• Cillisen

Maxi Cosi xp eller Axkid minikid/ rekid?

Har en 7 månaders bebis som är lång och stor för sin ålder ca 75 cm lång och runt 10.5 kg. Ska nu byta från babyskyddet till en bilstol och har tittat på Maxi Cosi xp och Axkid minikid och axkid rekid. Dessa har vi blivit rekommenderade för långa bebisar. Någon som har erfarenhet av dessa och kan råda oss i denna djungel? Ska man köpa med isofix som det är till rekid eller ska vi satsa på en maxi cosi som går att fälla när han somnar? Eller är minikid den bästa? Känner mig lite lost i detta bilstoleträsk. :)

• Svar på tråden Maxi Cosi xp eller Axkid minikid/ rekid?
  • Maddi

Hade jag möjlighet att luta stolen när barnet somnar så tror ändå inte jag att jag hade stannat bilen för den sakens skull om det inte är någon som sitter bredvid och kan luta stolen när man åker. Så för min del så är det nog en funktion som inte spelar någon roll. 

Vi har minikid och alltid varit nöjd med den. Vi har inte prövat någon annan bakåtvänd heller. Sonen är också lång, 4 år och 110 och kan sitta i stolen till ca 115. Jag upplever de som en lätt stol då man inte behöver montera bort stolen när man ska tvätta klädsel och sen är det så smidigt att andra barn också kan sitta i stolen utan att behöva ställa om nackstödet. Dessutom enkel att montera. 

• rox

Vi har båda stolarna idag. Nu sitter lillebror i mobi xp:n, den köpte vi för att den går att tilta och båda våra barn somnar alltid i bilen (vi anpassar oftast bilturen till ett sovpass). Vi är helnöjda med den och hade inte klarat oss utan tilt-funktionen, nackdelen är att stolen tar mycket plats så man bör nog t o m testmontera stolen innan köp.

Vi är även nöjda med Minikid till storebror, dock går den inte att tilta under färd och det händer att storebror somnar under bilfärd. Det slutar alltid med att hans huvud hänger så är jag själv så har jag t o m fått stanna bilen för att försöka stadga hans huvud.

Annars så är det bra stolar som gör det dem ska helt enkelt :)

• HotPink

Vi har en maxi cosi å vår bebis älskar stolen!

Den är lätt att tilta med en hand när bebisen somnat.. :)

• Cillisen

Tack för era svar! Jag har fortfarande inte bestämt mig men det lutar åt Maxi XP. Såg dock idag att minikid har fått bäst i test, saknar dock tilt-funktionen på den... :(

Svar på tråden Maxi Cosi xp eller Axkid minikid/ rekid?