• ginas95

Ångrar mig så GROVT

Detta är min första tråd här och har tänkt länge på att skapa den, men gör det nu äntligen. Snälla om ni tycker detta är ytligt och dumt är det bara att skrolla förbi.

Jag är 21 år nu, men när jag flyttade hemifrån vid 18 skaffade jag mitt första riktiga jobb och började shoppa en hel del. Det blev mer och mer med tiden, speciellt skor och kläder. Varje gång jag flyttade behövde jag mer och mer plats till mina saker (detta var över ett par år), och nu sista gången jag var inneboende hos en hade jag ett helt rum fyllt med kläder, väskor, skor, accessoarer. Många saker hade jag fått av min pojkvän.

När vi skulle bli sambos igen (var bara särbo i 1 år) hade jag läst en bok om Feng Shui och tyckte det var jobbigt att mina saker skulle ta så mycket plats, så jag bestämde mig för att skänka bort nästan alltihop!!! Till Myrornas. Detta var sommaren 2016, och ett tag tyckte jag det var jätteskönt att vara av med allt men nu börjar jag ångra mig något så grovt.

Många av de sakerna var dyra, många affärer jag köpte dem i har stängt igen och de går inte att få tag på längre, många saker påminde mig om fina tillfällen med min pojkvän när jag fick dem. Nu har jag inte råd att köpa fler saker, för jag pluggar istället för jobbar. Har nu något råd? Detta börjar verkligen äta upp mig, jag kan titta på bilder från ett år sen och se en supermysig tröja eller en jacka som fick mig att känna mig som million bucks.

Önskar jag hade kvar alla sakerna!! Även om de hade fått vara i en låda i källaren, så hade jag kunnat ta upp dem när jag ville ha dem. Nu känns det som att jag inte har några kläder jag gillar kvar längre och inget jag vill ha på mig :( det är verkligen jättejobbigt! Och det blir bara värre när jag tänker att jag aldrig, aldrig mer kan få tillbaka kläderna och väskorna oavsett vad jag gör.

Vissa saker sålde jag men pengarna betyder liksom ingenting nu utan ångrar att jag fick den idén att skänka bort mina saker. Snälla hjälp?

Har asperger om det gör någon skillnad.

• Svar på tråden Ångrar mig så GROVT
  • Anonym (S)

Känns som att du kommer få en chock när du inser vad som är riktigt jobbigt i livet.

• CarlB89

Du borde ta professionell hjälp med att hantera din Asperger. Detta är typiskt. Man förknippar materiella ting med minnen och känslor. Du behöver hjälp att komma över den tröskeln.

• Glinda från Oz

Att du har Asperger har inte något med saken att göra. Ibland gör man saker man ångrar, man får lära sig till nästa gång. Då du har pluggat klart kommer du troligtvis få ett jobb med högre lön så du kan köpa mer kläder. Dina minnen har du ju kvar även om du inte har sakerna och det är väl bättre att de kommer till användning än ligger i en låda i källaren.

• ginas95
    Glinda från Oz skrev 2017-04-18 23:06:53 följande:

Att du har Asperger har inte något med saken att göra. Ibland gör man saker man ångrar, man får lära sig till nästa gång. Då du har pluggat klart kommer du troligtvis få ett jobb med högre lön så du kan köpa mer kläder. Dina minnen har du ju kvar även om du inte har sakerna och det är väl bättre att de kommer till användning än ligger i en låda i källaren.

Jo känner att det var onödigt att skriva det men hittar inte om det går att redigera inlägget. Jag har planerat att börja köpa kläder jag gillar igen men det jobbiga är att jag gillade just de kläderna så himla mycket, de som inte går att köpa igen:(
  • Glinda från Oz
    ginas95 skrev 2017-04-18 23:09:56 följande:

Jo känner att det var onödigt att skriva det men hittar inte om det går att redigera inlägget. Jag har planerat att börja köpa kläder jag gillar igen men det jobbiga är att jag gillade just de kläderna så himla mycket, de som inte går att köpa igen:(

Det går inte att redigera inlägg på familjeliv. Tyvärr kommer du få en massa skit för att du skrivit det, det finns en hel del Aspergerhatande personer på Familjeliv och ännu fler hobbypsykologer.

