• malar87

Min 10 åriga tjej äter dåligt

Min tjej på 10 år äter väldigt dåligt. Till frukost kan det vara en halv skål med flingor och till middag en bit kött eller korv inget mer. I skolan vet jag inte hur hon äter. Börjar bli orolig.

• Svar på tråden Min 10 åriga tjej äter dåligt
  • Mandelskorpan

Är hon pigg annars? Mager/spinkig? Följer hon tillväxtkurvorna? Hur äter hon på helgerna när du ser hela dagens intag? Barns aptit kan ju gå lite i vågor.... om hon är glad och pigg och inte är hängig eller ser spetig ut så kanske hon bara är i någon period. Hur har hon ätit tidigare?

• Fru Ve

Tycker hon inte om maten eller tror du att hon bantar? Äter hon mycket sötsaker och annat skräp istället för mat? Är hon normalviktig men bara kräsen är det nog inte mycket att oroa sig för. Men går hon ner i vikt så är det annat läge. Kan du inte fråga hennes lärare om hur hon äter i skolan och hur det är?

• Anx123456

Om hon inte alls varit så lite i maten så ta ett snack med henne genast!
    Vi lever i ett samhälle med ideal som krävs svält, i flesta fall.
    En ätstörning kan gå jättesnabbt!

Har själv haft en ätstörning (när jag var 13, den tog relativt långsam men mamma märkte det snabbt. Min kompis svimmade dock mitt i skolan, fel på levern och var nära på att dö, och då erkände hon att hon ätit mindre eller inte alls.

Eftersom jag själv lidit av ätstörningar så har jag sagt till mig själv att, nån gång i framtiden då jag har barn och min dotter sluta äta helt plötsligt så ska jag göra allt i min makt för att få henne att äta mer.

Jätteklydig text men blir orolig när föräldrar säger att deras barn inte äter och inte vet vad dem ska göra

Svar på tråden Min 10 åriga tjej äter dåligt