• tjejanonym

Äta efter förskolan?

Min pojke på 15 månader går på förskola till ca kl 16.00 varje dag. Ofta äter han bra på lunchen och sen är det mellis kl 14.30. När vi kommer hem är han ofast vrålhungrig och då har jag inte ens hunnit börja med middagen.

Han äter kvällsmat (gröt och smörgås) kl 18.30 och somnar kl 19.

Hur gör ni andra efter jobb och förskola? Hinner ni laga mat direkt eller äter ni mellis då också? :)

• Svar på tråden Äta efter förskolan?
  • Alexi

Nu var våra äldre när de började förskola men de har i proncip alltid fått frukt av något slag direkt när de kommer hem. Bra grej att sätta sig, koppla av, äta något litet osv.

• FruganH

Vi äter middag ca 16.30-17 beroende på när barnen hämtas. De brukar också vara rätt hungriga. Har lättlagad eller förberedd middag på vardagarna just för att kunna laga snabbt och lätt när man kommer hem. Sen äts kvällsmat runt 19. Olika (gröt/macka/yoghurt) beroende på hur mycket middag de åt.

• Wooden

Vår son är 19 månader och han hämtas på förskolan 16.30 tre dagar i veckan. Han brukar också vara hungrig (och trött!) när vi kommer hem. Några veckor nu har han ätit väldigt dåligt på kvällen när maten inte blivit klar förrän runt 18 och vi tror det beror på att han hunnit bli för trött. Kanske också pga att han alltid fått nåt att äta på direkt när vi kommer hem, typ en frukt, klämmis, liten smörgås eller så. Så nya taktiken nu är att ha lättlagad mat eller matlåda hemma att bara kunna värma på. Antingen i micron eller typ brassa på köttbullar och makaroner direkt. Så får vi vuxna äta senare. Får se om det funkar. 

Som svar på din fråga har vi provat litet mellis direkt när vi kommer hem, men det blir ändå för sent för honom med mat, så nu ska vi prova lagad mat lite mer omgående. Yoghurt brukar dock alltid gå ner, så i "värsta fall" får vi köra det till middag några gånger i veckan.

• Carambolan

Vi kommer också hem vid 16 och då får de frukt eller en smörgås. Middag äter vi runt 18-18:30 när den andra föräldern kommer hem.

• Acefi

När våra gick på förskolan hade jag oftast med en banan el dyl som de fick på väg hem, då köpte jag mig några minuter extra till middagsfixet. Nu när de går i skolan har jag fått börja om med det igen för att hålla alla på så gott humör som möjligt innan maten är serverad, fast nu kan vi äta middag senare. Då orkar de börja med läxorna innan maten.

• malle88

Värmer ofta rester från gårdagen till middag till dottern så får hon äta direkt. Sen så sitter hon med oss när vi äter, ibland äter hon, ibland inte.

• Maddi

Våra barn får alltid någon form av mat. Många gånger kan de bli rester från frysen och lagar mycket mat på helgen och det händer att dom får samma mat två dagar i rad.

De händer, dock mer sällan, att de är färdigmat. Men dom får alltid någon form av mat.

• elyse

Upp till två år ammades dottern efter förskolan och somnade ofta då, sov i ca en timme. Sen middag vid 18 och därefter inget mer förutom amning igen när hon skulle sova för natten.

Efter två somnar hon fortfarande efter förskolan nån gång i veckan. Annars brukar en smörgås eller grönsaksstavar gå hem.

Svar på tråden Äta efter förskolan?