• Liiiina

Driva in pengar från ett skadestånd

Hej!

År 2010 vann ja en rättegång och fick ett skapligt skadestånd. Man ansökte då via kronofogden och han hade inga pengar att ge och då gick brottsoffermyndigheten in och betalade ut. Man har varit tvungen att meddela KF när man inte vill göra utmätning längre vilket ja aldrig tagit tag i. Nu visar de sig att ja fick inte hela skadeståndet av br.myndigheten utan han är fortfarande "skyldig" pengar.

Han har inga tillgångar att mäta ut enligt KF ochvundrar nu om ja kan få ut dom på annat sätt?

• Svar på tråden Driva in pengar från ett skadestånd
  • Holma

Åh vem ska betala tycker du ?
    Nån annan kan ju inte betala dennes skulder , du får vackert vänta till denne får pengar att betala med

• Liiiina
    Holma skrev 2017-04-18 21:25:02 följande:

Åh vem ska betala tycker du ?

Nån annan kan ju inte betala dennes skulder , du får vackert vänta till denne får pengar att betala med

Vem jag tycker ska betala?

Mitt inlägg va för att jag inte vet hur sånt här går till.

Vissa får ju exempelvis pengar från sitt försäkringsbolag men då ska man ansöka om det inom 5 år från domen vunnit laga kraft och inte längre..

så ja undrade om de fanns andra alternativ eller så.

Så nu med din lilla spydiga "vem ska betala tycker du" kommentar vet du hur jag tönkte
  • athanatos

Tyvärr då är det kört. Har han inga pengar så finns det inget du kan få. Om du redan har fått av brottsoffermyndigheten.

• Holma
    Liiiina skrev 2017-04-18 22:45:11 följande:
    Vem jag tycker ska betala?

Mitt inlägg va för att jag inte vet hur sånt här går till.

Vissa får ju exempelvis pengar från sitt försäkringsbolag men då ska man ansöka om det inom 5 år från domen vunnit laga kraft och inte längre..

så ja undrade om de fanns andra alternativ eller så.

Så nu med din lilla spydiga "vem ska betala tycker du" kommentar vet du hur jag tönkte
    Inte alls spydigt men du har ju svaret själv
  • viktorjohan

Jag har inget svar till TS tyvärr. Men om TS bott i Norge hade det utdömda skadeståndet betalats ut av staten som i sin tur haft en fordran på den skadeståndsskyldige. Ett system jag tycker vi borde ha i Sverige också.

Svar på tråden Driva in pengar från ett skadestånd