Du kommer få nya fina minnen med de nya kläderna du köper.
  • ginas95

Ja tyvärr verkar det som att det enda jag kan göra är att handla nya kläder. Shit vad ytligt. Tror ni det skulle vara dåligt att be min pojkvän göra det också? Bara för att jag ska må bättre? Eller behöver jag skaffa en sugar daddy.. Min stil är verkligen en del av mitt jag så känner mig inte bra om jag inte har kläder jag tycker om på mig. Tror det är fler som känner igen sig i det..

• CarlB89

Gå gärna in på asbergerforumet och läs. Att fastna för olika saker känslomässigt är vanligt med Asperger även andra personer har de problemet om man vill säga problem. Men oftast blir det ett problem som samlingsmani mm.

www.aspergerforum.se/tusen-fragor-kanns-det-som-iaf-t32690.html

6) Att "fästa sig" vid materiella ting, det vill säga att vara väldigt förtjust i eller rädd om eller överbeskyddande med saker, är det vanligt? Varför jag undrar är nämligen för att jag ofta kan tycka om en sak väldigt mycket och då t.ex. bli jätteledsen om den går sönder eller försvinner eller liknande. Ett exempel på en sak som jag är väldigt fäst vid (tycker om mycket) är gosedjur och framför allt nallar. Har dåligt minne men kommer ihåg vissa "saker" alltså prylar från när jag var liten som jag tyckte väldigt mycket om - dessa saker är liksom fastetsade vid minnet.

• ginas95
    CarlB89 skrev 2017-04-18 23:28:29 följande:

Gå gärna in på asbergerforumet och läs. Att fastna för olika saker känslomässigt är vanligt med Asperger även andra personer har de problemet om man vill säga problem. Men oftast blir det ett problem som samlingsmani mm.

6) Att "fästa sig" vid materiella ting, det vill säga att vara väldigt förtjust i eller rädd om eller överbeskyddande med saker, är det vanligt?

Tack för länken. Men eftersom asperger är en del av min personlighet, eller typ mitt Jag, kan jag nog inte bli av med känslan av att saker är väldigt viktiga. Jag kommer ha asperger i resten av mitt liv så det är inget jag kan göra något åt utan bara inte göra mig av med så mycket saker på en gång igen. Plus köpa nya
  • CarlB89
    ginas95 skrev 2017-04-18 23:33:48 följande:

Tack för länken. Men eftersom asperger är en del av min personlighet, eller typ mitt Jag, kan jag nog inte bli av med känslan av att saker är väldigt viktiga. Jag kommer ha asperger i resten av mitt liv så det är inget jag kan göra något åt utan bara inte göra mig av med så mycket saker på en gång igen. Plus köpa nya

Självklart är det din personlighet. Jag har själv har mina egna diagnoser. Men man ska vara medveten om vad sina diagnoser kan göra med än både negativt och positivt. Hur man kan jobba med sig själv för att inte bli deprimerad eller annat.
  • Anonym (Shopaholic)

Suck! Vad ska man säga.. du är 21 år och kläder och väskor med mera är allt för dig. Du gjorde ett val och ibland ångrar man det. Så är det! Låter som att detta är det svåraste du har genomgått i livet, men isåfall kommer du att få utstå betydligt värre saker, ska du få se

Get over it.

• Scoops

Kära TS!

Var nu försiktig!
    Om du börjar köpa massor med grejjer igen för att fylla det tomrum du känner av de gamla sakerna så riskerar du att såra dig djupt när och om i framtiden du samlat för mycket igen...
    Tänk på att saker kan samla fler minnen än bara ett per plagg/grej och fokusera istället på att använda och njuta av de du har istället för att bara vräka på dig nya! Sätt en gräns för hur mycket som är rimligt att ha i klädväg. Ingen behöver 10 par jeans till exempel, kanske räcker det med 3 par? osv..

• Anonym (Holly)

Förstår att det kan kännas jobbigt, även om det inte är ett så "allvarligt" problem. Du får försöka tänka att det var ju ändå "bara" saker, och minnena har du ju kvar. Kom ihåg också att alla dina kläder och skor tog upp ett helt rum! Använde du verkligen allting regelbundet?

Du kan ju försöka se det som en ny start. Nu kommer du ju kunna börja så smått fylla din garderob med annat. Kanske har din stil förändrats lite? Du kan ju också göra moodboards eller liknande för att planera vad för slags kläder du saknar och vill köpa, så att du undviker att göra impulsköp så att du inte får fullt så mycket kläder som du hade.

Svar på tråden Ångrar mig så GROVT