man kan locka med där?

• tulip79
    Alexi skrev 2017-04-20 21:36:59 följande:

Lämnar ni ute eller inne? Vad sker på förskolan precis då ni lämnar, är det rörigt, många barn, de är på väg ut osv? Finns det någon favoritleksak man kan locka med där?

Hon lämnas inne, vid 7-tiden, det är precis innan frukost (7.15) och inte så många barn då. Hon har med sig sitt gosedjur, men hon brukar lämna det i kapprummet.
  • Anonym (Samma)

Jag har precis samma med min blivande 3-åring. Och det gör så ont i mammahjärtat varje morgon Han är glad efter 5 min när jag gått.

• blomman 2

Inte så konstigt att 3-åringar helt plötsligt blir ledsna vid lämning...De har börjat att få den "inre klockan" och vet nu mer tydligt att ni inte kommer att ses på många timmar. Kanske det finns trots med i bilden också..? Hur ser det ut hemma innan ni går iväg...? Konflikter med kläder...tv...? Många barn kan uppleva det jobbigt att de ska skiljas efter en jobbig morgon och vill därför hålla föräldern kvar och bli bekräftade att " allt är bra nu". Ifall det är mycket konflikter hemma på morgonen,se över rutinerna så att barnet "hinner med sitt" innan det verkligen ÄR dags att gå. Det kan även innebära att barnet behöver gå att lägga sig tidigare på kvällen för att de behöver gå upp tidigare på morgonen. Så var det för oss och det hjälpte.

• Alexi

Prata med personalen som tar emot och hör om de har några ideer. Vi hade jättejobbiga lämningar en period men genom att ändra några rutiner blev det mycket bättre. Lämna en kvart tidigare eller senare som test?

• lidköpings pappan

Hej!

Kan inte du och pappan lämna 3- åringen tillsammans några gånger.

Sen kan ni prata om vad som gick fel eller vad som var bra vid lämningen.

Pga att det brukar funka bättre för dig.

Som Anonym ( samma ) skriver så hade vi det åxå.

Trevlig helg.

Mvh / lidköpings pappan.

• AnkiC

Ibland behöver de vara få ha sin sorg, över att bli lämnad, ifred. Det är inget som måste fixas. Om hon är trygg med pedagogerna så se till att hon blir väl mottagen och sen får gråta färdigt hos pedagogen och bli bekräftad efter lämningen. Hennes känslor behöver få finnas helt enkelt och det är inget farligt. Oftast går sorgeperioder över snabbt om det finns ett tillåtande och förstående klimat. Om man försöker fixa, trixa, övertala, skoja eller prata bort tar det oftast längre tid och blir oftast värre eftersom hon bara vill bli förstådd av vuxenvärlden.

Svar på tråden Gråt vid lämning