• Anonym (Anonym)

Skadligt för barn med särboskap?

Min flickvän har tvillingar på 8 år som hon har varannan vecka. Vi har under tre år försökt få ihop en fungerande familj men det går inte. Flickvännen och jag har väldigt olika idéer kring hur vi vill att en familj ska vara och fungera och trots att vi båda kompromissat över våra smärtgränser lyckas vi ändå inte mötas i mitten. Jag trivs inte alls i det här "hemmet" där jag inte känner mig hemma och bekväm. Jag har en helt ok kontakt med barnen men vi klickar inte. Vi har bott ihop i ca 2 år.   
    Efter att på alla vis försökt att få ihop en familj har vi accepterat att det inte fungerar. Flickvännen har föreslagit att vi ska vara särbos och att jag kommer och hälsar på nån kväll i veckan när hon har barnen.... mer än så orkar tyvärr inte jag och helt ärligt vill jag lägga den övriga tiden på ex mina syskonbarn. Särboskapet vore nog en permanent lösning tills flickvännens barn flyttar hemifrån då jag inte är särskilt hoppfull om att det ska fungera att jag flyttar in i framtiden. 

Tror ni att barnen far illa av att jag som deras mammas partner väljer att inte bo ihop med dem? När de blir större kommer de ju förstå att när de inte är där bor jag och deras mamma ihop (då växlar vi mellan hennes och mitt boende) men när de kommer så bor jag i min lägenhet. Och när de flyttat hemifrån flyttar vi ihop. Jag är rädd för att barnen ska känna sig avvisade. Eftersom jag inte har en nära relation med dem bryr de sig kanske inte om att just jag avvisar dem, utan mer den allmänna känslan av att det finns en person som hellre bor ensam än med dem. Såklart gäller det att när jag umgås med barnen pratar jag med dem och intresserar mig för dem samt behandlar dem med respekt. 

Jag är tacksam för om folk försöker hjälpa genom frågor som rör ex varför saker inte fungerar, vad vi har försökt osv, men det har jag malt med flickvän, kurator och vänner. Så jag vill veta om ni tror att barn upplever sig avvisa och far illa av särboskapet. 

/
    Anonym

• Svar på tråden Skadligt för barn med särboskap?
  • Anonym (uu)

Eftersom det inte fungerat för er kommer barnen få det bättre om ni är särbos, tror jag faktiskt. Om allt funkar kan man ju vara sambos men är det friktion märker givetvis barnen det

Ni får väl förklara för barnen när det kommer frågor. Tänk tvärtom om; ni skulle fortsätta leva ihop trots att det inte fungerar som ni skulle vilja, hur bra hade det varit för barnen? Finns många exempel på tonåringar som mer eller mindre hatar sina bonusföräldrar men som lever tillsammans för att föräldrarna inte inser hur mkt deras relationsgnissel påverkar barnen
    (är själv sambo med bonusbarn, så du inte tror jag bara pratar i nattmössan, dock fungerar det bra här :) )

• Anonym (J)

Nej , jag tycker inte det. Om det inte fungerar att bo ihop för alla inblandade då är samboskap mycket skadligare en särboskap.

• Anonym (mamsi)

Det finns ju många föräldrar som kämpar med att orka med sina egna barn så ha inte dåligt samvete. Tror det viktigaste är att du är schysst med barnen när du väl umgås med dem. Och att ni är ärliga (på ett schysst sätt) med dem om de som äldre undrar.

• Anonym (Emma)

Om du inte klickar med barnen klickar inte barnen med dig. Då tror jag att er lösning är bäst för alla.

Min mamma bodde med en man jag hatade när jag var barn och tonåring. Det har lett till att jag som vuxen har en hel del undanträngt agg mot min mamma.

Nu hatar barnen inte dig men man klickar inte med alla. Så är det. Bara att göra det bästa av det hela.

• Anonym (Anonym)

Tack för svaren!
    Det alternativ jag annars ser är att vi avslutar relationen, det känns ohållbart att fortsätta bo ihop (håller med det ni skriver att det i längden är värre för barnen om vi fortsätter bo ihop). Jag blev själv avvisad mycket som barn så det är ett väldigt känsligt område för mig och jag skulle inte vilja utsätta något barn för det... Därför oroar jag mig för hur det blir för flickvännens barn. 

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-04-18 21:19:06 följande:

Tack för svaren!

Det alternativ jag annars ser är att vi avslutar relationen, det känns ohållbart att fortsätta bo ihop (håller med det ni skriver att det i längden är värre för barnen om vi fortsätter bo ihop). Jag blev själv avvisad mycket som barn så det är ett väldigt känsligt område för mig och jag skulle inte vilja utsätta något barn för det... Därför oroar jag mig för hur det blir för flickvännens barn. 

Tycker du illa om barnen? Eller är det mer att du inte bara orkar med dem?
  • Anonym (Anonym)
    Jag tycker inte illa om barnen. De är uppfostrade och beter sig på ett annat sätt än vad jag känner mig hemma med, men de är inte uppfostrade på ett dåligt sätt. Så vi klickar liksom bara inte. Och då blir det jobbigt att umgås för det tar så otroligt mycket energi av att vara i ett "hem" där jag inte känner mig hemma och där man ska kompromissa så mycket av sina behov (som man får göra med barn). Eftersom jag och barnen inte klickar får jag väldigt lite tillbaka av emotionellt, dvs jag får inte det positiva som överväger allt jobb. Och ja, jag har jobbat väldigt mycket för att skapa en relation med barnen men jag lyckas inte. 
Svar på tråden Skadligt för barn med särboskap?